Aprilskämt!!
Ingen oroa sig nu för att år 2030 kan bli fossilfri. Modern braskamin måste miljögodkänd samma sak som vedpanna i fortsättningen.
 
Haha och jag som bara"yes" äntligen för att sedan haja till på braskamin er...är jurist och insatt i kraven så där insåg jag att det bara måste va skämt!
 
  • Gilla
nyss ny husägare
  • Laddar…
Med dagens regering så skulle det ej vara förvånande. Men visst hoppas på ett Aprilskämt, dock läser väl någon ur MP detta och gör verklighet av skiten.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 5 till
  • Laddar…
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Haha och jag som bara"yes" äntligen för att sedan haja till på braskamin er...är jurist och insatt i kraven så där insåg jag att det bara måste va skämt!
Braskaminer ger ingen skatt till skillnad från el och olja så där har du ett bra argument för att förbjuda dom.

Motorsågar har krav på arbetarskydd så där blir det svårt att förbjuda tvåtaktaren men man kan ju förbjuda dom för hemmabruk där man inte jobbar lika många timmar så vikten är mindre av ett problem.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Dåligt skrivet aprilskämt. Facebookgruppen borde ha haft 41 000 eller 14 000 medlemmar. Vad är 50 000 för märklig siffra?
 
  • Haha
janusz_w
  • Laddar…
Tja. jag har inga problem med att folk klipper gräsmattan i mitt villa område.
Nånting som stör är alla dessa soliga dagar sätter igång grillen. Det stör mycket mer än om någon skulle köra med gräsklipparen.... Du blir inte hungrig av gräsklipparen
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
har jag inget emot att de bensindrivna ditona fasas ut
Först läste jag fel och tänkte "vad, finns det bensindrivna di...?"
 
  • Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Först läste jag fel och tänkte "vad, finns det bensindrivna di...?"
Det måste det finnas, säkert i något osänt klipp av top Gear.
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Det senare gäller ju redan, men förbud för bensinklippare vore gôtt...
Varför då?
Vore trevligt med gnäll licens på statsfolk också.. Så att vanliga människor som verkligen behöver ha sina maskiner kan få bruka dem utan en massa trams..

Jag har varit med och gått utbildningar om automower, batteri sågar, batteri röjsågar..
Och nä de skulle jag aldrig ta i...
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.

Nackdelen med att ha så små tomter att det blir löjligt dyrt att skaffa robot.
Jag kommer föreslå att om man har tomt på minst 1000 kvm har man rätt att köra tvåtakt och tvätta bilen. Det är så få tomter det gäller i storstadsområdena att utsläppen blir försumbara. Så blir vi alla nöjda.
 
A
Silver78 Silver78 skrev:
Skulle kunna bli verklighet men inte ens mp skulle våga genomföra detta.
Vad skulle staten då hämta skatter ifrån..
Bensin och diesel ger stora summor till kassan varje dag.
Medans batteridrift bara gynnar folk som inte insett ännu hur pass illa det är med slavarbetet för barn i fattiga länder där man bryter kobolt till batterier.
I Indien och Pakistan sitter det barn och tar isär batterier för att återanvända blycellerna..

Grattis världen....
Batteri gräsklippare är inte mer effektiva än en bensinmotorklippare..

Inga trädgårdsmaskiner är bättre med batteri än vad bensinmaskiner är..
 
Maskintok skrev:
Inga trädgårdsmaskiner är bättre med batteri än vad bensinmaskiner är..
Det var bättre förr och ju förr desto bättre..?

Nä, för trädgårdsbruk ser jag ingen som helst mening med förbränningsmotorer mer. Har nästan bara elverktyg hemma till uteskötseln, med batteri eller sladd. Köper man kvalitetsgrejer och inte billigt skit från Rusta, Fista, Cheapy eller Nasty så blir man jävligt nöjd med elverktyg.

Till och med proffsen går över till el, alla arborister jag känner föredrar elmotorsågar då man slipper buller och stank.

Till lantbruket har vi än så länge inte batteridrivna bra redskap. Saknas röjsåg med tillräckligt kapacitet för stängselröjning och sånt. Men detta berör ju över huvud taget inte vanliga villaägare.
 
  • Gilla
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
A
Håller inte med alls.
Det är inte bensinmotorn det är fel på möjligtvis bränslet, vilket går att åtgärda.
Går även att fixa till ljudet på en bensin motor.
Men ingen batteri maskin med kedje eller kling verksamhet ska användas de heller utan hörselskydd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.