Fila själv är aktuellt för alla. Det är ingen ide att skaffa motorsåg om man inte tänker fila.
 
  • Gilla
Plutus och 5 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Fila själv är aktuellt för alla. Det är ingen ide att skaffa motorsåg om man inte tänker fila.
Fila ingår i allmän översyn enligt mig på sågen.
Men ännu viktigare är att ha erfarenhet och kunskap om sin såg och hur man hanterar den..
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Fila själv är aktuellt för alla. Det är ingen ide att skaffa motorsåg om man inte tänker fila.
Hade man haft de ambitionerna hade man inte köpt en elektrisk såg på Biltema, det är dom sagt trligtvis en maskin som totalt brukas i ganska begränad omfattning. Tre Biltema-kedjor om man inte har för avsikt att såga jord och sten är troligtvis totala livslängden på sågen. Att föreslå för en sån användare att fila kedjor är ungefär lika logiskt som att föreslå att damen som just köpt en begagnad Ford Fiesta skall köpa sig en däckskrängare och balanseringsapparat.
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Hade man haft de ambitionerna hade man inte köpt en elektrisk såg på Biltema, det är dom sagt trligtvis en maskin som totalt brukas i ganska begränad omfattning. Tre Biltema-kedjor om man inte har för avsikt att såga jord och sten är troligtvis totala livslängden på sågen. Att föreslå för en sån användare att fila kedjor är ungefär lika logiskt som att föreslå att damen som just köpt en begagnad Ford Fiesta skall köpa sig en däckskrängare och balanseringsapparat.
Vad är det som säger att sågen går sönder bara för att den kommer från biltema inom 3 kedjors förbrukning?..
Jag köpte en husqvarna en gång.. Den skar vid första fällningen.. Den hade tjuvluft i cylindern.. Så ska jag tolka detta rätt så är det ingen idé att köpa Hva för de bara skär...

Framförallt tycker jag att du ser ner på TS med den där attityden..
Om hon är nöjd med sin såg och den fungerar efter hennes premisser.. Låt det då vara så..
Jag står kvar där jag skrev, kan du inte fila dessa, lägg dem i ett kuvert och skicka till mig så ska jag hjälpa till.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej.
Säkerhetskedjan är egentligen till för aborister och snickare.
De är ej till för trädgård.
Dessa kedjor minskar kastrisken rejält.
Men också alla andra egenskaper med.

Stihl, Hva, oregon, biltema mfl har dessa kedjor men också de utan säkerhetslänken.
Du har säkert rätt att det egentligen är för arborister, men det är inte så de framställs av vissa tillverkare ex. Oregon. Jag är såklart inom hobbyanvändare kategorin, eller "professionell" husägare :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Martin_ skrev:
Du har säkert rätt att det egentligen är för arborister, men det är inte så de framställs av vissa tillverkare ex. Oregon. Jag är såklart inom hobbyanvändare kategorin, eller "professionell" husägare :rofl:
Dessa kedjor är totalt värdelösa.. Förutom till att skydda användare som inte ens har en aning om ett säkert sätt att hantera sågen överhuvudtaget...

För att få till dessa så de verkligen är vassa igen så krävs det att man kan fila på frihand men ändå bevara alla vinklar och grader.
 
Ska inte graderna bort?
 
A
Graderna på filen.. Alltså hur man håller filen jämfört med såg tanden..
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Du menar vinkeln.
 
  • Arg
STB
  • Laddar…
A
Vinkel 25 grader.
10 graders lutning från hörnet på skärtanden och till slutet på tanden.
 
F
Maskintok skrev:
Vad är det som säger att sågen går sönder bara för att den kommer från biltema inom 3 kedjors förbrukning?..
Jag köpte en husqvarna en gång.. Den skar vid första fällningen.. Den hade tjuvluft i cylindern.. Så ska jag tolka detta rätt så är det ingen idé att köpa Hva för de bara skär...

