Jag har just börjat bygget av ett nytt sommarhus och kommer bygga det med KL trä stomme. Jag har jämfört med att bygga i trä (traditionellt med lösvirke, sten (leca) och KL och KL har nästintill samma värde som stenen. Vad gäller isolering so är KL trät helt massivt, dvs ingen isolering i själva stommen. Man bygger alltså innifrån och ut. Stomme - reglar + isolering - skiva - panel.

Jag börjar markarbetet inom någon vecka och kommer dokumentera hela bygget från start till mål på instagram så den som vill kan följa och ta del av våra erfarenheter där.
 
  • Gilla
splinter och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
---fokusera lite mer på huset än familjemedlemmarnas funktionsnedsättningar.
Numera heter det visst "funktionsvariationer".
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K
Det var ju ett likadant hus med tidigare i serien, intressant att de på nästan exakt samma budget här kan bygga nästan exakt dubbelt så stort..

Fortfarande dyrt, men i detta projekt får de iaf valuta för pengarna!
 
K Kallebo skrev:
Det var ju ett likadant hus med tidigare i serien, intressant att de på nästan exakt samma budget här kan bygga nästan exakt dubbelt så stort..

Fortfarande dyrt, men i detta projekt får de iaf valuta för pengarna!
Skillnaden är väl grundläggning, tomtpris och att det senare är ett GDS-projekt?
 
Ja, i det första projektet debiterade snickaren och i detta projekt kunde han sedan bygga på samma sätt i sitt egna hus. Samma arkitekt också.
 
A Autodidak1 skrev:
Skillnaden är väl grundläggning, tomtpris och att det senare är ett GDS-projekt?
Räknar man bort tomtpris men inkluderar VA, EL anslutning, och grund / platta med värmeslingor så kostar mitt hus på 120 kvm 21000/kvm. Inte ett GDS-projekt. Tycker det är rätt bra. Det är ungefär samma pris som om jag skulle bygga med lösvirke, men fördelen är att det går mycket fortare, är nästintill byggt helt i trä, och med mindre spill och skräp.

Vad räknade dem med för kvm -pris?
 
S Stego1 skrev:
Där har skolådornas häxmästare Gert Wingårdh fått en knäpp på näsan, men det har han fått av nästan alla självbyggarinnovatörer. Alla hans tvivel om vad som fungerar kommer på skam hos de flesta han besöker
Jag vet inte vad du har sett för program, eller hur menar du att Gert har fått "en knäpp på näsan?!" Han har uttryckt beundran, kommit med relevanta kommentarer och lite dramaturgisk polemik. Därutöver tenderar han att i varje program ge någon personlig åsikt/råd, som ibland lyssnas på och ibland inte. Oftast är det mycket bra råd, men samtidigt har man viss förståelse att byggherren prioriterar annorlunda (de vill ju ha ett hem, inte nödvändigtvis vacker arkitektur i sig).

Jag måste säga att min respekt för Gert som arkitekt och människa har ökat efter att titta på programmen, han gör ett bra och välbalanserat jobb tycker jag
 
  • Gilla
DiscoDuck och 23 till
  • Laddar…
Jätte trevligt avsnitt. Vackert hus men jag hade svårt för planlösningen. Långa korridorer är inte min grej känns instängt.
Frågar mig också varför man måste gifta sig mitt i allt. När vi byggde pausade vi resten av livet för att orka med och då hade vi ändå nyckelfärdigt hus. Såg till att vi hade jobb som krävde lagom kraft av oss och ingen semesterresa eller annat som pockar på uppmärksamhet.
 
S
A arkTecko skrev:
Jag vet inte vad du har sett för program, eller hur menar du att Gert har fått "en knäpp på näsan?!" Han har uttryckt beundran, kommit med relevanta kommentarer och lite dramaturgisk polemik. Därutöver tenderar han att i varje program ge någon personlig åsikt/råd, som ibland lyssnas på och ibland inte. Oftast är det mycket bra råd, men samtidigt har man viss förståelse att byggherren prioriterar annorlunda (de vill ju ha ett hem, inte nödvändigtvis vacker arkitektur i sig).

