En snabb tripp ut när frun är ledig och tar hand om krabaten!

Plattformen till avloppet klar!
Träplattform i skogsmiljö med påbörjade markarbeten för avlopp i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med det sagt så levereras en Willa BDT på torsdag - Valde WIOL Miljöprodukter ute på Dalarö som leverantör, klart billigast och grym service. Hemkört!

Sen började grävningen, fy tusan vad jag hatar markarbeten, och det började ju bra när tjälen inte riktigt lämnat marken...

Yxa och spade ligger på marken med torrt gräs och gröna blad under grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vidare med spaden och berg, mer berg och så lite till berg. Hur tusan skall jag få ned 110 avlopp när berget tittar fram efter 10cm!?

Grävd gruv för avlopp i trädgård med synligt berg och jord, delvis täckt av växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningen av gamla avloppet bjöd även det på en del mysiga överraskningar :p

Nybyggd plattform för avlopp med synligt rör och spår av frusen mark och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla avloppsrör i marken delvis fyllda med jord och rötter, indikerar pågående grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och gräva, gräva lite till - Tanken sträcker sig ytterligare 40cm till, arkeologiska undersökningar visar dessutom att det finns en 6-7cm läpp längst nere på tanken så den där blir kul att lyfta ur marken.... :thinking:

Grön tank för avloppsvatten delvis grävd i marken med spade och rör på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stay tuned!
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Någorlunda produktiv fredag!
Willa’n på plats, rören på plats, spolbrunn för eventuell testning i framtiden. Å skottat jord...
En ryddig tomt med skottad jord och gräsröjning i förberedelse för växthusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vattenledning och spolbrunn vid grunden av en byggnad, omgiven av grävd jord och en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens projekt blir grunden till växthuset enligt frun - Så bara att släpa fram borrmaskin och börja dubba!
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Mäta, gräva, borra, kemankare - Steg 1 på växthuset är således avklarat;

Förberedelsearbete för växthus med utspridda verktyg och grävda hål med kemankare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och medans det där torkar (2timmar) så tog jag tag i en hill-Billy lösning för att få upp gamla avloppet - ett par gamla reglar, ett spett, spännband och ett spak-spel. Success!

Gammal avloppstank lyfts ur marken med en temporär anordning av reglar och spak-spel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt grönt avloppsupptaget med reglar, spett och spännband i en grävd grop i skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal grön septiktank lyfts ur marken med improviserad anordning av reglar och spännband mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även tid att fixa lite på grunden/syllen/ramen till växthuset men missade att ta en bild innan det var dags att åka hem.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Det börjar likna en grund till ett växthus banne mig!

Grund till växthus av trä med hål för vinrankor på en jordig mark med rör och växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålen!? Ja det är till två stycken vinrankor som har mer än 20 år på nacken! Dom druvorna, små, söta och utan kärnor går inte av för hackor! :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Och klockan är inte ens 10! Man hinner mycket när huset sover...

Ouppbyggt växthus med metallram och några monterade glaspaneler, omgivet av skog och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasen åker i när solen kommer på - Kaaaaallt!!
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Då är mitt arbete klart och lämnar över stafettpinnen till frun.

Blir kanske lite trall runt det där så småningom... ”Happy wife, happy life” som man brukar säga! Glad påsk!

Växthus med trägrund och gröna metalleram under uppbyggnad, med skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Har jag sagt att jag hatar markarbeten!?

En gång, för många år sedan grävde jag en stenkista hemmavid. Den gången hade jag en grävmaskin... lätt som en plätt!
Att nu behöva lyfta alla stenar och skotta allt grus två gånger för hand gör det liksom inte direkt njutbart..

Men vilken milstolpe - Blir det här klart på vårkanten så kan man liksom spendera sommaren med att klappa en själv på axeln och bara njuta av belöningsbira dagarna i ända!

Ca 1kbm sten, 0.5kbm grus, å bära, å skotta, och bära, och skotta.... :rolleyes:

Stenkista - Check!
Påbörjad stenkista i skogsmark med betong, grus och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete med dräneringsrör och grus på markduk, redo för markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående markarbete med synliga grus- och stenhögar i en utgrävd grop täckt med fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävt markområde med synliga stenar, grus och mossa, vilket indikerar pågående markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Blir det här klart på vårkanten så kan man liksom spendera sommaren med att klappa en själv på axeln och bara njuta av belöningsbira dagarna i ända!
Tror du på det själv? Det kommer ju bara nya projekt... ;)
 
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vilket enormt fint hus!
Nu har jag läst igenom att par av dina trådar mellan röjandet ute på tomten. (Blev klar presic innan regnet kom).

Snacka om att förvalta läget där. Det skulle ju kunna vara en väldigt omärkvärdig stuga med den vyn. men du har gjort ett väldigt bra jobb.

Samma med huset och badrummet. Väldigt bra att du gjorde det där jobbytet. Som en kollega i USA sa så korrekt. Sanity over money. Har själv förmånen att jobba i ett yrke med bra betalt utan att man ska vara chef så har lagt ner karriärhetsen och istället trivs jag med generellt 40timmarsveckor och att man njuter av vad man vill göra med livet resterande tid.

