Om man eldar med en kamin så får du en förhöjd temperatur på luft som går till vp om den då är av typen värmepump som utvinner värme i luften så bör den rimligen få en högre verkningsgrad. Om det under samma period är mycket kallt och pannan ligger mot sitt max så bör detta väl ändå ge ett tillskott. Dock kanske det inte handlar om flera tusenlappar per månad. Men dock lite. På 20 år så kan det vara en lite del av summa.

Men jag skaffar en kamin i huvudsak för jag tycker att strålningsvärmen från den är helt oslagbar i höst och vinterrusket!
 
Vi skall ha berg- eller jordvärmepump, är ej så vanligt med luftvärmepumpar här.
 
Nu har jag inte plöjt igenom hela tråden, men jag fattar fortfarande inte varför ni INTE vill ha golvvärme, Pius.
Även om uppvärmning med radiatorer skulle vara energieffektivare så är skillnanden i uppvärmningskostnad antagligen försumbar i ett nybyggt hus. Så glöm den ekonomiska aspekten. Jag tror att ni kommer att ångra er resten av livet om ni lägger radiatorer.
Vinter+kallt+golvvärme = SKÖNT :)
 
Pius skrev:
2an: Vi sätter inte kakelugn i huvudsak för att minska värmekostnader men jag hoppas verkligen att den har någon inverkan. Och om det är någon skillnad på radiatorer och golvvärme i det fallet så skulle vi självklart vilja veta det.
Golvvärme är ett trögt system men om ni bara ska ha kamin el liknanade enbart för att det är mysigt o inte för energibesparing så ta golvvärme..

Går ju göra denna typ av golvvärme oxå villa varm villor bygga hus småhus trähus husbyggsats hustillverkare då blir det inte trögt..
 
Diskussionen går mest fram och tillbaka och många hävdar hur det är i teorin etc, verkar det som. Här tänkte jag bidra med lite egna erfarenheter:

Mitt system är golvvärme från LK ingjuten i plattan. Matas fråne n Nibe 310P frånluftsvärmepump. Pumpen justerar framledningen efter utetemperaturen, och sen har jag pulsbreddsmodulerande inomhustermostater i varje rum som kan strypa enskilda slingor om det blir för varmt.

Jag eldar friskt i en modern Contura-kamin, utan täljsten eller liknande värmemagasinering/tröghet.

Huset är byggt i leca och jag har treglas elit-fönster.

När jag eldar i kaminen så blir det såklart varmt i rummet. En viss övertemperatur vill jag gärna ha, för om det är 20-21 grader normalt, så är det behagligt att ha 23 grader eller så lokalt när vi sitter och läser eller liknande. Rumstermostaten stryper, till en början försiktigt, men sedan allt mer när temperaturen stiger i rummet. Detta gör att värmepumpens elpatron ej behöver användas så värst mycket. En förbättring av värmepumpens COP förbättras även genom en högre temperatur på frånluften.

Likadant med vårsolen, termostaterna justerar övertemperaturen bra.

En sak som kanske ska tilläggas är nog att jag i vardagsrummet har dubbel takhöjd, och då kan en förklaring till att kaminen och solinstrålningen inte ställer till det för mycket vara att den värmen lägger sig högst uppe vid taket så man inte tänker på det..? Dessutom är ju huset murat, och har viss inbyggd värmetröghet, till skillnad från "gips-på-reglar-husen".

Jag är mycket nöjd med golvvärmen, och det är inte alls sannolikt att en slinga skulel gå sönder. Dessutom är det inte så väldigt mycket vatten i systemet, hos mig är det 31 liter på knappt 300m rör.

Men jag skulle kunan tänka mig att det är bättre att ha en täljstenskamin eller kakelugn, som ger mindre momentan effekt, men istället sprider ut värmeavgivningen jämnt över dygnet.

