Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Runt 15m brukar vara max vad man vill dra. Ställ inte utedelen direkt utanför sovrummet om du kan. Och ställ den på ett eget markstativ så inte stomvibrationer går in i väggen

[bild]
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Runt 15m brukar vara max vad man vill dra. Ställ inte utedelen direkt utanför sovrummet om du kan. Och ställ den på ett eget markstativ så inte stomvibrationer går in i väggen
Jag får väl inte mer än 7-8 m, så det låter bra! Ung hur grov är ledningen/kanalen?
 
Som ett vattenrör ungefär, plus isolering
 
  • Gilla
Aahusen
  • Laddar…
A Aahusen skrev:
Har haft lite oväntat strul med en dispensansökan som tagit upp min tid.
Apropå att du har elektrisk golvvärme så undrar jag hur man bygger upp golvet under golvplankorna. Har du elslingor som är limmade på någon skiva? Har du lagt dem i spackel för att sprida värmen o få ett jämt underlag, eller hur ser din lösning ut?
Jag har värme i två olika byggnader.
I friggeboden är det råspont på det isolerade bjälklaget, sedan en tunn underlagsfoam, kommer inte ihåg om den är 3 eller 6 mm. På det ligger en elfolie, den är inte mer än någon millimeter tjock, om ens det. Sen kommer jag inte ihåg om jag lade någon plast innan jag lade klickgolvet på... I folien ligger trådar tätt, tätt. Tänk elbakrutan på en bil, fast tätare. Folien kommer i rullar, en halvmeter bred och så lång som du behöver. Klipps i rätt längder och kopplas samman parallellt i ändarna.
I huvudbyggnaden ligger golvspån på det isolerade bjälklaget, 6 mm foam, sen en annan typ av värmematta. Denna var trådar lagda i "rynkor" mellan två värmeledande skikt av någon aluminiumfolie typ. Tjockare än elfolien, kanske 3 mm tjock. Sedan klickgolv rätt på. Även denna kommer i halvmeterbreda rullar men kopplas ihop i en lång "remsa", vilket kräver lite mer planering och logiskt tänkande vid läggning.

Personligen föredrog jag elfolien som ligger i friggeboden. Den kändes lite enklare att lägga, lite slitstarkare, plus att den var så tunn och framförallt jämn. Den som ligger i huset kändes som att man var tvungen att vara betydligt försiktigare med för att inte skada ytskiktet. Båda två var dock smidiga att lägga och installera, bara man planerar rätt från början. Inget lim, inget spackel, inget kladd. Enkelt, torrt och rent. (y)
 
T ToRy skrev:
Jag har värme i två olika byggnader.
I friggeboden är det råspont på det isolerade bjälklaget, sedan en tunn underlagsfoam, kommer inte ihåg om den är 3 eller 6 mm. På det ligger en elfolie, den är inte mer än någon millimeter tjock, om ens det. Sen kommer jag inte ihåg om jag lade någon plast innan jag lade klickgolvet på... I folien ligger trådar tätt, tätt. Tänk elbakrutan på en bil, fast tätare. Folien kommer i rullar, en halvmeter bred och så lång som du behöver. Klipps i rätt längder och kopplas samman parallellt i ändarna.
I huvudbyggnaden ligger golvspån på det isolerade bjälklaget, 6 mm foam, sen en annan typ av värmematta. Denna var trådar lagda i "rynkor" mellan två värmeledande skikt av någon aluminiumfolie typ. Tjockare än elfolien, kanske 3 mm tjock. Sedan klickgolv rätt på. Även denna kommer i halvmeterbreda rullar men kopplas ihop i en lång "remsa", vilket kräver lite mer planering och logiskt tänkande vid läggning.

Personligen föredrog jag elfolien som ligger i friggeboden. Den kändes lite enklare att lägga, lite slitstarkare, plus att den var så tunn och framförallt jämn. Den som ligger i huset kändes som att man var tvungen att vara betydligt försiktigare med för att inte skada ytskiktet. Båda två var dock smidiga att lägga och installera, bara man planerar rätt från början. Inget lim, inget spackel, inget kladd. Enkelt, torrt och rent. (y)
T ToRy skrev:
Jag har värme i två olika byggnader.
I friggeboden är det råspont på det isolerade bjälklaget, sedan en tunn underlagsfoam, kommer inte ihåg om den är 3 eller 6 mm. På det ligger en elfolie, den är inte mer än någon millimeter tjock, om ens det. Sen kommer jag inte ihåg om jag lade någon plast innan jag lade klickgolvet på... I folien ligger trådar tätt, tätt. Tänk elbakrutan på en bil, fast tätare. Folien kommer i rullar, en halvmeter bred och så lång som du behöver. Klipps i rätt längder och kopplas samman parallellt i ändarna.
I huvudbyggnaden ligger golvspån på det isolerade bjälklaget, 6 mm foam, sen en annan typ av värmematta. Denna var trådar lagda i "rynkor" mellan två värmeledande skikt av någon aluminiumfolie typ. Tjockare än elfolien, kanske 3 mm tjock. Sedan klickgolv rätt på. Även denna kommer i halvmeterbreda rullar men kopplas ihop i en lång "remsa", vilket kräver lite mer planering och logiskt tänkande vid läggning.

Personligen föredrog jag elfolien som ligger i friggeboden. Den kändes lite enklare att lägga, lite slitstarkare, plus att den var så tunn och framförallt jämn. Den som ligger i huset kändes som att man var tvungen att vara betydligt försiktigare med för att inte skada ytskiktet. Båda två var dock smidiga att lägga och installera, bara man planerar rätt från början. Inget lim, inget spackel, inget kladd. Enkelt, torrt och rent. (y)
Om elfolien har så tätt med slingor går det väl inte att välja brädor som man ska fästa i underlaget för då är väl risken uppenbar att man spikar/skruvar i slingorna. Mitt förstaval av brädor är nog ”traditionellt” spontade 25 mm, men då måste det kanske till ”traditionella” elslingor som ger utrymme för att fästa brädorna. Kanske anledning att tänka om. Har någon på forumet erfarenhet av för- resp nackdelar med dessa två typer av brädbeklädnad är jag idel öra.
pixelpixel
 
Nej, det är ju helt rätt. Sådana värmesystem är väl tänkt att beläggas med flytande golv, typ klickgolv.
Personligen skulle jag vara jäkligt nervös om jag var "tvungen" att spika fast mitt golv oavsett hur bra koll jag hade på var värmeslingorna ligger och även om det var en decimeter mellan slingorna. Finns det någon som har spikat golv på sitt värmesystem?

edit: Gick tillbaka och såg formuleringen "under golvplankorna" i TS svar på mitt första inlägg. Tänkte inte på det då men inser ju nu att det kan betyda att TS tänkt ha ett spikat plankgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.