Varje dag sedan snön försvann har jag fyllt på gödsel i alla planteringar och Rhododendronjord i surjordsplanteringarna. Lyckas jag inte få gödsel av någon bonde blir det kogödsel i påse - tyvärr. Jag låter allt skräp som fallit under vintern ligga kvar, det blir fin jord när markarbetarna gjort sitt jobb.

Brukar ta ungefär 3 månader på våren, vill helst vara klar till 1 maj. Över 100 påsar går åt :geek:

Nyförberedd trädgårdsplantering med mörk jord, omgiven av mossbeklädda stenar och stig med betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ju fint på en gång när allt skräpet döljs, här en samling miniatyrer av Hosta, dröjer ett tag tills de visar sig.

Trädgård med mossa, stenar och nylagt rhododendronjord runt planteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den som inte gillar mossa får snabbt byta tråd, jag odlar mossa.

Trädgård med nyanlagd jord och mossa, täckta växter samt säckar med gödsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsland med nyligen tillförd gödsel, mossa, växter och stigar, tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med mossbeklädda stenar, nygödslade planteringar och spirande växter på våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsland med nyplanterade hostor och vårblommor bland stenar och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsland med påfyllt gödsel och mossa på stenar, väntande hostaminiatyrer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev visst dubbelt av en bild.
 
  • Trädgård med påbörjad gödsling, mossiga stenar, plantor, och säckar med kogödsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Lidd och 30 till
  • Laddar…
Har börjat bygga på en vattenförvaring. I princip är jag skeptisk till regnvattenförvaring i kärl - normallånga torrperioder så förslår vattnet i några rimligt stora behållare ingenstans för att vattna ett större trädgårdsland. Hade jag kunnat ha en egen damm så kom saken i ett annat läge.

Det är också en resursfråga - en tank i storleksordningen 3-10m3 är rätt tung oavsett den görs av plast eller metall. Material som ska tillverkas.

Men nu bar det sig så väl att jag har kommit över en del användbart, begagnat material. Så då är det värt att prova.

Planen är att placera en gammal hink i en samlingsbrunn för husens takavvattning. I hinken ska en vanlig länspump för båt stå. Pumpen pumpar vatten upp i fyra IBC-tankar. En nivåbrytare stänger av pumpen om tankarna blir fulla. Blir tankarna fulla, eller att det regnar mer än vad pumpen kan pumpa så rinner vattnet helt enkelt över hinkens kant och ut i infiltrationen såsom det gör redan idag.

För vattningen så kommer en JET-pump kopplas till tankarna. JET-pumpen ska kunna tidsstyras och också stängas av helt med en lågnivågivare i tankarna.

Idag blev det grävning och plattsättning under tankarna.
En IBC-vattentank på ett plattsatt underlag mellan buskar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kantstötta, slitna och olikfärgade plattor. Duger alltså alldeles utmärkt till underlag. Satta i lite sand jag sopade ihop på gatan utanför huset.

Baxade sedan tankarna på plats.
Fyra IBC-tankar för regnvattensamling på platslagt underlag i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar nu bara på det enda jag behövt köpa nytt - kopplingar för att koppla ihop tankarna. För syns skull blir det också en enkel plankvägg runt och tak. Förutom att det är snyggare med ett "hus" så hjälper det också mot tillväxt av alger att minska på mängden solljus som kommer till.
 
  • Gilla
maah och 10 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Har börjat bygga på en vattenförvaring. I princip är jag skeptisk till regnvattenförvaring i kärl - normallånga torrperioder så förslår vattnet i några rimligt stora behållare ingenstans för att vattna ett större trädgårdsland. Hade jag kunnat ha en egen damm så kom saken i ett annat läge.

Det är också en resursfråga - en tank i storleksordningen 3-10m3 är rätt tung oavsett den görs av plast eller metall. Material som ska tillverkas.

Men nu bar det sig så väl att jag har kommit över en del användbart, begagnat material. Så då är det värt att prova.

Planen är att placera en gammal hink i en samlingsbrunn för husens takavvattning. I hinken ska en vanlig länspump för båt stå. Pumpen pumpar vatten upp i fyra IBC-tankar. En nivåbrytare stänger av pumpen om tankarna blir fulla. Blir tankarna fulla, eller att det regnar mer än vad pumpen kan pumpa så rinner vattnet helt enkelt över hinkens kant och ut i infiltrationen såsom det gör redan idag.

För vattningen så kommer en JET-pump kopplas till tankarna. JET-pumpen ska kunna tidsstyras och också stängas av helt med en lågnivågivare i tankarna.

Idag blev det grävning och plattsättning under tankarna.
[bild]
Kantstötta, slitna och olikfärgade plattor. Duger alltså alldeles utmärkt till underlag. Satta i lite sand jag sopade ihop på gatan utanför huset.

Baxade sedan tankarna på plats.
[bild]

Väntar nu bara på det enda jag behövt köpa nytt - kopplingar för att koppla ihop tankarna. För syns skull blir det också en enkel plankvägg runt och tak. Förutom att det är snyggare med ett "hus" så hjälper det också mot tillväxt av alger att minska på mängden solljus som kommer till.
Kan också vara bra att klä in dom för tankarnas skull, har hört att dom inte klarar att utsättas för UV-ljus i flera år.
 
