Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så enkelt är det inte, det handlar om att tvätta pengar. Om du har 500KSEK med pengar från knarkhandel som du kan sätta in till Skatteverket så blir de plötsligt vita.
Jag tänkte längre än så, vi pratade om banköverföring (bef. pengar på mitt konto) till Skatteverket!
 
P Polly62 skrev:
Ja man kan inte ens "avsluta ett kreditkort hos Länsförsäkringar" utan att bli utfrågad i 5 minuter...så sjukt av samhället i dag när man blir utfrågad så fort det är något.
Jo det kan man. Du har bara råkat ut för en handläggare som är dryg.
Skaffar du en som min så får du aldrig någonsin några frågor.
Man bara skickar ett mail om vad man vill så ringer hon upp och säger om det gick vägen, vilket det gör alltid :)
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
H
A August Eriksson skrev:
Tidigare var det inte ett problem, men i takt med att både sparkapital och projektens budget ökar är det ett ständigt problem med bankers relativt små gränser.

Behöver ta ut pengar - max 15,000:-/vecka.
Swish? - Relativt låg gräns, kan höjas genom besök på bankkontor där man samtidigt måste redovisa vad man tänkt köpa, ibland köp som inte ens blir av.

Skulle köpa ett billigare hus nyligen utan att ta bolån, banken ville inte vara delaktig i en överföring på 350,000:- (totala köpeskillingen), vilket var ett stort problem så säljarens lån behövde lösas via banken. I samband med mitt överföringsförsök spärrades mitt konto...

Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
Visst kan det upplevas som överförmynderi och jobbigt. Men det är ju en säkerhetsåtgärd när stora belopp som skall överföras, du brukar väl inte göra det varje vecka heller? Då blir det också något som du inte brukar och stämmer det inte in i ditt vanliga mönstret och då reagerar banken. Det kan ju vara en bedragare som försöker länsa ditt konto så det är bra att dessa överföringar kontrolleras. Varför inte ringa banken före och prata med dem om att större överföringar skall göras, du ringer banken och identifierar dig så vet banken att det dig de pratar med.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Tror mig kunna påstå att det inte är ett problem, om det varit så hade vårt samhälle idag inte fungerat vilket det bevisligen gör utifrån vår stora konsumtion av varor via olika inköpsformer.
Sedan går det alltid att hitta de fåtal tillfällen där det inte varit lika smidigt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Alla har sin mobil med bankid med sig idag. Vid ett rån så är man ett lika lätt offer med pengarna på kontot som i sin plånbok
Om man bara " skådespelar" lite och verkar nervös, så kan man slå fel kod några gånger, så låser sig systemet och inga pengar blir åtkomliga.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst är det lustigt att vissa har bekymmer med pengaflödet, det har jag ALDRIG upplevt, om inte ett samtal till banken upplevs som ett problem. Det trots att jag som företagare samt privatperson hanterat relativt stort pengaflöde och tidvis rätt stora summor. Och har man stora summor med kontanter kan man ju undra vart dom har sitt ursprung. Jag ser med tillförsikt fram emot den dag då kontanterna försvinner och alla transaktioner går att spåra digitalt.
Dom kommer efter dig med, var så säker.När hela ditt livs historia finns online kommer husförhören igång och du skall förklara varför du köpte 10 st uttag 2004 och i vilken installation dom sitter och så skall du visa komplett faktureringsunderlag. Bara för att dom kan.

Fråga dig själv, har digitaliseringen och det kontantlösa samhället inneburit mindre trakasserier av Svensson och minskad gängkriminalitet? När myndigheterna inte klarar att stoppa kriminaliteten går de på Svensson för att visa att de gör något.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte längre än så, vi pratade om banköverföring (bef. pengar på mitt konto) till Skatteverket!
Kan vara KYC, know your customer. Återigen handlar det om att förstå vad som är normalt lagligt beteende för den bankkunden. Buset gör även lagliga affärer på stora belopp för att normalisera sin verksamhet för att sedan göra en överföring där pengarna kommer från någon illegal verksamhet.

Tyvärr drabbas ärliga människor då buset lägger mycket tid och energi på att verka vanliga. De kan ägna år åt att bygga upp en falsk fasad.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
wildeside
M Markarbetaren skrev:
Sant, kontanter är betydligt mer oskyddade än på konto. Försäkringsbolag ersätter väl max typ 5-10K om man har det hemma i lådan/bakfickan. Men ur en stöldskyddssynpunkt så är man lika utsatt om man har pengarna på kontot. Alla har sin mobil med bankid med sig idag. Vid ett rån så är man ett lika lätt offer med pengarna på kontot som i sin plånbok. Telefonen, bankid, överföring till en målvakt. Det säkraste är att ha pengarna i svenska värdepapper, börsen har bara öppet 9-17,30 så pengarna är bara tillgängliga för uttag då, om aktierna säljs;)
Vadå alla har sin mobiltelefon med sig?
Min mamma äger inte ens en mobiltelefon eller dator och har aldrig hört talas om bank id (tror jag iaf).
Hon går vilse i tekniken om micron/kaffebryggaren har fler än 2 knappar/vred.
Fjärrkontrollen till tv brukarskapa en hel del huvudbry för henne.
Inte alla som kan, vill eller förstår sig på dagens teknik.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Dom kommer efter dig med, var så säker.När hela ditt livs historia finns online kommer husförhören igång och du skall förklara varför du köpte 10 st uttag 2004 och i vilken installation dom sitter och så skall du visa komplett faktureringsunderlag. Bara för att dom kan.