Och en sak till; har man en värmepump med flytande kondensering (alla berg/jord-pumpar och även comfortzone frånluftsvärmepump) så är det dumt att använda termostater som stryper slingorna, utan man bör istället köpa en innegivare till pumpen som reglerar framledningstemperaturen.

Det enda jag egentligen ångrar med mitt system är att värmepumpen är en Nibe 310P, en pump som dels är svag (=mycket elpatrontid) och dels har en styrdator som inte alls ger optimal drift. Skulle jag köpa en frånluftsvärmepump idag skulle det bli en ComfortZone.
 
Hej
Nu har jag kollat igenom en massa inlägg och kopierat till ett word-document för senare läsning. Det mesta handlar on GV i samband med gjuten platta. Inte i vårt fall ....

Vi funderar skarpt på en Smålandsvilla typ Västervik. Den är konstruerad för krypgrund, vederbörligen ventilerad och isolerad.

Är det några principiella problem med GV ovanför en krypgrund? Tar för givet att bjälklagtes isolering är OK?

Vi torde inte få tröghetsproblemet i varje fall.

Tänker mig att köpa huset (containrhus) utan golv och sedan lägga in vattenburen golvvärme (frästa golvskivor mm) som ersätter det ordinarie rå-golvet.

Uppvärmningen är Nibe frånluftvärmepump som standard. Intressant inlägg från SkåneErik ang eldning i braskamin. Kanske kan en braskamin i ett mindre trögt GV värmesystem funka ganska bra, eller ....

Är nybörjare - help!

Mvh
POB
 
POB skrev:
Hej

Är det några principiella problem med GV ovanför en krypgrund? Tar för givet att bjälklagtes isolering är OK?

Vi torde inte få tröghetsproblemet i varje fall.

Mvh
POB
Nej det är inga problem att ha golvvärme i bjälklag vid krypgrund bara bjälklaget är bra isolerat..
Golvvärme har en enda nakdel o det är att det är trögt vid ingjuten men har du det i ett flytandegolv som typ villavarm har el i bjälklag märker du ingen tröghet..

Har en kompis som bor i ett arkitektritat hus byggt 90 med stora fönster mot söder o ingjutengolvvärme vilket gör att det blir lätt 26-28° inne på vår kanten då det kan va -20° på natten o plusgrader på dagen.. Blir lätt svårt att sova i ett sånt hus utan att öppna dörrar o fönster för att få det lite svalare..
 
ab-cd skrev:
Nu har jag inte plöjt igenom hela tråden, men jag fattar fortfarande inte varför ni INTE vill ha golvvärme, Pius.
Även om uppvärmning med radiatorer skulle vara energieffektivare så är skillnanden i uppvärmningskostnad antagligen försumbar i ett nybyggt hus. Så glöm den ekonomiska aspekten. Jag tror att ni kommer att ångra er resten av livet om ni lägger radiatorer.
Vinter+kallt+golvvärme = SKÖNT :)
Varför ska man ha det, är min fråga. Jag tänker inte ha klinkers i hela huset, bara på toalett och i tvättstuga. Jag ska ha trägolv överallt på en isolerad bottenplatta. Jag har ytterst svårt att tänka mig att jag kommer uppleva det som kallt. Jag kanske ska bo i huset i 50 år och visst - jag kanske inte kommer ha några problem med att det rinner otaligt med meter vatten i golvet, men jag tror att problemen kommer förr eller senare. För mig eller mina barn.

Radiatorer behöver heller inte vara fula. Det verkar vara ett argument som GV-fantasterna hittat på.

Och handen på hjärtat - radiatorer funkar, har alltid funkat och kommer funka som ett mycket pålitligt system. Varför lämna ett vinnande koncept!!!!!

Stå på dig Pius!

Mattias
 
Då måste jag kontra för vad är skönare, Foten mot en radiator el på golvet som är 20°??

Även om golvet är bra isolerat så går comforten med golvvärme aldrig att slå, Ett golv som håller 20° upplevs aldrig varmt för det krävs 23° innan fötterna upplever det som behagligt oavsett golv..
 
