Som nybliven husägare har man otaliga ämnen och områden att sätta sig in i. Ett av dessa är - vilken gräsklippare ska man köpa?

Efter en del efterforskningar har vi kommit fram till att vi nog vill ha en batteridriven. Men sedan går vi bet. Det finns ju en uppsjö olika modeller och varianter, så många att det är omöjligt att hålla isär dem.

Därför vänder jag mig till er kunniga husägare. Kan ni rekommendera en batteridriven gräsklippare som ni är nöjda med/vet är bra? Helst en som inte kostar alltför många tusenlappar. Det behöver inte vara en klippare med en massa finesser, utan vi är ute efter en som jobbet utan att man blir frustrerad på kuppen. Vår gräsmatta är runt 400 kvm och har en hel del mossa.

Tar tacksamt emot tips!
 
A
Vad är det som är viktigast, service eller priset?

Finns ju lågpris grejer med den hjälp man då får..
Eller så finns det högre kvalite med service..
Gångtid på maskin eller prestanda är inte säkert att det skiljer...
 
Maskintok skrev:
Vad är det som är viktigast, service eller priset?

Finns ju lågpris grejer med den hjälp man då får..
Eller så finns det högre kvalite med service..
Gångtid på maskin eller prestanda är inte säkert att det skiljer...
I nuläget är nog priset viktigast. Som du skriver finns det ju många budgetvarianter, så många att man blir snurrig av att surfa runt på alla sajter.
 
A
Det förstår jag fullkomligt.
Mitt råd är ändå undvik nätet.
Inte många firmor med butik som vill ta i din maskin om den är köpt online..

Pruta hellre åt dig något annat hos handlaren med butik..
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
A
Ska ni köpa batterimaskin.
Ha frugan med, så hon får känna och prova..
Testa byta batterier mm..
Även så att häcksaxen, trimmern, motorsågen mm går på samma batteri typ.
Och att det är lämpligt att byta, fixa mm.
 
Maskintok skrev:
Det förstår jag fullkomligt.
Mitt råd är ändå undvik nätet.
Inte många firmor med butik som vill ta i din maskin om den är köpt online..

Pruta hellre åt dig något annat hos handlaren med butik..
Aha, det har jag inte tänkt på - att butiker inte hjälper om det är köpt online. Tack för tipset!
 
Å andra sidan, garantier gäller även i nätbutiker och betalar man för service frågar nog ingen var varan är köpt. Så det är klart att man kan handla dyra grejer på nätet, men man får sannolikt inte den gratisrådgivning en fysisk butik ofta håller med.

Med det sagt: robotgräsklippare är batteridrivna, får man föreslå en sådan? Det var det där med priset bara... (men det finns ”billiga” sådana med).
 
Vi har en Stiga combi 50 s ae. Den är några år gamla så de heter inte riktigt så längre. Hur som helst har den uppsamlar och en klippbredd på 48 cm och är självgående. Vi har också ca 400 m2 gräs och batteriet räcker om inte gräset har blivit rejält långt. Jag är nöjd med gräsklipparen, framför allt med batteriet och elmotorn. Jag tycker att framdriften är på tok för långsam, så det är rätt sällan jag använder den, men den fungerar om man inte har så ”bråttom”. Det var en relativt dyr gräsklippare, men jag hade ändå önskat att man lagt lite mer pengar på kvalitetskänslan på övriga klipparen ( det som inte rör motor och batteri) även om den hade kostat lite mer. Jag tror att de byggt gräsklipparen på deras billigaste modell. Jag hade önskat att man byggt den på en lite bättre och mer robust modell. Jag har dock inte haft några problem med klipparen utan den fungerar som den ska.
 
Jag har en DeWalt med dubbla 18 volts batterier som fungerar bra. Men batterierna räcker bara till 20 min klippning - dåligt.
 
O olotor skrev:
Jag har en DeWalt med dubbla 18 volts batterier som fungerar bra. Men batterierna räcker bara till 20 min klippning - dåligt.
Funkar längre för mig, men vill ju helst ha två batterier till plus en extra laddare
 
O olotor skrev:
Jag har en DeWalt med dubbla 18 volts batterier som fungerar bra. Men batterierna räcker bara till 20 min klippning - dåligt.
På min Stiga tror jag batteriet räcker ca. 25 minuter, lagom för 400 m2 gräs om det inte är jätte långt. Då sitter det ändå ett 5ah 80V batteri i den klipparen, så det är ju rätt mycket energi. Annars så tycker jag att effekten i motorn motsvarar en 3,5-4 hk bensinmotor, så klipparen går riktigt bra även gräset är långt och vått.
 
R
P peveko skrev:
Aha, det har jag inte tänkt på - att butiker inte hjälper om det är köpt online. Tack för tipset!
Det beror nog till viss del på vilket märke det gäller men både butiker och tillverkare med självbevarelsedrift borde lösa det utan problem. Att kämpa mot näthandel idag känns som en allmänt dålig idé.

Men vissa gör det trots allt. Jag fick den där varningen av min lokala Husqvarnaåterförsäljare också när jag påpekade att de var många tusen dyrare än om jag handlade min robotklippare på nätet och undrade om de kunde göra något på priset. Det gick inte och jag handlade den på distans.

Tror ni att det varit problem att serva eller nyttja garantin lokalt? Förstås inte. Dels tror jag HQ tvingar sina återförsäljare att ta hand om detta oavsett var deras produkter är köpta, och dels vore det ju synnerligen korkat, rent affärsmässigt, att säga nej till fler inkomster bara för att man inte fick den första :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag fick en Gardena. För att den som hade den blev tvungen att ladda om för att kunna ta hela gräsmattan. Tyckte numera den var lite slö så jag bytte batteri 2020. Vad händer då. Jo sonen kom med sin Bosch som han inte heller fick att räcka på hela villatomten. Så nu har jag varsin för fram och baksidan på vår lilla radhustomt.

Så välj en som räcker för tomten med råge är mitt tips. Klipper du sällan och har högt gräs så tar det mer batterikapacitet.
 
R
Får man fråga varför man vill klippa gräsmattan manuellt och inte köpa en robot?

om du ändå behöver köpa ny klippare så är det ju en robot du ska ha.
Alltid ha en välklippt gräsmatta oavsett om man är hemma eller kommer hem från semestern.
Robot har varit nr 1 i många år...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Vi har en Stiga combi 50 s ae. Den är några år gamla så de heter inte riktigt så längre. Hur som helst har den uppsamlar och en klippbredd på 48 cm och är självgående. Vi har också ca 400 m2 gräs och batteriet räcker om inte gräset har blivit rejält långt. Jag är nöjd med gräsklipparen, framför allt med batteriet och elmotorn. Jag tycker att framdriften är på tok för långsam, så det är rätt sällan jag använder den, men den fungerar om man inte har så ”bråttom”. Det var en relativt dyr gräsklippare, men jag hade ändå önskat att man lagt lite mer pengar på kvalitetskänslan på övriga klipparen ( det som inte rör motor och batteri) även om den hade kostat lite mer. Jag tror att de byggt gräsklipparen på deras billigaste modell. Jag hade önskat att man byggt den på en lite bättre och mer robust modell. Jag har dock inte haft några problem med klipparen utan den fungerar som den ska.
Tack för svaret, att den fungerar som den ska och räcker till 400 kvm låter lovande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.