MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men du strör det på gräsmattan och vattnar eller vaddå?
På ett ställe var jag lat och bara vände på grästorvorna då gräset är deras största konkurrent. Ett annat ställe i hagen har jag bara klippt och krattat bort allt växtmaterial. Ett tredje samkör jag med sambon och där har jag kört med jordfräsen.
Den första vattnar jag på då den ligger nära, de andra ligger längre bort så vi får vad som händer. Båda sista är längs vår infart så det kan bli vackert när man kommer hem! Eller får gäster....
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Påskhelgen har varit fylld av trädgårdsförberedelser inför sommarsäsongen. Vi flyttade arbetsbordet till en bättre plats närmare grill och muurika. Därefter markerade vi platsen för den runda uteplats vi ska bygga under våren eller sommaren. Vi markerade med ett gult plaströr som är till för eldragningar under mark. Det syntes tydligt innan snöfallet, men man anar ändå konturerna.

Ett arbetsbord utomhus täckt med snö, med en röd hink under, mot en snötäckt trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård under snö med synliga konturer av en tilltänkt rund uteplats markerad med gult plaströr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hann rulla ut ett par lass gödsel till igår, nu är det bara 2-3 kvar. Nu är all häck gödslad, och rabatter och träd fått lite.
Planterade också 8 avenboksplantor jag hämtat hos en vän som skulle bygga plank. Totalt är nu 12 i backen, frågan är vad jag ska göra med de 17-18 som blev över.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hann rulla ut ett par lass gödsel till igår, nu är det bara 2-3 kvar. Nu är all häck gödslad, och rabatter och träd fått lite.
Planterade också 8 avenboksplantor jag hämtat hos en vän som skulle bygga plank. Totalt är nu 12 i backen, frågan är vad jag ska göra med de 17-18 som blev över.
Kom och plantera dem hos mig! Kaffe ingår :)

Idag blir det nog en innedag, till femåringens förtjusning. Pappa har tråkat sig med trädgårdsarbete nu under påsken men idag tog våren abrupt slut och från att ha varit sju grader eller så under natten så blev det plötsligt smärre snöstorm. Perfekt med lite nederbörd nu när jag sått lite nytt gräs igår.
 
halper halper skrev:
Kom och plantera dem hos mig! Kaffe ingår :)

Idag blir det nog en innedag, till femåringens förtjusning. Pappa har tråkat sig med trädgårdsarbete nu under påsken men idag tog våren abrupt slut och från att ha varit sju grader eller så under natten så blev det plötsligt smärre snöstorm. Perfekt med lite nederbörd nu när jag sått lite nytt gräs igår.
Vad är det vita på marken för något? :thinking:
 
  • Utsikt över en trädgård med en frost- eller snötäckt yta på marken, tagen genom ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad är det vita på marken för något? :thinking:
Luftföroreningar kanske? Kom en rejäl by med sådant klibbigt stoft denna morgon. Är väl sådant där aprilväder man har hört talas om.
 
richardtenggren
Från sol och +13 till 5cm nysnö och -1, perfekt nu när man började bygga staket igår :)
Fick börja med att skotta av nu i morse ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag var nog lite tidig med attityden ;)
 
  • Utsikt från ett fönster med lätt snöfall över en trädgård med staket och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
En sydskåning undrar vad detta ska vara bra för?
Snöfall i en trädgård med grönt gräs och byggnader i bakgrunden, sedd från en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Varför har man en metallring? Hindra rötterna att dra iväg åt sidorna? Snyggt? Skydd mot gräsklippare? :D
Hindrar ogräs.. markerar rabattkant, snyggt om man gillar det (jag har köpt en hel ställning med stålkanter på en auktion.. bara anv ett par längder till mitt träd vi planterade i höstas).

Plåtnisse har erbjudit mig mer hjälp med trädgårdsgrejer.. vill ju ha högre! Men måste gå ner i backen oxå..

Funderar på att klä in våra pallkragar med plåt :) jag älskar plåt, Sten och trä :cool:
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Räfsat eklöv från min äng och beundrat de första narcisser som kommit upp, trots att jag glömde bort lökarna i ett väldigt varmt uthus hela sommaren. Ensam gul narciss i fokus med lila och vita krokusar i bakgrunden, omgivna av löv och grön äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var i Fagerås för några år sedan och nu vill jag göra likadant. Har också satt kungsängaliljor som också är påväg upp. Dessutom skulle jag vilja ha vita krollliljor men det var innan jag såg vad de kostar, så det får bli vanliga istället.

Dessutom, helt vanlig torräng på sommaren.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
KristinaRT
Jag hade tänkt ta bort vinterisoleringen i växthuset, och började med att flytta ut 2 stora olivträd och en väderkvarnspalm. Sedan hände detta;
Växthus täckt av tunnt lager snö under en snöig dag i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag väntar med att fixa växthuset till nästa helg :thinking:
Oliverna och palmen får stå kvar ute, de borde klara lite snö och temperaturen blir inte under 0.....
 
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Min fru kom hem med rötter av klematis, tre smultronschersminer och lite kaprifol så jag fick trotsa aprilvädret och gräva.

Nygrävd jord med en spade och uppgrävda rötter bredvid ett träd och en svart sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad klematis med skyddsställning i trädgård, grävd jord och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gul narciss blommar i trädgården med flera omogna knoppar och löv, mot en bakgrund av trädbark och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Min fru kom hem med rötter av klematis, tre smultronschersminer och lite kaprifol så jag fick trotsa aprilvädret och gräva.

[bild] [bild] [bild]
..inte snö där iaf!
Piece of cake :)(y)

(Vad var det för klematis?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.