En annan fördel jag kom på är ju att man med enkelhet kan lyfta en platta eller två för att komma åt konstruktionen under.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
[bild]

Grymt sätt att få underhållsfri altan. Usch så trött jag är på trall och komposit..
Bygger du ovan as we speak eller har den redan stått ett tag?
 
Köpte förra året men monterar nu. Köpte tillsammans med två kompisar som haft sitt sen förra året.
Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
[bild]

Grymt sätt att få underhållsfri altan. Usch så trött jag är på trall och komposit..

Med vänlig hälsning, fremax
Spännvidd 3m (för att minska kapningar på 60cm plattor) bygger med 220x45. Kommer att montera stöttor ner på mitten men tror inte att det behövs. Plattorna väger ca 20kg/st . Kommer även att kottla i på mitten mellan bärlinorna. Har gjort egna packningar i gummi så plattorna ligger mjukt mot distanserna.
Med vänlig hälsning, fremax
 
Ni som lagt 60x60-plattor på fötter och/eller reglar. Tror ni det skulle funka med 80x80 plattor också?

Enligt specifikation ska ju 80x80-plattorna ha en stödpunkt mitt under plattan också. Men säkerhetsmarginalerna på plattorna verkar ju vara väldigt väl tilltagna. En 60x60-platta klarar väl 1-2 ton med stöd i hörnen, eller något sådant?

På eget bevåg borde man väl kunna lägga 80x80-plattor med stöd enbart i hörnen? Eller vad tror ni?
 
Fremax, är terassbygget klart? Dela gärna med dig av resultat och erfarenheter.
 
O Olf Oggler skrev:
Fremax, är terassbygget klart? Dela gärna med dig av resultat och erfarenheter.

Nu låter du som min sambo!
Nej , har varit hos en bekant och hjälpt honom att lägga 160kvm trall. Bifogar bild på trallen och bild på klinkerdäck från en annan bekant.
Med vänlig hälsning, fremax

Nylagd ljus trall på ett stort däck nära en byggnad med glaspartier och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd klinkerdäck nära en uteplats med skugga av en person och hörnet av ett spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
rampante och 2 till
  • Laddar…
Är det där klinkerdäcket också på reglar? Var köper ni granitkeramiken? Det jag känner inför mitt egna projekt, ca 45 kvadrat, är:
A) det är svårt att hitta försäljningsställen där man kan titta på produkterna innan köp.
B) kontinuiteten i produkterna är högst osäker. Vad gör man om man vill komplettera efter ett par år?
C) vilken storlek ska man gå på. Törs man gå upp på 80cm?
C) priset,ca 30-40 000 i mitt fall, vs riskerna känns besvärande. Blir det verkligen bra med sten på trä? Jag hade gärna velat se någon referens i verkligheten innan.
 
Jag beställde från Flisby och investerade ca 300:- i en platta innan den stora beställningen gick.
 
Det är ingen som provat 80x80-plattor. Eller kanske 120x60? På något sätt så känns det ju som att ju färre fogar man får desto bättre. Men går man upp för stort i format så blir det väl krångligt med fötterna som måste ligga under ytan och inte i en fog.
 
O Olf Oggler skrev:
Är det där klinkerdäcket också på reglar? Var köper ni granitkeramiken? Det jag känner inför mitt egna projekt, ca 45 kvadrat, är:
A) det är svårt att hitta försäljningsställen där man kan titta på produkterna innan köp.
B) kontinuiteten i produkterna är högst osäker. Vad gör man om man vill komplettera efter ett par år?
C) vilken storlek ska man gå på. Törs man gå upp på 80cm?
C) priset,ca 30-40 000 i mitt fall, vs riskerna känns besvärande. Blir det verkligen bra med sten på trä? Jag hade gärna velat se någon referens i verkligheten innan.
köpte från Interkakel , superbra service
Har du vägarna förbi Västerås så kan du kolla hos 2st :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
Jag har också ledsnat totalt på trall. Uteklinkers låter onekligen intressant, toppen att det är underhållsfritt och tåligt. Men jag hittar inte så mycker info av folk som har lagt det? Borde det inte ha blivit en större succé? För dyrt?

Jag skulle isf lägga på sand. Jag vill ha den helt stumma känslan under fötterna. Någon som har gjort det, erfarenheter av resultatet?
 
Om man lägger på sant eller motsvarande så försvinner väl vitsen/det unika med produkten lite. Ska man lägga på sant så kan man väl använda vilken marksten som helst?
 
Möjligt. Jag är ute efter stilen och känslan som uteklinker ger, vill inte ha sådan där fula grå plattor som blir ännu fulare med tiden :D

O Olf Oggler skrev:
Om man lägger på sant eller motsvarande så försvinner väl vitsen/det unika med produkten lite. Ska man lägga på sant så kan man väl använda vilken marksten som helst?
 
Men att lägga 20mm granitkeramik på sand som vanlig stenläggning är väl en beprövad teknik. De enda nackdelarna jag kan tänka mig är väl de vanliga traditionella med ogräs i fogarna och risk för sättningar mm.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.