Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, överföring till Skatteverket är terrorism eller penningtvätt! Vad är det för troll som jobbar på banken ?
Varför skulel det inte kunna vara det? Om man betalar till någon annans konto tex.
 
A August Eriksson skrev:
Tidigare var det inte ett problem, men i takt med att både sparkapital och projektens budget ökar är det ett ständigt problem med bankers relativt små gränser.

Behöver ta ut pengar - max 15,000:-/vecka.
Swish? - Relativt låg gräns, kan höjas genom besök på bankkontor där man samtidigt måste redovisa vad man tänkt köpa, ibland köp som inte ens blir av.

Skulle köpa ett billigare hus nyligen utan att ta bolån, banken ville inte vara delaktig i en överföring på 350,000:- (totala köpeskillingen), vilket var ett stort problem så säljarens lån behövde lösas via banken. I samband med mitt överföringsförsök spärrades mitt konto...

Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
Gjorde nyligen en stor husrenovering utan att ta lån och det var inga problem att betala de tre fakturorna på >0.5 MSEK. Nordea. Sk*tbank, tänker byta, men i alla fall...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom brukar säja att dom gör en "körning" sent på kvällen. Tekniskt sett är det bara bullshit. Aktiehandeln körs på millisekunden för att maximera vinsten.
Nja, det är inte bullshit. Du har ett antal (2-3) likviddagar på aktiehandel också, men säljer du en aktie för att köpa en annan så märks det inte eftersom det är samma antal likviddagar för köp. Om du däremot säljer aktier och tar ut pengarna direkt får du i många fall betala ränta fram till likviddagen.

När det gäller tiden det tar för att göra överföring till annan bank tror jag de har goda (tekniska) skäl för att det är som det är. Jag jobbar själv med stordatorsystem fast inom en annan bransch och även om stordatorn egentligen klarar det mesta så är de flesta systemen i grund och botten 30-40+ år gamla.

Det innebär att man får leva med konsekvenserna av de grundläggande beslut som togs när systemet designades efter de förutsättningar som gällde då, och såna grundläggande saker är ofta väldigt tidskrävande, och dessutom riskabla att ändra då det finns risk för intressanta buggar. Något som inte uppskattas i denna typen av system

Jag har själv fått vara tråkmånsen som säger till beställaren att vi är uppe i 30000 timmar i vår grova ridsuppskattning, ska vi sluta räkna och ge upp idén...? Och då är bankernas system bra mycket större än vad jag är van vid.

Innan jag började jobba med stordatorer hade jag samma uppfattning som du, men nu har jag en helt annan förståelse.
 
Kontanthanteringen ökar i alla andra EU-länder förutom Sverige.

Om man vill slippa klyddet med Svenska banker om man hanterar mycket kontanter är det bara att öppna konto i ett annat land typ Tyskland. Tyskarna använder oerhört mycket kontanter och där får man inga frågor vid insättning och uttag under €15000.

Lagen är i Sverige att inga frågor ska ske vid transaktioner under SEK 150.000 men bankerna gör det ändå. Oftast hänvisar dom till bankföreningen men det är ju deras egna klubb och är som sagt inte lagstiftning...
 
Vad är det för fel med en helt vanlig postväxel? Kostar inget att ta ut, accepteras av alla banker.
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Både jag och ett flertal av mina bekanta har krävts på en förklaring och kopior på kvitton m.m. när vi har fört över/tagit emot pengar mellan konton allt från ett par tusen till några hundra tusen.
Bland annat min mamma (85år) som inte känner sig trygg med att betala med kort, jag brukar hämta ut kontanter på hennes kort 1000-5000 kronor. Ajabaja sa banken och ifråga sätta vad hon skulle ha kontanterna till och krävde in en förklaring annars skulle dom spärra hennes konto.
Känns som man har fåt en överförmyndare.

Ja man kan inte ens "avsluta ett kreditkort hos Länsförsäkringar" utan att bli utfrågad i 5 minuter...så sjukt av samhället i dag när man blir utfrågad så fort det är något.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Tidigare var det inte ett problem, men i takt med att både sparkapital och projektens budget ökar är det ett ständigt problem med bankers relativt små gränser.

