Hej!
Tänkte dela med mig av det påbörjade projektet med utbyggnad på ca 50kvm.

Befintliga villan är ca 104kvm på krypgrund. Vi valde därför att fortsätta med krypgrund.

Det är utgrävt och OM vi endast hade grävt ur för grunden skulle det kostat ca 40'000. Men vi gjorde ganska mycket mer dock... I vilket fall, enligt grävarens konsultation blev det paddat med 16/24 makadam, ca 20cm.

jag har börjat snickra ihop gjutformen för betongsula som kommer bli samma dimension som den befintliga - 220mm hög, 600mm bred. Jag kör med 45x220 reglar eftersom dessa redan var rätt höjd. På detta ska det sen muras med lecablock. För avjämning använder jag 2/5 makadam. Jag glömde dock att plasta in dessa reglar på bilderna, vilket jag egentligen skulle gjort för att kunna använda dom igen. Orkar inte försöka pilla dit plasten nu i efterhand, men de andra reglarna för gjutformen kommer jag plasta in för att använda i bjälklag.

Har hyrt en Hilti-laser från Renta. Väldigt smidigt och väldigt billigt. Här får jag det i våg snabbt och enkelt. Eftersom jag tagit ut 90 graders hörn från huset med laser får jag en diagonal som stämmer på milimetern. Jag höll på med 3,4,5-metoden först men jag fick inte till det så bra som jag önskade. Det är lättare på papper än verkligheten med tumstock.

Passade även på att checka ifall det befintliga huset är rakt, vilket det är.

Fortsättning följer...
 
  • Gjutform av träreglar för betongsula på makadamunderlag med mätverktyg, i ett soligt utgrävningsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävning för utbyggnad med grus, reglar till gjutform för betong, och befintligt hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävd krypgrund för utbyggnad markerad med grön laser för exakthet på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laserpass används för att mäta raka linjer på träreglar i en utgrävning för husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävning för nybyggnation med synliga gröna lasermärken för nivåkontroll vid husgrund i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggprojektören och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt! Går i liknande tankar så blir spännande att följa ditt bygge!
 
B BjörnNelson skrev:
Kul projekt! Går i liknande tankar så blir spännande att följa ditt bygge!
Jag ska försöka dokumentera så mycket som möjligt här tänkte jag. Kostnader, tillvägagång, olika märken av verktyg, val av skruv, etc... Ja, rubbet. :)
Jag kommer definitivt behöva lite tips och råd från forumet här så det ska bli spännande att se hur det går. Det kommer bli en ganska omfattande renovering där jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv. Har ingen tidspress heller vilket är ganska skönt för både psyke och kropp.

Här är en skiss från Google sketchup på den befintliga krypgrunden samt hur det kommer se ut med den nya sulan. Har även ritat dit reglarna för gjutformen för att lätt kunna se mått och mäta diagonalen på datorn. :)
3D-skiss av en krypgrund och gjutform för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
Idag båser det på rätt bra. Blev i princip färdig med gjutformen men eftersom det blåste så mycket och regn kommer drog jag över två st 7x10m presenningar från Biltema för 650kr/st. Väldigt bra kvalitet på dom! Det var rätt bökigt att få dit dom, kändes stundtals som jag skulle flyga iväg själv.
Men nu sitter dom, förhoppningsvis hela natten. :)
 
  • Blå presenning täcker gjutform på byggarbetsplats, säkrad med plankor och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Kul projekt, liknande mitt förutom att jag har plintgrund istället.
Vad räknar ni med för kostnad?
 
maah maah skrev:
Kul projekt, liknande mitt förutom att jag har plintgrund istället.
Vad räknar ni med för kostnad?
Jag har skrivit ner en materialspecifikation i excel med ungefärlig materialkostnad (onlinepriser) för alla moment. Priserna har jag skrivit ner endast för att få en bild på vad saker kostar. Jag har försökt att använda prisuppgifter från en och samma handlare eftersom det blir lättare att förstå hur mycket procent i rabatt man får när offerten kommer. Har använt XL-bygg. Efter att ett moment är utfört kommer jag skriva här vad som hänt och vad det kostat.

Men här är summorna, vissa grovt räknat, vissa mer exakt:

Moment #2 som kommer nu är krypgrunden, jag har inhandlat allt material vilket har gått på 32'000kr. Det som är kvar kostnadsmässigt är betongbilen som kommer kosta 8'000kr + 2600kr till vägföreningen på grund av dispans för BK3 väg.

Moment #3 - Bjälklag. Då är inte spånskivorna inräknade för de lägger jag sen...
20'000

Moment #4 - Stomme (tätt utvändigt). 170+45 isolering
92'000kr

Moment #5 - Tak + takavvattning (inkluderar lägga ny papp, betongpannor och ny takavvattning på det befintliga taket.
150'000

Moment #6 - 5st fönster, en ytterdörr och en ny altandörr (redan inköpt pga långa leveranstider. Blev Nordiska Fönster)
61'000kr

Moment #7 - 45mm Installationsskikt med isolering + golvspånskivor + innerväggar med isolering + innertak med isolering till kallvind.
78'000

Moment #7,5 - el för allt förutom badrum
I samma veva som Moment 7 utföres kommer elektriker.
40'000 (farsan är elektriker, men jag vet inte hur mycket tid han har, men jag räknar med att han gör en del, så riktigt 40'000 kanske det inte blir men jag räknar med det ändå..)

Moment #8 - Badrum med möbler och WC-stol
100'000. Jag räknar med att tätskiktet utföres av firma, elektriker kommer behövas, resten kan jag göra själv.

