A
Keiller Keiller skrev:
Jag köpte en Oregon CS1500 elkedjesåg (med sladd) förra året då jag behövde kapa upp ett par fällda björkar till ved. Den fungerade utmärkt, åtminstone för mig som är nybörjare med motorsåg.

Den har även en inbyggd kedjeslip så när den kändes slö var det bara att dra i en spak så blev kedjan bra igen.
Testa att göra det mellan var gång du byter stock...
 
Keiller Keiller skrev:
Jag köpte en Oregon CS1500 elkedjesåg (med sladd) förra året då jag behövde kapa upp ett par fällda björkar till ved. Den fungerade utmärkt, åtminstone för mig som är nybörjare med motorsåg.

Den har även en inbyggd kedjeslip så när den kändes slö var det bara att dra i en spak så blev kedjan bra igen.
Låter helt fantastiskt att kunna få slipat kedjan genom att dra i en spak :-D

Men visst, jag förstår vad vi pratar om för maskiner. Tunga och effektsvaga maskiner avsedda för folk som kanske kapar av någon gren då och då, kanske för snickeri inomhus osv. Då kan det nog funka bra även med dessa mysko sågkedjor som bara har varannan skärlänk som vi såg i Biltema-exemplet, det är nog mer betingat av effekten som maskinen mäktar med än påstått säkerhetstänk (det finns väldigt säkra fullmatade sågkedje/svärdskombinationer sedan decennier tillbaks).

El-kedjesågar och i synnerhet batterimaskiner har dessutom en tendens att ha väldigt låg kedjehastighet jfr deras bensindrivna kusiner, delvis relaterat till effekt och där finns normalt inga uppgifter alls på batterimaskiner. En hyfsad hobby-/semiproffs-såg bensin brukar ligga kring 2,5 - 3 hkr och ca 20 m/s kedjehastighet om någon vill ha ett riktmärke och det är det enda jag har personlig erfarenhet av på senare tid.

Det jag vill säga här är att det är svårt att jämföra prestanda mellan batterisågar och ens de lägst specade bensinsågarna i någorlunda jämförbar viktklass - men de kan likväl vara fullt dugliga till att såga av någon gren eller fälla något mindre träd då och då, om kedjan hålls i ordning.
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
Jo men jag fick ju höra som barn när veden skulle kapas.. Har du inte vasst så kan du frysa. Det var bara att lära sig fila och använda motorsåg..
Jag var 3.5 år när far lät mig gasa hans såg..
Han höll i.. Jag stod framför hans ben.
Lite andra tider då...
Men det har då suttit genom åren att jag går inte till skogs med slö kedja..
Det är väl trevligt att trycka svärdet genom en stubbe och fila lite på kedjan ute i skogen. Jag har den fula ovanan att alltid fila lite för skarpt, jag är rysligt dålig på det, kanske lättar om jag filar tidigare innan kedjan blir dålig.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
A
Ett tips till er som filar men inte lyckas jämnt.

0.325 kedjor kan man fila med 5.5 mm fil istället för 4.8mm..

Man slipper då höknäbb och även så filar man ur botten på skärlänken, alltså den del som ska transportera spånet..
Fungerar kanon vid stensågning.
Men inte vid första filningen... Då får den inte plats.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Låter helt fantastiskt att kunna få slipat kedjan genom att dra i en spak :-D



Men visst, jag förstår vad vi pratar om för maskiner. Tunga och effektsvaga maskiner avsedda för folk som kanske kapar av någon gren då och då, kanske för snickeri inomhus osv. Då kan det nog funka bra även med dessa mysko sågkedjor som bara har varannan skärlänk som vi såg i Biltema-exemplet, det är nog mer betingat av effekten som maskinen mäktar med än påstått säkerhetstänk (det finns väldigt säkra fullmatade sågkedje/svärdskombinationer sedan decennier tillbaks).

El-kedjesågar och i synnerhet batterimaskiner har dessutom en tendens att ha väldigt låg kedjehastighet jfr deras bensindrivna kusiner, delvis relaterat till effekt och där finns normalt inga uppgifter alls på batterimaskiner. En hyfsad hobby-/semiproffs-såg bensin brukar ligga kring 2,5 - 3 hkr och ca 20 m/s kedjehastighet om någon vill ha ett riktmärke och det är det enda jag har personlig erfarenhet av på senare tid.

Det jag vill säga här är att det är svårt att jämföra prestanda mellan batterisågar och ens de lägst specade bensinsågarna i någorlunda jämförbar viktklass - men de kan likväl vara fullt dugliga till att såga av någon gren eller fälla något mindre träd då och då, om kedjan hålls i ordning.
Vet inte om fantastiskt är rätt ord men för mig var det i alla fall väldigt smidigt och enkelt att slipa kedjan på 10 sekunder utan behöva lära mig att med en fil slipa "på riktigt".