Förberett inför helgens arbete (toppdressen som ska ut). Alltså gjort en dressraka av Pelly-system, plattjärn och en gammal vertikalskärare från Gardena (för snabbfästet).
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Grovsågat 600 ribbor till staketet och ställt ändträt som ska vara ner i olja i några timmar. Sedan ska alla spetsar i överkant sågas och oljas.
Under tiden oljan jobbade så snickrade jag ihop ramen och fyllde sandlådan med sand, många vändor med skottkärra blev det för att fylla upp ca 2 kubikmeter.

Grovsågade ribbor till staket står i buntar för oljebehandling i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovsågade träribbor bundna i buntar står i en plastbalja för oljebehandling i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med grovsågade träribbor i en verkstad, ändträ blötlagt i olja framför på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd sandlåda med en leksakstruck i ett trädgårdsprojekt, grovsågade plankor staplade på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd sandlåda med leksaker, gräsmatta i förgrunden och staketstolpar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Tittat på vårblommorna i solen :cool:
Bland annat ormöga som är min nya marktäckarfavorit. (y)
Ormöga-blommor med blå blomblad och gröna bladverk som marktäckare i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag började gräva för nästa trädgårdstrappa och gräva bort en slänt i vår härliga lerjord! (jo gräsmattan är alltid grön och växterna trivs) och tappade lusten när jag hör grävmaskinen ute vid vägen...
Så jag testade att fråga om han ville komma och gräva lite hos mig. Då jag fick ett jakande svar blev jag glad! :D
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nybyggt sophus av trä med stolpar och ribbor i lantlig miljö, lite snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SOPHUS
Nu ska väl iaf soptunnorna hålla sig på plats när det blåser! (så inte grannens kor får farliga saker i magen!)

Lite småpill kvar.. men både stolpar (om än lite långa/höga) o ribbor på plats! :D(y)
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Varje dag sedan snön försvann har jag fyllt på gödsel i alla planteringar och Rhododendronjord i surjordsplanteringarna. Lyckas jag inte få gödsel av någon bonde blir det kogödsel i påse - tyvärr. Jag låter allt skräp som fallit under vintern ligga kvar, det blir fin jord när markarbetarna gjort sitt jobb.

Brukar ta ungefär 3 månader på våren, vill helst vara klar till 1 maj. Över 100 påsar går åt :geek:

[bild]

Det blir ju fint på en gång när allt skräpet döljs, här en samling miniatyrer av Hosta, dröjer ett tag tills de visar sig.

[bild]

Den som inte gillar mossa får snabbt byta tråd, jag odlar mossa.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Blev visst dubbelt av en bild.
Snyggt! Kul med en annorlunda trädgård. Ingen platt gräsmatta där!
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
engs
A Abies koreana skrev:
Varje dag sedan snön försvann har jag fyllt på gödsel i alla planteringar och Rhododendronjord i surjordsplanteringarna.
Blir alltid imponerad av dina trädgårdsbilder.
Som något ur Bauers eller Lidbergs målningar. John Bauer när det är mörkt/skymning kanske och Rolf Lidberg på dagtid.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Blir alltid imponerad av dina trädgårdsbilder.
Som något ur Bauers eller Lidbergs målningar. John Bauer när det är mörkt/skymning kanske och Rolf Lidberg på dagtid.
Tack, det var snällt sagt :)

Förutsättningarna var ju goda, en stenrik skog. Men det är inte hela sanningen, miljön kan lätt raderas ut eller alternativt förstärkas. Jag valde det senare, inga höjdskillnader plattades ut utan snarare tvärtom, förstärktes.
Raka linjer, perfekt radade rundlar och liknande försökte jag undvika så långt som möjligt, en stenbumling som bryter in i en stenlagd gång gör underverk. Aldrig två, fyra eller sex utan tre, fem och sju.....

Det är svårare än man tror att tänka så, vi är så strukturerade och det sker nästan med automatik, radandet. Jag har lagt mycket tid på att tänka tvärtom för det går inte utan motstånd från det invanda men om man lyckas, vilket jag inte gjort överallt så ger det just den känslan du beskriver.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Blir alltid imponerad av dina trädgårdsbilder.
Som något ur Bauers eller Lidbergs målningar. John Bauer när det är mörkt/skymning kanske och Rolf Lidberg på dagtid.
Stämmer in i körsången, Abies trädgård är helt magisk. Brukar visa bilderna för min man och han blir lika impad varje gång. :D
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

SOPHUS
Nu ska väl iaf soptunnorna hålla sig på plats när det blåser! (så inte grannens kor får farliga saker i magen!)

Lite småpill kvar.. men både stolpar (om än lite långa/höga) o ribbor på plats! :D(y)
Skryt skryt skryt "här har vi minsann stolpar och virke"
I Sthlm är allt slut :D
 
  • Haha
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Grovsågat 600 ribbor till staketet och ställt ändträt som ska vara ner i olja i några timmar. Sedan ska alla spetsar i överkant sågas och oljas.
Under tiden oljan jobbade så snickrade jag ihop ramen och fyllde sandlådan med sand, många vändor med skottkärra blev det för att fylla upp ca 2 kubikmeter.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Inte bara jag alltså...
Stapel av kapade träplankor för byggprojekt placerade utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Oj! Var bos det?
Strax norr om Skellefteå men det är inte så våldsamt som det låter. Vi fick en snöstorm i januari(?) när det blev en massa drevsnö. En av "åsarna" gick ungefär i den riktningen plus att snöslungan skickade ytterligare snö dit bort. En bit längre bort var det så högt att snöslungan inte kunde kasta över kanten när man kom intill högen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.