Moment #9 - Tvättstuga - Är inte helt 100 på kostnaden eftersom vi endast förlänger den befintliga tvättstugan, så el och mycket annat behövs inte...
60'000

Moment #10 - VVS för tvättstuga och badrum - 2000kr om jag gör det själv, men risken finns att jag tar in en firma för detta i samband med pannbyte.

Moment #11 - byte till frånluftsvärmepump
55'000 (Bosch Compress 3800i EW 9 - installerat och klart)

Moment #12 - dra frånluftsvärmerör
10'000kr

Moment #13
Lägga nytt golv + golvvärme i hela huset
ca 120'000. Är fortfarande osäker på om vi ska lägga golvvärme i hela huset, det är ett jäkla jobb, inte endast att lägga golvvärmen, utan att förbereda INNAN man lägger golvvärme... Rent energimässigt är det 10 gånger jobbigare än att lägga takpannor.

Moment #14 - Måla utvändigt. Jag har hinkar med Caparol Carat från målningen på befintliga huset vilket är suverän så kör vidare på den.
6000kr

Sen lite övriga grejjer:
Garderob till hallen: 40'000
Köksö: 50'000
Verktyg ca 15'000kr (Vissa grejjer är köpt, andra saker hyr jag från Renta.se)
Ställning ca 10'000kr
Presenningar, Pripps blå, arbetshandskar, arbetskläder, etc etc.. 15'000kr

ca 1'000'000 totalt
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
  • Gilla
robut
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag har gjort en liknande kalkyl. Den pekar på att vi landar på ca 215 000:- för 45m² boa.
Men vi har bara vanliga rum så inget som kostar med vvs osv.

Vi kan säkert ha en del kunskapsutbyte genom våra projekt (y)
Jag har en projekttråd där jag har kommit en bit längre här [länk]
oj wow, vilken tråd! Nu har jag skummat igenom hela men ska titta mer på detaljerna.:D
Jag fattar inte hur du kan hamna så långt ner i pris, vi använder samma material i princip. Men jag inser att jag räknar med lite mer grejjer, så som garderober och köksö går på ca 100k bara det...

Men herregud va likt vårt. Spännande! Du har kommit rätt långt, såg att du satte upp stommen idag?
Presenningen är ett helvete, vet precis vad du gick igenom, haha.

Jag sticker in till din tråd och lägger några frågor. :D
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Nu står mitt bygge utan presenning och istället ett tunt lager snö på. Riktigt aprilväder!

Jag tänker att det inte är hela världen om det blir lite blött nu. Huvudsaken det får torka ur nån vecka sen när taket ligger på.
 
maah maah skrev:
Nu står mitt bygge utan presenning och istället ett tunt lager snö på. Riktigt aprilväder!

Jag tänker att det inte är hela världen om det blir lite blött nu. Huvudsaken det får torka ur nån vecka sen när taket ligger på.
Häftigt, här väntas det komma snö på torsdag.. Vi får se vad vädergudarna har att erbjuda. Eftersom det kommer vara väldigt öppet tror jag att ditt bygge torkar upp fint. Annars kan du ju alltid hyra en fuktmätare för att se om fuktkvoten är optimal innan du bygger in det. Jag ska försöka hålla det torrt mest på grund av deformation när det bli blött och sen torkar igen. Eftersom jag aldrig gjort detta förr så vet jag inte riktigt hur mycket det påverkar så jag är kanske lite överförsiktig. Min logik säger att de liggande och stående hammarbandet är de värsta bovarna om de blir deformerade. Är inte takstolarna på så finns risk att väggen buktar in eller ut men troligen både och. Diagonalstaga med spikläkten ordentligt mellan de avstånd där takstolarna ska va om de inte redan är på.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag är ju som dig förstagångsbyggare så jag vet inte heller utan killgissar mest :rofl:
 
  • Gilla
robut
  • Laddar…
Nu har det varit lite dött från min sida på grund av barn, kalas och dåligt väder. Nu är det igång igen och nästa vecka kommer betongbilen för att fylla gjutformen.

Armeringsjärnen är 12mm. Ligger 6cm från marknivå och 6cm från ytterkanten. De smalare 8mm armeringsjärnen köpte jag färdigbockade, det sitter en sådan på var 60e cm. 12mm armeringsjärnen ska tydligen ligga inne i dessa färdigbockade reklanglarna, inte utanpå... Det gör det lite svårare att montera.

För att najja böjde jag till en lång spik till en krok och satte in i skruvdragaren. Eftersom najjtråden har öglor körde jag in kroken igenom och skruvade åt, enklare än att hålla på för hand.
 
  • Armeringsjärn och bockade armeringsjärn placerade i gjutform, fäst med najtråd, förberedda för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BjörnNelson och 1 till
  • Laddar…
Äntligen har betongen kommit. Beställde från Skanska. Gick på 20min att hälla i. Därefter har jag bara rakat av med en bräda. 12000kr 5 kubik.
Bygget går sakta, men väldigt, väldigt säkert Knappt så kläderna blir skitna.

Efter några timmar blir betongen lite vit, då har jag fått expertråd att spola med vatten och täcka över med plast. Nu ska det ligga där och marinera i 10 dagar innan jag tar bort gjutformen.
 
  • Nyligen gjuten betong i träformar för ett byggprojekt utomhus, nära en vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betong för byggprojekt täckt med plastfolie, med verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BjörnNelson och 1 till
  • Laddar…
I ren protest mot ekonomin köpte jag en pickadolver.
 
  • Paslode spikpistol i orange förvaringsväska med modell IM350+ Lithium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt, du kommer aldrig ångra det inköpet!
 
  • Gilla
robut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.