Att riktiga skogshuggare är skeptiska har jag förståelse för men de är å andra sidan inte målgruppen för en sladdansluten elkedjesåg. Den är ju inte avsedd för avverkning av skog, även om den kan såga det mesta, utan är väl mest en bra och enkel "hushållssåg" för t.ex villabruk.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Vet inte om fantastiskt är rätt ord men för mig var det i alla fall väldigt smidigt och enkelt att slipa kedjan på 10 sekunder utan behöva lära mig att med en fil slipa "på riktigt".

Att riktiga skogshuggare är skeptiska har jag förståelse för men de är å andra sidan inte målgruppen för en sladdansluten elkedjesåg. Den är ju inte avsedd för avverkning av skog, även om den kan såga det mesta, utan är väl mest en bra och enkel "hushållssåg" för t.ex villabruk.
Största anledningen till att detta inte används av proffs i skogen är för att delningen är fel.
Det är antagligen 3/8 eller 1/4 på dessa medans skogsarbetare kör med 0.325.
Kedjorna har annan uppbyggnad och är mindre i alla bemärkelser..
Finns till 3/8 ett system där man trycker in topptrissan på svärdet i en ask och gasar sågen så silpas tänderna... Men det blir inget vidare för att hugga med i skogen.. Men för trädgården duger det..
 
Fast vi diskuterar på ett konsumentforum där flertalet har ”vanliga” små villatomter ;)

Själv använder jag ofta en ryobi batterisåg eller min ”kära” parkside tigersåg men då är det ju 1-20 snitt i timmen eller så? Och klena dimensioner :cool:

Men till fälling i skogen är det förbränningsmotor som gäller har en trogen partner sen 25år tillbaka köpt en söndag när ett vindfälle låg över stugtaket....
 
A
Så pga det så kan man inte ta emot råd och tips?
Jag skulle kunna sitta hela dagarna och skriva olika råd och tips om alla möjliga sågar och kedjor, klingor mm...

Men det gäller ju att intresse finns
 
Maskintok skrev:
Jo men jag fick ju höra som barn när veden skulle kapas.. Har du inte vasst så kan du frysa. Det var bara att lära sig fila och använda motorsåg..
Jag var 3.5 år när far lät mig gasa hans såg..
Han höll i.. Jag stod framför hans ben.
Lite andra tider då...
Men det har då suttit genom åren att jag går inte till skogs med slö kedja..
Nu är vi inne på dagliganvändare och även där finns olika skolor, jag har fått lära mig att fila från spets vilka vissa anser vara helt fel och inte görs i anvisningar. Fördelen är att man inte får skägg men kräver mera träning, är nog inget man som ovan ska ge sig på.
 
A
Aha burträsk filningen..
(y)
Var ett tag sedan jag hörde om den.
Ja istället för att få en grad på ovansidan tanden så trycker man den med sig ner emot mitten på kedjan.

Där den skär lite extra
 
A
Alla stug och villa ägare har väl inte klenare sågar.

Har många kunder som är stug ägare som har fd proffs såg eller runt 45cc...
 
  • Gilla
Robban_d och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ett tips till er som filar men inte lyckas jämnt.

0.325 kedjor kan man fila med 5.5 mm fil istället för 4.8mm..

Man slipper då höknäbb och även så filar man ur botten på skärlänken, alltså den del som ska transportera spånet..
Fungerar kanon vid stensågning.
Men inte vid första filningen... Då får den inte plats.
Att kompensera en felaktig filning med fel fil är en nödlösning. Det är bättre att fila rätt. Men visst för att rädda en felfilad kedja funkar det.
 
Maskintok skrev:
Aha burträsk filningen..
(y)
Näää, från smålänska skogshuggarsläktingar även om senare generationer mest håller till i maskiner.
 
A
Jösses metoden heter så..
Från 1952..
Samma sak som att det säkra hörnet inte heter det egentligen.. Det heter Vilhelmina klack.. Från en manuell huggare som fällde åt kvistare kapare, slog vad med skogvaktaren om vem som kunde fälla mest.
Karln kapade alla träden dagen före..
Sedan lämnade han klacken, dagen efter kapade han klacken..
Över 100 träd föll inom någon timme..

Så jo då jag förstår och VET precis vad jag skriver om..
Och nä metoden med 5.5 mm fil är främst till för att rädda dåliga kedjor där man stensågat så tandytan har blivit deformerad...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.