sassa75 skrev:
Där finns flera lediga tomter i ett område som vi är mycket intresserade av, har varit i kontakt med säljare, men vill gärna ventilera tankar och idér med andra här.

Tex, så ingår troligtvis centraldamsugare, badkar, extra garderober, skåp i klädvård, dörr i klädvård, massiva innerdörrar.

Kanske ingår takkupa eller så behövs det inte på deras andra hus.

Och framför allt som jag ser det, är köket är troligtvis större.

Ingen annan som funderat i dessa tankar? Att det blir så mycket tillval som är standard på deras vanlig hus, så man väljer ett sådant istället?
Basic är till för de som vill ha ett hus billigt med bra kvalitet, utan massa lyx etc. Om du har råd med ett kataloghus så ta det, det hade jag också gjort. Men vi bygger basic nu och utrustar det senare då vi känner att vi har råd med det. Basic ger oss mer kvalitet än ett begagnat hus för samma pris, vi är inte ute efter ett lyxigt hus, bara ett beboeligt hus, just nu.

Sen känner jag inte för att betala extra mycket för lite förändring som inte ger bättre boende egentligen, vilket jag känner att en del kataloghus inte ger jämfört med basic.
 
Det är ok om man väljer Basic rakt av, men vad jag ser är att det är rätt många som funderar på att göra en hel del tillval, inkl mig själv.

Min fundering var då att det kanske blir samma total kostnad för ett ordinarie katalog hus som med Basic + tillval.

Jag har dock ingen aning om vad skillnaden är upp till första katalog hus.

Jag har nog tillval för ca 90 000:-, motsvarar då det ca skillnaden till ett katalog hus kan man ju överväga det istället.

Men jag vet inte vad skillnaden är, undrade bara om någon tänkt samma sak och kanske har koll på det.

Nej, jag är inte rik, bara ute efter den bästa och mest genomtänkta lösningen.
 
sassa75 skrev:
Jag har dock ingen aning om vad skillnaden är upp till första katalog hus.

Jag har nog tillval för ca 90 000:-, motsvarar då det ca skillnaden till ett katalog hus kan man ju överväga det istället.

Men jag vet inte vad skillnaden är, undrade bara om någon tänkt samma sak och kanske har koll på det.
Jag tycker att du har relevanta funderingar. Nu minns jag inga siffror, och just A-hus priser har jag inte kollat upp. Men, som jag förstått det så är A-hus dyrare än t.ex. Älvsbyhus och Smålandsvillan som jag bland annat jämfört med.
Dessa är inte aktuella för oss då de bygger på krypgrund men de hade inte blivit billigare som jag tolkade det.

BORO-hus och Eksjöhus har också budgetserier men enligt de offerter jag fått från dem får jag inte ens en inredd övervåning för 1,6 mkr.

Min, uppfattning (öppen för revidering) är att A-hus gör en ansats att hålla samma standard som i sina mer exklusiva villor med Basic genom att vara sparsmakade och mindre flärdfulla.

Jag kommer att invänta att planlösningen är synlig på huset i Kungsbacka innan jag skriver på en TOLO. Tills dess vore det mycket intressant att höra mer om hur A-hus kvalitet överlag är och vad merpriset för deras dyrare modeller är.
 
Här kommer leveransdeklarationen för de som är intresserade:D :D :D

Var tvungen att lägga den som zip-fil för att den skulle gå att ladda upp.

Enjoy
 
Finns det NÅGON som byggt Basic#1 som kan visa bilder???? Det vore väldigt snällt - är ganska inne på den modellen! Gärna lite prisuppgifter oxå på allt utom tomt å avgifter...
 
celindan skrev:
Finns det NÅGON som byggt Basic#1 som kan visa bilder???? Det vore väldigt snällt - är ganska inne på den modellen! Gärna lite prisuppgifter oxå på allt utom tomt å avgifter...
Prisuppgiften finns på deras hemsida.


Mvh MrsLoKi
 
Det finns ett rest Basic # 4 i Kungsbacka soim vi såg idag. Det är bara påbörjat men såg lovande ut.
 
njae, prisuppgifterna är knepiga. de anger inte vad markarbetet kostar eller hur priserna ser ut för resp. kommun....över lag tycker jag att de flesta husfirmor är KASSA på att ange priser för sina varor!!!!!!!
Men finns det NÅGON här som byggt basic#1???? vill veta o se bilder!
 
celindan skrev:
njae, prisuppgifterna är knepiga. de anger inte vad markarbetet kostar eller hur priserna ser ut för resp. kommun....över lag tycker jag att de flesta husfirmor är KASSA på att ange priser för sina varor!!!!!!!
Men finns det NÅGON här som byggt basic#1???? vill veta o se bilder!
Markarbetet kan ju variera hur mycket som helst beroende på tomten så det tycker jag inte är så märkligt att man inte kan få specat. Men A-hus har väl en totalentreprenadkostnad som de anger på hemsidan för Basic #1? 1,33 mkr.

Det står att det rör Gbg området men för oss var det samma i Falkenberg rörande Basic #4 och det lär ju inte slå speciellt mycket om du bor i skåne eller norrland.

Det ingår en viss mängd schaktmassa och de står inte för sprängning eller höjning av tomt t.ex. Mer specifikt än det pris som A-hus ger blir nog svårt att få utan att tomten bedömts. Beträffande bilder så släpptes Basic-serien i oktober så det är väl tveksamt om något hus är färdigbyggt i dagsläget.
 
padde96 skrev:
Det finns ett rest Basic # 4 i Kungsbacka soim vi såg idag. Det är bara påbörjat men såg lovande ut.
Du har inga bilder???
 
Nej tyvärr, det var inte så långt kommet, bara stomrest. Men vi ska tillbaks om en vecka ca. när innerväggarna är uppe, jag kan försöka fota lite då.
 
padde96 skrev:
Nej tyvärr, det var inte så långt kommet, bara stomrest. Men vi ska tillbaks om en vecka ca. när innerväggarna är uppe, jag kan försöka fota lite då.
Lite bilder hade varit kanon, det hade jag och säkert många andra uppskattat mycket.
 
Hej.

Har någon kollat med A-hus vad det kostar att få huset putsat? Det vore ju en väldigt trevlig lösning i dessa mögel-tider..
 
lakritstrollet skrev:
Hej.

Har någon kollat med A-hus vad det kostar att få huset putsat? Det vore ju en väldigt trevlig lösning i dessa mögel-tider..

Räkna med att det kostar 150.000:- efter avdrag för träfasaden.
 
Tack, det lät lite svettigt men kanske kan vara värt det likafullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.