P Putte 9497 skrev:
Julas pumpar koppla jag in själv men numera behöver man en tekniker för att ens få köpa en.:rolleyes:
Vad kommer det sig att du tycker det är okay att bryta mot miljölagstiftning men inte ellagstiftning?

Är det för att du tycker du har kunskaper nog att installera en värmepump?
Det spelar ju ingen roll om lagen är dum. Du måste ju följa lagen tills den ersatts av någon dummare lag. Eller hur det var du skrev om el.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Funderar på en Toshiba som har nåt som heter Fireplace-funktion, när man eldar i kamin så slår den av värmen och kör bara fläkt. Nån som har testat om det funkar?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad kommer det sig att du tycker det är okay att bryta mot miljölagstiftning men inte ellagstiftning?

Är det för att du tycker du har kunskaper nog att installera en värmepump?
Det spelar ju ingen roll om lagen är dum. Du måste ju följa lagen tills den ersatts av någon dummare lag. Eller hur det var du skrev om el.
Skillnaden är att julas pumpar köpte jag innan miljölagstiftningen tillträdde.
 
Förbudet för icke-certifierade att koppla ihop kylmediakretsar trädde i kraft 2010. Du skrev att du köpte pumparna hösten 2018...
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jo det är många olika arbetsgrupper som klagar på regelverk och installationspriser som utan problem gör det själv så länge man inte gör jobb på ”deras” område utan tex rätt cert eller tar in billig arbetskraft från annat land :D
I
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Är inte insatt i miljölagstiftningen. Men den är väll lika onödig som ellagstiftningen....
 
Ja alla har vi våra olika åsikter om saker och ting :)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
B
T Thomas' skrev:
Ja men dåså! Bara köra på Jula, blir säkert jätte bra. Speciellt om det är -20 ute.
Du låter som en sådan som tycker man ska ha lokal och dyr montör men dyra produkter.
Det är inte 1982 längre :)
 
B byron v2 skrev:
Du låter som en sådan som tycker man ska ha lokal och dyr montör men dyra produkter.
Det är inte 1982 längre :)
Precis, det är inte 1982 längre
det det går att hitta bra produkter inkl installation till bra priser.

En riktigt bra produkt som är lite dyrare blir oftast i längden en bättre besparing än att köpa billigt.
Ser ofta kommentarer ” min den och den produkten fungerar kanon och är helnöjd” men vad är det som säger att den fungerar riktigt bra effekt och effektivitetsmässigt bara för att den blåser varmluft.
Man kanske missar en besparing på några tusen per år och det blir rätt mycket på tex 10år.

Har lokal men inte dyr, montören inkl mig själv är inte så dyr och tycker inte luftvärmepumparna är dyra inkl installation mot vad man får för pengarna och att dom oftast ger tillbaka insatsen ganska fort med den korta pay/off tiden.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
T
B byron v2 skrev:
Du låter som en sådan som tycker man ska ha lokal och dyr montör men dyra produkter.
Det är inte 1982 längre :)
Du låter som en sådan som borde öppna ett mini jysk i garaget!

Jag betalade för sig 23.000kr för 2 llv Daikin inkl installation :)
 
T Thomas' skrev:
Du låter som en sådan som borde öppna ett mini jysk i garaget!

Jag betalade för sig 23.000kr för 2 llv Daikin inkl installation :)
Daikin från dom ”riktiga” återförsäljarna och deras sortiment som är lite annorlunda jämfört med postordermodellarna bör man kunna få till en bra deal på ;)

Inte en aning om ditt pris är bra då det beror tex på hur krånglig och hur lång rördragning ni har samt om det ingår egen matning från elcentral i priset.

Men vad som är dyrt beror mycket på vad man anser själv, tycker själv tex Iphone är ”dyra” men det tycker inte dom som ger 10000-15000:- vartannat år för att dom vill ha det senaste och dom kan tycka att en luftvärmepump för 16000:- är dyrt !!
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Daikin från dom ”riktiga” återförsäljarna och deras sortiment som är lite annorlunda jämfört med postordermodellarna bör man kunna få till en bra deal på ;)

Inte en aning om ditt pris är bra då det beror tex på hur krånglig och hur lång rördragning ni har samt om det ingår egen matning från elcentral i priset.

Men vad som är dyrt beror mycket på vad man anser själv, tycker själv tex Iphone är ”dyra” men det tycker inte dom som ger 10000-15000:- vartannat år för att dom vill ha det senaste och dom kan tycka att en luftvärmepump för 16000:- är dyrt !!
Jamen det beror bara på att ifånen kan de ta med och visa upp överallt, det blir ju betydligt krångligare att ta med luftvärmepumpen. det dom inte förstår är att en bra luftvärmepump är kanske en förutsättning för att ha råd att byta ifån vartannat år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Jag valde Daikin då min kompis hade inköpspris på dom, samt att dom är driftsäkra.

Jag ser detta som en investering, lite som att man köper en vettig panna. Det är även en del jobb att sätta upp dom.
Jag personligen tror inte på llv från Jula, iaf inte i långa loppet.
 
MultiMan
En bekant installerade nyligen en Daikin (35 nånting som jag inte minns), men när jag skulle hjälpa till att rengöra innerdelen måste jag säga att jag var besviken. Jämfört med min gamla Mitsu FH35 så är filterna extremt tunna och rangliga, med ett enkelt myggnät som sätter igen mycket fortare än Mitsubishis 3D-filter i flera lager. Dessutom är plastramen så tunn att den känns som den ska gå sönder närsomhelst även om man är försiktig med dammsugarborsten. Extrem lågbudgetkänsla på en så viktig del som måste grejas med regelbundet.
 
T Thomas' skrev:
Jag valde Daikin då min kompis hade inköpspris på dom, samt att dom är driftsäkra.

Jag ser detta som en investering, lite som att man köper en vettig panna. Det är även en del jobb att sätta upp dom.
Jag personligen tror inte på llv från Jula, iaf inte i långa loppet.
Ja får man daikin till inköpspris så blir det billigt och 23000:- för båda låter då rimligt med tanke på inköpspris :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.