2an skrev:
Då måste jag kontra för vad är skönare, Foten mot en radiator el på golvet som är 20°??

Även om golvet är bra isolerat så går comforten med golvvärme aldrig att slå, Ett golv som håller 20° upplevs aldrig varmt för det krävs 23° innan fötterna upplever det som behagligt oavsett golv..
Så då är det enda argumentet FÖR golvvärme i den här frågan, att det blir varmare om fossingarna? :-D
 
Ett trägolv upplevs aldrig så ruskigt kalt heller när det är varmt i huset i övrigt. Jag tycker inte att den största lyxen är att gå barfota inomhus vintertid ;). Lägger man mattor på golvet så blir det lika behagligt för fossingar som med golvvärme, tycker jag :).
Hur blir det med värmegolv när man täcker stora ytor med möbler och mattor? Det kan ju hända i små rum att bara hälften av golvytan har fri kontakt med luft. Finns det begränsningar som man måste ta hänsyn till när man inreder ?
Eller är det bara att höja golvtemperaturen? Det gör man ju inte obegränsat om man har ett trägolv. Jag förstår MattiasK funderingar .....
gaia
 
En fördel till är att man kan sänka inomhustempen 1-2° o det upplevs lika varmt som med radiatorer, Om golvet är ordentligt isolerat under spar man 10-12% energi på att sänka inomhustempen..

Men slutligen är det ju ändå upp till var o en vad man väljer, Jag tycker det så är skönt med varma golv så därför ska det bli det så småningom..
 
Hittade en gammal tråd. Så här gick det: Vi beslöt sätta golvvärme i skålat golv, dvs inte ingjutet. Vi har plankgolv, som inte påverkas nämnvärt av golvvärmen. Vi har en riktig murad kakelugn (med tegelsten innanför) som vi eldar i flitigt. Hur mycket eldningen påverkar elförbrukningen är svårt att säga, men vi inbillar oss att det är till fördel . Vi har högst rimlig total elförbrukning. I o m golvskolningen är golvvärmesystemet inte lika trögt som ingjuten golvvärme och ev lättare också att åtgärda om det blir något problem nån gång i framtiden.
 
Jag funderar lite på vad som är dyrast att installera? Radiatorer är ju inte särskilt dyra i dagsläget. Medans spec värmeplåtarna till GV är svindyra :O.
I mitt hus om 2 g 120 kvm så skall jag ha GV i plattan där nere, men frågan är om värmen har en chans att värma golvet ovan genom bjälklaget så man ändå får lite varmt på golvet där uppe. Isf är det ju rätt givet att installera radiatorer där uppe eftersom jag misstänker att dom är rätt så mkt billigare och marginell skillnad i driftkostnad, slippa kallras osv. Dessutom är min budget stram.

några åsikter?
 
Mrlewies skrev:
Jag funderar lite på vad som är dyrast att installera? Radiatorer är ju inte särskilt dyra i dagsläget. Medans spec värmeplåtarna till GV är svindyra :O.
I mitt hus om 2 g 120 kvm så skall jag ha GV i plattan där nere, men frågan är om värmen har en chans att värma golvet ovan genom bjälklaget så man ändå får lite varmt på golvet där uppe. Isf är det ju rätt givet att installera radiatorer där uppe eftersom jag misstänker att dom är rätt så mkt billigare och marginell skillnad i driftkostnad, slippa kallras osv. Dessutom är min budget stram.

några åsikter?
Nej ditt golv på övervåningen kommer inte kännas varmt av att du har golvvärme nedanför. Däremot blir golven inåt lika kalla som om dt var ett enplanshus.
finns bara fördelar med golvvärme om man räknar bort investeingskostnaderna..
vid en konvertering kan du räkna med 4-5000 per radiator med installation.
Golvärme ligger från 250kr/kvm och uppåt 500 beroende på system..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.