Jag måste säga att min respekt för Gert som arkitekt och människa har ökat efter att titta på programmen, han gör ett bra och välbalanserat jobb tycker jag
Nog är det en vacker kåk dom byggt. Smälter in fantastiskt bra i omgivningen. Jag hävdar att farbror Gert har förutfattade meningar om saker och ting. Visst får han ge med sig men jag tror aldrig att han som erkänd och aktad arkitekt skulle ens tänka tanken på de innovativa lösningarna som många av "hemmabyggarna" skapat. Men smaken är som röven klöven och jag är inte imponerad av de "lådor" som Wingårdh oftast trakterar med. Programmet visar iaf att det mesta är möjligt, om man vågar, även om man inte har några kunskaper från början.
Det är ju inspiration för den som vill skapa något eget men är osäker på sin förmåga. Hänvisar till avsnittet med två ungdomar som tog sig an ett gigantiskt renoveringsobjekt av en gammal skola utan några som helst kunskaper i snickrandets sköna konst. Amen i tabernaklet.
 
S
A Autodidak1 skrev:
Men alla ickeidioter bor inte i Veddige och kan köpa en tomt som är gratis. Alla är inte heller snickare som kan göra det mesta själv. Dessutom så var grundläggningen han valde det billigaste man kan göra.

Och självklart bygger alla sina hus på spekulation?

Gillar huset, men Gert har rätt om parkeringen.
Det är ju valfritt om man vill köpa överprisade bergknallar eller utdikade sumpmarkstomter i storstan och de flesta som bygger eller köper där har framtida vinst för ögonen. Varför skulle folk i så fall köpa kåkar på 75 kvm byggda på 30 talet för 10 mille? Enda alternativet? Knappast.
 
För att det är vad som finns till salu där de vill bo? De kanske inte tycker det är ok med 2+h i pendling till jobbet?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Inte direkt väl? Skog skall avverkas. Annars självdör den. Dessutom används ju virket. Så helt rätt.
Gammal skog självdör, men minkar lever för evigt. Det är en välkänd sanning.
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det är ju valfritt om man vill köpa överprisade bergknallar eller utdikade sumpmarkstomter i storstan och de flesta som bygger eller köper där har framtida vinst för ögonen. Varför skulle folk i så fall köpa kåkar på 75 kvm byggda på 30 talet för 10 mille? Enda alternativet? Knappast.
Om man som en stor del av Sveriges befolkning bor och arbetar i närheten av storstadsregionerna så har man inget att välja på.

Jag kan hitta billigare boende om jag börjar pendla 10 mil om dagen, men det vill jag inte.

Ditt resonemang är inskränkt (obs personligt tyckande, inte alls säkert att du är det (y)), dom flesta bor i hus eller lägenhet för att ha ett boende. Ingen jag känner har köpt eller byggt hus "på spekulation".
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
M
T Takläggare skrev:
Lite kul att se byggnadsställningen , han klagar på att den kosta 12000 kr veckan, vad jag ser så är det en gammal haki ställning som inte ens var lagligt byggd om arbetsmiljöverket skulle komma på besök, då hade bygget stoppats.
Mest troligt var det någon som gjort fel i upphandlingen av den. han kunde lika väl köpt den för det priset ,och fått pengar över, en gammal haki kostar inte så mycket.
Gammal Haki? En gammal Haki för mig är röd till färgen och beläggs med ställningstrall på bommarna, men gammal för dig kanske är 3-5 år? Denna ställningen hade längsgående gångytor, det har som sagt inte en gammal Haki.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 3 till
  • Laddar…
Tyckte om stora delar av huset men är förvånad av valet att ha badrum en suite (som de franskhatande engelsmännen säger ) och låta fyra barn dela på ett? Ok, har haft hus med badrum och en toalett på lika många barn men då fick man ibland ge avkall på dass Frieden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.