Fråga dig själv, har digitaliseringen och det kontantlösa samhället inneburit mindre trakasserier av Svensson och minskad gängkriminalitet? När myndigheterna inte klarar att stoppa kriminaliteten går de på Svensson för att visa att de gör något.
Det är lugnt, vill dom komma och titta så har jag 10+ ca 5 års bokföring med alla underlag liggande så dom är välkomna jag kan t.o.m koka lite kaffe till dom.
 
A August Eriksson skrev:
Nja, fick min lilla swish granskning i samband med att mäklaren skulle boka ett kontanttillträde. Omsatt säkert en miljon via Swish senaste fyra åren utan granskning.
Inte konstigt om man blir granskad när man omsätter en miljon på swish. Låter faktiskt som banken gör sitt lagstadgade krav :)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och storbankerna i sig hittar normalt vägar att föra över alla kostnader till kunderna
Så funkar alla företag i hela världen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vadå alla har sin mobiltelefon med sig?
Min mamma äger inte ens en mobiltelefon eller dator och har aldrig hört talas om bank id (tror jag iaf).
Hon går vilse i tekniken om micron/kaffebryggaren har fler än 2 knappar/vred.
Fjärrkontrollen till tv brukarskapa en hel del huvudbry för henne.
Inte alla som kan, vill eller förstår sig på dagens teknik.
Men då får vi som behärskar tekniken göra oss omaket att hjälpa till. Och ska sanningen fram så är det inte så många som behöver hjälp och för varje år som går så blir det färre. Att vissa äldre behöver hjälp med att sköta sin ekonomi är ju ingen nyhet, så har det varit i alla tider och kommer att så vara även framöver.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
E elmont skrev:
Men då får vi som behärskar tekniken göra oss omaket att hjälpa till. Och ska sanningen fram så är det inte så många som behöver hjälp och för varje år som går så blir det färre. Att vissa äldre behöver hjälp med att sköta sin ekonomi är ju ingen nyhet, så har det varit i alla tider och kommer att så vara även framöver.
På 90-talet när internetbankerna öppnade var det många som inte förstod tekniken. Nu tjugo år senare med hem-PC programmet bakom oss och datorer närvarande för det mesta som sker i samhället så måste den gruppen vara mycket liten och minska varje dag.

Tyvärr finns det även unga som är rädda för datorer och otrygga då de tror att deras pengar ska försvinna. Det är inte fråga om intelligens, utan viljan att lära sig som saknas. Som nämnts tidigare finns det många nittiplussare som klarar av detta. Corona har hjälpt än fler att börja.

Därmed kommer det även i fortsättningen finnas de som är utanför. Men de måste få hjälp istället för att de gamla osäkra och dyra lösningarna finns kvar för endast dem.

Med osäkra menar jag att det som var säkert förr, inte längre fungerar då de utnyttjas av brottslingar. Fler och fler låser sina ytterdörrar då de nuförtiden får ovälkomnet besök. Samma gäller för hur pengar hanteras. Banker mfl tvingas att ställa hårdare krav då systemen missbrukas. AML gäller inte bara banker, i början var det så, men då pengar började tvättas utan bankernas medverkan utökades direktivet 2017.

  • Banker, fond-, kreditmarknads- och värdepappersbolag
  • Försäkringsförmedlare och livförsäkringsföretag
  • Revisions- och redovisningsbolag
  • Bolagsbildare
  • Fastighetsmäklare
  • Advokater och biträdande jurister
  • Företag som handlar med antikviteter, konst, ädelstenar, metaller skrot eller transportmedel och tar emot kontanta betalningar på 15 000 euro eller mer.
https://www.bisnode.se/kunskap/vara-tankar-om/nya-penningtvattslagen/
 
P
A August Eriksson skrev:
Jag åkte på granskning och behövde bilagor med skuldebrev m.m på 116 olika transaktioner. Att skriva skuldebrev med en vän jag fick en swish för en lunch 2019 lönns skapligt olämpligt
Bara en fundering...
Vad hade hänt om du nekat att redovisa?
Och vad hade hänt om du sagt att då får de anmäla till finansinspektionen? Hade det inte varit upp till deras jurister eller åklagare då att göra en bedömning om åtal ska väckas, vilket bara kan ske om brott går att styrka, vilket i sin tur betyder att de måste granska transaktionerna åt dig?

Borde resultera i att brott inte kan styrkas eller att det inte ens är värt att lägga tid på vilket banken borde bli informerade om.

Detta borde funka så länge bevisbördan ligger på den som anklagar? (Men kan juridik för dåligt, därav frågan)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och jag köpte ny bil för ett par veckor sedan. Nordea har 50 000 som maxbelopp på Swish och bokhandlaren som är en större kedja tar inte kort. Nog är det märkligt ändå hur svårt vissa saker har blivit. Nu löste det sig med en banköverföring och att jag gjorde en skärmdump på överföringen.
Ännu märkligare att du köpte en ny bil hos en bokhandel...;)
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.