Behöver ta ut pengar - max 15,000:-/vecka.
Swish? - Relativt låg gräns, kan höjas genom besök på bankkontor där man samtidigt måste redovisa vad man tänkt köpa, ibland köp som inte ens blir av.

Skulle köpa ett billigare hus nyligen utan att ta bolån, banken ville inte vara delaktig i en överföring på 350,000:- (totala köpeskillingen), vilket var ett stort problem så säljarens lån behövde lösas via banken. I samband med mitt överföringsförsök spärrades mitt konto...

Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
Köpte en ny bil i höstas - 408 000 SEK - betalade med kort - Länsförsäkringar bank var behjälplig /T.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Varför skulel det inte kunna vara det? Om man betalar till någon annans konto tex.
Förklara gärna hur ? Jag har svårt att komma på något olagligt där.
 
Hej,
Største grund til at bankerne ikke vil overføre store summer er fordi de ikke tjener på det. Kan de få dig til at bruge dit kort til at betale med tjener de 0,5-1,0% af summen. Netop derfor accepterer flere store bilfirmaer ikke kortbetaling, de vil ikke give en del af deres marginal til banken. Banken nægter derefter penge overførsel af dine egne penge og du kan ikke købe, for dine egne penge.
 
B bigt skrev:
Köpte en ny bil i höstas - 408 000 SEK - betalade med kort - Länsförsäkringar bank var behjälplig /T.
Och jag köpte ny bil för ett par veckor sedan. Nordea har 50 000 som maxbelopp på Swish och bokhandlaren som är en större kedja tar inte kort. Nog är det märkligt ändå hur svårt vissa saker har blivit. Nu löste det sig med en banköverföring och att jag gjorde en skärmdump på överföringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom brukar säja att dom gör en "körning" sent på kvällen. Tekniskt sett är det bara bullshit. Aktiehandeln körs på millisekunden för att maximera vinsten.
Alla betalningar mellan banker går via Riksbanken i ett system som heter RIX. Bara öppet måndag till fredag mellan 7-18, stängt på allmäna helgdagar mm.

Bankerna tog fram ett eget system för att få Swish att fungera direkt. Nu har EU krav på att alla betalningar ska ske direkt så Riksbanken har startat arbetet med att fixa detta.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/betalningssystemet-rix/
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, överföring till Skatteverket är terrorism eller penningtvätt! Vad är det för troll som jobbar på banken ?
Så enkelt är det inte, det handlar om att tvätta pengar. Om du har 500KSEK med pengar från knarkhandel som du kan sätta in till Skatteverket så blir de plötsligt vita.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och jag köpte ny bil för ett par veckor sedan. Nordea har 50 000 som maxbelopp på Swish och bokhandlaren som är en större kedja tar inte kort. Nog är det märkligt ändå hur svårt vissa saker har blivit. Nu löste det sig med en banköverföring och att jag gjorde en skärmdump på överföringen.
Banköverföring via internetbank och mobilen är inga konstigt, har gjort det på plats vid ett fåtal köp.
Sedan är allt inte så omöjligt som företaget kanske sker sken av, jag är kunden "vill ni sälja eller inte".:cool:
 
Redigerat:
Jonas Persson
T Tostarp skrev:
Kontanthanteringen ökar i alla andra EU-länder förutom Sverige.

Om man vill slippa klyddet med Svenska banker om man hanterar mycket kontanter är det bara att öppna konto i ett annat land typ Tyskland. Tyskarna använder oerhört mycket kontanter och där får man inga frågor vid insättning och uttag under €15000.

Lagen är i Sverige att inga frågor ska ske vid transaktioner under SEK 150.000 men bankerna gör det ändå. Oftast hänvisar dom till bankföreningen men det är ju deras egna klubb och är som sagt inte lagstiftning...
Lagen säger inget om belopp, bara att bedömningen ska vara riskbaserad.

Många verkar tro att pengatvätt handlar om stora belopp, men ofta gör det inte det. Buset gör allt de kan för att få transaktionerna att se normala ut. 50 x 2000 kronor är också pengar. Självklart är det inte rena överföringar, det kan t ex vara försäljning av en fiktiv produkt eller tjänst på det beloppet.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.