Och grattis till tillökningen! Det är helt ok att hinna lite mindre med små självmordspiloter som kryper/springer runt :)
 
  • Gilla
lizaliza och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är helt ok att hinna lite mindre med små självmordspiloter som kryper/springer runt :)
Underbart uttryck - Den där kommer jag att använda mig utav... :rofl:

Tack för feedback, det känns ändå som att många val är rätt - Både i karriären och vad gäller fastigheter.
Det kanske kommer lite med åldern, att man uppskattar tiden utanför jobbet mer istället för den där hetsen.
Jag är nöjd, inte lika mycket pengar rullar in man jag jobbar mindre, hemma mer och det kanske var det som behövdes för att familjen skulle växa - Det var som inte läge innan med all stress och skall bara.

Sommaren kommer inte att bjuda på alltför mycket projekt, en trall vid växthuset, en takstege till sotaren... tja, sen får vi se!
 
  • Gilla
lizaliza och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som har detta problem?
Frun klämmer ur sig saker i stil med "Vattenutkastare vore bra att ha vid växthuset", "Borde ha ett bevattningssystem i växthuset så vi slipper åka ut bara för att vattna", "Det vore fint med ett planteringsbord utanför växthuset", "Belysning i växthuset vore fint!".

Sen kommer den efter ett par dagar/veckor - "Har du planerat in det vi pratade om?"
"Vaaa!? Vad?"
"Ja, du skulle ju dra in vatten & el, skaffa ett bevattningssytem och bygga ett planteringsbord - Ja sa ju det!"
":dizzy:"

Så bollen är i rullning - Hittade en kran hon godkände från Harald-Nyborg för 149:-. Den skall då sitta på en stolpe på den cirka 4 kvm stora trallen som skall vara på framsidan av växthuset.
Under kranen bygger jag en liten fyrkantig låda av samma virke med vit dekorationssten. Tror jag har kvar lite 90x90 tryckat limträ från räcket så det för bli stolpen. Det kan väl bli gulligt?

Messing vattenkran med snabbkoppling för trädgårdsslang, avsedd för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kranen har snabbkoppling för trädgårdsslang och jag har väl inte kommit i mål hur jag vill lösa det - Jag tänkte ju dra ned PEM slang... Får väl sätta en bit trädgårdsslang och en snabbkoppling under golv så man kan koppla ut och tappa systemet för vintern.

Bevattningssystem då - Tja, hon sa "Irrigata SOL-C24L" som hon fick rekommenderat av en bekant. Efter en del surfande så inser jag att det är dyrt, mycket dyrt. Behövs dessutom utbyggnadskit för ytterligare 12 droppmunstycken så cirka 1700 med frakt och allt. :oops:

Massor Google senare - "Greenline EcoAqua S24" är precis samma system men det kommer med 24 munstycken direkt i kartongen.
Billigast på nätet ByggOle och XLBygg på 1490:-. En snabb kontroll - Jojo, Bauhaus har samma system för 1995:- så idag fick det bli lite test av deras "Prisgaranti" och såldes är nu bevattningssystemet inhandlat till växthuset a' 1311,20Sek. Det kostar att ligga på topp - Nu behöver jag bara en vattentunna och leda om lite regnvatten... :sweat:

Bevattningssystem med solpanel, 30 meter slang, droppmunstycken och monteringstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som ändå bra att köpa lokalt om och när det börjar gå sönder saker!

På frågan El - Det kan ju vara fördelar att ha ett eluttag där nere på tomten, kanske nån enstaka gång på 5 år!
Vi löser det tillfälligt på ett annat sätt, säg för guds skulle inget till frun. Hon kan ju få TRO att hon har el i växthuset... :p
 
  • Haha
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Irrigata är kanon, har två själv. Dock köpta på wexthuset.se för 1365. ;)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Irrigata är kanon, har två själv. Dock köpta på wexthuset.se för 1365. ;)
Såg den häromdagen men lyckades inte hitta tillbaka till sidan idag. Hittar nu, slut i lager. Men gött pris! (y)
Noterade däremot att dom skriver:

"OBS! Temporärt kommer vi under en period framöver att leverera Irrigatia under annat varumärke men produkten är identisk."

Så jag misstänker att den dom skickar nu är samma som jag lade vantarna på idag.... Dvs, "Greenline EcoAqua S24"
 
Har oxå två solcells bevattning.. tror bägge eg är lika.. men presenteras inte direkt så.

Köpte första på wexthusets rea för några år sedan, har funkat bra! Vi hade lite problem att få igång alla munstycken först.. men efter lite ”sörplande o blåsande” så kom de igång :)

Vi harju ytterligare ett växthus.. så vi tyckte att vi måste ha ett till dit.. och då hittade vi Granngårdens variant (tittade först på wexthuset igen, men de väntade in nya grejer.. som aldrig kom.. så när granngården hade rea, ja jag gillar rea haha, så köpte vi där). (y)

Dock har vi inte installerat den nya än..

Men fruktansvärt smidigt.. att slippa släppa onödigt (slösande) vatten! Vi fick tillskottsvattna lite när det varit som varmast.. (för säkerhetsskull).. passade då på att använda lite näring samtidigt! Annars fick de lagom med vatten hela tiden :)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Pat - vi samlade regnvatten i tunnor.. flyttade det till växthusets tunnor med pump (y) funkade finfint.. vi behövde knappt vattna något med ”kranvatten” :D vilket är vårt mål! Bevattningsförbud ska inte ödelägga våra odlingar.. (nu har vi egen brunn, så vi berörs inte av förbuden.. vi chansar ju varje gång vi skruvar på nån kran.. MEN principen.. regnvatten är bäst!) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.