Många har ett fast pris inkl ”standardinstallation” där man får jämföra lite vad som ingår mellan olika återförsäljare.
Normalt ingår 4 eller 5m rördragning inkl kanalisation, konsoll på vägg med gummidämpare , längre rördragning har oftast ett fast pris per meter.
Elanslutning i närheten av inne eller utedel beroende på märke och modell.
Reskostnad ingår.

Visst kan man gå på timpris och kilometerkostnad tur och retur till slutkund men tveksamt om det blir billigare, möjligen lite billigare om det bara är tex 2m rördragning.

Sen kan man välja tillägg som tex tak över utedel, stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud, markstativ eller pancake för att leda bort vatten.

Enkelt sätt att veta vad det kostar med fast pris.
 
T
C Comfort Thomas skrev:
Många har ett fast pris inkl ”standardinstallation” där man får jämföra lite vad som ingår mellan olika återförsäljare.
Normalt ingår 4 eller 5m rördragning inkl kanalisation, konsoll på vägg med gummidämpare , längre rördragning har oftast ett fast pris per meter.
Elanslutning i närheten av inne eller utedel beroende på märke och modell.
Reskostnad ingår.

Visst kan man gå på timpris och kilometerkostnad tur och retur till slutkund men tveksamt om det blir billigare, möjligen lite billigare om det bara är tex 2m rördragning.

Sen kan man välja tillägg som tex tak över utedel, stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud, markstativ eller pancake för att leda bort vatten.

Enkelt sätt att veta vad det kostar med fast pris.
Hej, vad kostar det på ett ungefär för detta?
 
T TreeView skrev:
Hej, vad kostar det på ett ungefär för detta?
T TreeView skrev:
Hej, vad kostar det på ett ungefär för detta?
Fast pris inkl standardinstallation skiljer mellan olika modeller och återförsäljare.
Tar du hem återförsäljare så får du pris inkl installation på det ni kommer överens om.

Precis som om jag ska lägga om taket eller byta garagedörrar så tar man hem dom företag man anser vettiga och får ett fast pris.
Eller köper folk ett gäng takpannor och sen jagar en takläggare som ska gå på timme ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
T
C Comfort Thomas skrev:
Fast pris inkl standardinstallation skiljer mellan olika modeller och återförsäljare.
Tar du hem återförsäljare så får du pris inkl installation på det ni kommer överens om.

Precis som om jag ska lägga om taket eller byta garagedörrar så tar man hem dom företag man anser vettiga och får ett fast pris.
Eller köper folk ett gäng takpannor och sen jagar en takläggare som ska gå på timme ?
Hmm, nu har ju folk tidigare tråden just diskuterat Julas Qlima SC pumpar, så det borde väl inte krävas alltför mycket intelligens för att förstå att det är det som avses här. Dessutom så är det ju just enskild takpanna man köper på Jula, dvs pumpen om det skulle vara svårt att förstå, för att därefter efterfråga tjänsten att lägga fast den. Ja nu är ju detta utifrån din liknelse så skyll inte på mig att du anser att den haltar.
 
T TreeView skrev:
Hmm, nu har ju folk tidigare tråden just diskuterat Julas Qlima SC pumpar, så det borde väl inte krävas alltför mycket intelligens för att förstå att det är det som avses här. Dessutom så är det ju just enskild takpanna man köper på Jula, dvs pumpen om det skulle vara svårt att förstå, för att därefter efterfråga tjänsten att lägga fast den. Ja nu är ju detta utifrån din liknelse så skyll inte på mig att du anser att den haltar.
Julas pumpar köper man billigt för att göra det själv antar jag.
Är det pris på vad det kostar att installera en sådan har jag inte en aning för det är inget vi håller på med.
Missuppfattade nog frågeställningen när det gällde pris.
Vill man ha pris på installation av en typ julapump får man ringa runt och kolla då priserna troligen skiljer sig mellan orter i landet på grund av tex konkurrenssituation.

När det gällde takpannor och tak gällde det då ett helt tak och inte någon enstaka panna.
Men jag har tydligen för lite intelligens :cool:
 
  • Haha
Uwe H
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Julas pumpar köper man billigt för att göra det själv antar jag.
Är det pris på vad det kostar att installera en sådan har jag inte en aning för det är inget vi håller på med.
Missuppfattade nog frågeställningen när det gällde pris.
Vill man ha pris på installation av en typ julapump får man ringa runt och kolla då priserna troligen skiljer sig mellan orter i landet på grund av tex konkurrenssituation.

När det gällde takpannor och tak gällde det då ett helt tak och inte någon enstaka panna.
Men jag har tydligen för lite intelligens :cool:
Julas rekommenderade samarbetspartner har iaf haft pris på att installera pumparna, om man gör jobbet själv och de bara behöver koppla ihop snabbkopplingen har de tagit 2000kr.
 
F fribygg skrev:
Julas rekommenderade samarbetspartner har iaf haft pris på att installera pumparna, om man gör jobbet själv och de bara behöver koppla ihop snabbkopplingen har de tagit 2000kr.
Är det några stycken inom överskådlig radie så kan det bli en bra förtjänst (y)
 
Det var inte mycket material som ingick i deras ”standardinstallation” , verkar inte ens som konsoll eller kanalpaket ingår.

Lite väl luddigt tycker jag personligen.
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det några stycken inom överskådlig radie så kan det bli en bra förtjänst (y)
Om Qlima pumparna ska vara lönsamma jämfört med Mitsubishi tror jag att de måste köpas på kampanj under 6000kr och installeras helt utan kostnad, själv äger jag en julapump som har en hemapulad installation av tidigare husägare pumpen går nu på sitt 6 år och levererar rimligt med värme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det lär väl inte vara 10% av julakunderna som utnyttjar inselo för installationen?
 
F fribygg skrev:
Om Qlima pumparna ska vara lönsamma jämfört med Mitsubishi tror jag att de måste köpas på kampanj under 6000kr och installeras helt utan kostnad, själv äger jag en julapump som har en hemapulad installation av tidigare husägare pumpen går nu på sitt 6 år och levererar rimligt med värme.
Jämförbar effektmässigt med Julas modell på 4,8kW är nog minsta Mitsubishi AP25 SOLID
Den kostar 15900:- inkl ”standardinstallation” med upp till 5m rördragning där materialet ingår.

Ska man köpa till komplett installation med materialet till Jula pumpen ser det ut att kunna springa iväg prismässigt .

Är det 5års garanti på Jula pumpen om man köper deras ”kompletta” installation?
Tyckte jag såg olika uppgifter om längden på garantin eller så läste jag bara fort och slarvigt
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Har man pengarna är nog märkespumparna väl värda sina pengar i de flesta fall
 
F fribygg skrev:
Har man pengarna är nog märkespumparna väl värda sina pengar i de flesta fall
I längden blir det oftast mest ekonomiskt att köpa bättre grejer.
Sen har man sett dyra modeller med idiotisk placering av innerdel så då hade vilken billig modell som helst gjort lika dåligt jobb!!!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
T TreeView skrev:
Hej, vad kostar det på ett ungefär för detta?
Problemet är nog mer att hitta någon som vill installera dessa.
Jag har sagt att om någon vill ge mig 10.000.- för installation så gör jag det annars är det bättre på alla sätt att låta bli!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.