Framförallt tycker jag att du ser ner på TS med den där attityden..
Om hon är nöjd med sin såg och den fungerar efter hennes premisser.. Låt det då vara så..
Jag står kvar där jag skrev, kan du inte fila dessa, lägg dem i ett kuvert och skicka till mig så ska jag hjälpa till.
För att Biltema av tradition och gammal hävd sätter ett stort värde i att sälja billigt framför att sälja bra grejer? Det är alltså ingen skogsbrukare som köper en sån såg utan en villaägare. Jag lovar dig att den genomsnittliga villaägaren men en normal tomt på säg 1000kvm med normal växtlighet inte har nåt kvar att såga på den egna tomten efter tre kedjor. Och har man högre ambitioner och är en ”ofta användare” så köper man naturligtvis en fossil-såg.

Men jag uppskattar din entusiasm, jag är likadan när det gäller svetsar.

Jag har fö också en Husqvarna, den har jag använt mycket, den har renoverats 2 gånger, har aldrig skurit och den fungerar klanderfritt. Plastdetaljer av hög kvalitet och det finns fortfarande reservdelar. Så oavsett vilken otur du hade med don Husqvarna så vet du mycket väl att det inte finns några lågprismaskiner som står sig över tid om man jämför med kvalitetsmaskiner. Det gäller inte bara motorsågar. Det enda som ”räddar” lågprisarna är just att dom används totalt sett väldigt lite.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hade man haft de ambitionerna hade man inte köpt en elektrisk såg på Biltema,
Det är väl inte många som har "ambitionen" att fila sågkedjor. Det är väl snarare ett nödvändigt ont om man vill att motorsågsarbetet ska fungera bra.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inte många som har "ambitionen" att fila sågkedjor. Det är väl snarare ett nödvändigt ont om man vill att motorsågsarbetet ska fungera bra.
Inte om man sågar aktivt i 30 minuter om året och inte har fällt nåt grövre än diameter 15cm de senaste 5 åren. Då finns det inga incitament att fila en kedja. En billig kedja kostar 120-150kr och det är nog ingen villaägare som skiter på sig över att behöva köpa en ny trwje eller var 5:e år. En villaägare har inte samma krav på snabb avverkning som ett proffs.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt är det många nybörjare på motorsåg som inte känner till vare sig de grundläggande förutsättningarna för att sågen ska fungera som avsett - vilket var anledningen till denna tråd - eller behovet av personlig skyddsutrustning och kunskap om säkra arbetssätt med motorsåg.

Att såga med en slö kedja gör att kedjan och svärdet överhettar vilket kan leda till olyckor bara det. Sågen lär inte må bra av det heller plus att sågandet går extremt långsamt - en granne stod och nötte med en liknande elkedjesåg i 45 minuter på en ca 15 cm grov stam vilket var plågsamt att se och höra på för att inte tala om oset av bränt trä och överhettad skärutrustning.

Med en riktig såg som är i ordning är det ett jobb som tar 5 sekunder max. Ett passande filset kostar inte många kronor och är inte direkt "rocket science" att hantera.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Samtidigt är det många nybörjare på motorsåg som inte känner till vare sig de grundläggande förutsättningarna för att sågen ska fungera som avsett - vilket var anledningen till denna tråd - eller behovet av personlig skyddsutrustning och kunskap om säkra arbetssätt med motorsåg.

Att såga med en slö kedja gör att kedjan och svärdet överhettar vilket kan leda till olyckor bara det. Sågen lär inte må bra av det heller plus att sågandet går extremt långsamt - en granne stod och nötte med en liknande elkedjesåg i 45 minuter på en ca 15 cm grov stam vilket var plågsamt att se och höra på för att inte tala om oset av bränt trä och överhettad skärutrustning.

Med en riktig såg som är i ordning är det ett jobb som tar 5 sekunder max. Ett passande filset kostar inte många kronor och är inte direkt "rocket science" att hantera.
Betydligt rimligare med en extra kedja i lådan skulle jag säga. Förstå mig rätt, jag filar också kedjor, tyvärr hellre än bra men det är en annan fråga. Men förstår man inte, eller är intressrad av varför trädet snarare glöder och ryker istället för att sågas ner så kommer man inte att lära sig fila en kedja. Då är det betydligt sundare att ha en ny kedja i lådan och byta med jämna mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.