F -=fullmoon=- skrev:
En liten "dum" fråga.

Varför sätter ni inte en liten bit plyfa / Osb där innevägg går mot yttervägg ? Även där två innerväggar möts i vinkel så bör man lämna utrymme så man kan skjuta in en skiva. Tänker man lite på vilken sida man ska enkla först så blir det riktigt stabilt och man behöver inte sätta extra reglar.
Man får det stabilt och man får något att skruva i när man sätter skivorna och gipsen sedan.

För när man har en innevägg som blir i vinkel som ett L tex Så är det ju ena väggens insida som man ska enkla först och skjuta ut skivan förbi hörnet. Man slipper somsagt extra reglar och man stadgar ihop väggarna ordentligt.
Hej! Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, men så här bygger vi:

Innervägg möter yttervägg:

Händer som monterar hörnförbindelse mellan två träreglar med yttervägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer det troligen även en tunn plåtvinkel bakom för att ge extra stabilitet. I lägenheten på garaget satte vi inte det och de väggarna är stumma ändå, så jag skulle vilja påstå att det inte är något som behövs. Men nu till huset känner jag att det är lika bra att göra "det lilla extra".

Och innervägg-innervägg:

En persons hand håller i två träreglar där en innervägg möter en yttervägg under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det råspont "bakom" för att ge skivan något att fästa i.
 
  • Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
F -=fullmoon=- skrev:
En liten "dum" fråga.
Ha ha, jag var och tittade till en kompis bygge som han låter en byggare uppföra, och där fick jag minsann se detta! Aldrig sett det förut men nu när du berättade om det så ser man det direkt. Smart idé!
 
  • Gilla
svengunnar
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ha ha, jag var och tittade till en kompis bygge som han låter en byggare uppföra, och där fick jag minsann se detta! Aldrig sett det förut men nu när du berättade om det så ser man det direkt. Smart idé!
Väldigt intressant för en som snart ska bygga lösvirke, hur menar ni? :thinking:
 
  • Gilla
svengunnar och 2 till
  • Laddar…
Iggmo Iggmo skrev:
Väldigt intressant för en som snart ska bygga lösvirke, hur menar ni? :thinking:

Tänk dig att man bygger en vägg. Man börjar med att regla upp väggen sen så börjar man "enkla" ena sidan. Dvs på med en osb / plyfa etc. Sen börjar man med att sätta en anslutande vägg mot denna skivan.
Man får en starkare vägg. Men framför allt så är det enklare att gipsa mm då man har stöd hela vägen runt och man inte behöver sätta plåtvinklar. Man får då ingen skiva eller gips etc som "hänger" i luften som man annars får i hörnet mot den anslutande väggen.

Tänker man lite på hur man sätter väggarna och hur man "enklar" vilken sida av en vägg först så faller det rätt enkelt.
 
  • Gilla
svengunnar
  • Laddar…
Lite snabbt ritat.

Men bygger man väggarna (de grå) men att man skjuter förbi en osb etc (röd) Då får man en vägg som blir stabil. Plus att hörnet som (grön pil) pekar på hänger ju annars i luften och då får man sätta en extra regel här för att ha något att fästa i.

När man sätter en vägg så bör man lämna tillräckligt mycket yta mot yttervägg och innervägg för att kunna skjuta "förbi" en skiva för att justa kunna göra detta.
Man bör tänka lite på vilken sida man enklar mot i tex kök och badrum. Vanliga sovrum etc spelar mindre roll. Det finns en hel del tid i moment och även för tex rörmockare och elektriker tjänar ju tid om man enklar insidan av tex ett badrum om det går då dvs.

Kikar man sen tidmässigt så bör man ju enkla alla inneväggar (osb med gips etc) först innan tex rörmockare och elektriker kommer. Då tar ju de sina hål för rör och dosor på ena sidan och snickaren då behöver ju bara ta upp hål för installationen på sidan som man dubblar.
 
  • Enkel ritning som visar gråa väggar och en röd OSB-skiva med en grön pil som indikerar behovet av extra stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
svengunnar och 1 till
  • Laddar…
Iggmo Iggmo skrev:
Väldigt intressant för en som snart ska bygga lösvirke, hur menar ni? :thinking:
Och i fallet med två innerväggar som möts som ett T tänker jag att man kan göra så här när man reglar:

Ritning som visar hur två innerväggar möts i en T-konstruktion med reglar och OSB-plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen när man skivar väggen med OSB så kan man skjuta in skivan och fästa den i regeln från baksidan.

Teknisk ritning av hur två innerväggar möts i ett T-format utförande med visad regelstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svengunnar och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Och i fallet med två innerväggar som möts som ett T tänker jag att man kan göra så här när man reglar:

[bild]

Sen när man skivar väggen med OSB så kan man skjuta in skivan och fästa den i regeln från baksidan.

[bild]
stark lösning för innervägg! Tänk bara på att den är inte så bra för ljudgenomgång!
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
stark lösning för innervägg! Tänk bara på att den är inte så bra för ljudgenomgång!
Haha, jag funderade om någon skulle reagera på det och ropa "flanktransmission!"
Jo man kan ju sätta en OSB från vardera håll och lämna 10mm glipa mitt på regeln för att inte OSB-skivan ska leda ljudet rakt igenom, men samtidigt tänker jag att skillnaden troligen är försumbar med tanke på att vi ändå har OSB-skivor skruvade i en regel som går rakt igenom från rum till rum. Nu är jag ingen akustiker men jag tycker det känns som att det blir en i det närmaste homogen trämassa mellan de två rummen ändå. Är man så orolig över ljudöverföring mellan rum är nog det enda rätta två separerade regelstommar.

Däremot är det en annan femma när man till exempel drar värmestammar för radiatorer rakt genom en vägg. Då har man rör i metall som leder ljud mycket bättre än de andra materialen i väggen, och även radiatorer som lär accentuera det hela genom att i princip agera mikrofon och högtalare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F -=fullmoon=- skrev:
Lite snabbt ritat.

Men bygger man väggarna (de grå) men att man skjuter förbi en osb etc (röd) Då får man en vägg som blir stabil. Plus att hörnet som (grön pil) pekar på hänger ju annars i luften och då får man sätta en extra regel här för att ha något att fästa i.

När man sätter en vägg så bör man lämna tillräckligt mycket yta mot yttervägg och innervägg för att kunna skjuta "förbi" en skiva för att justa kunna göra detta.
Man bör tänka lite på vilken sida man enklar mot i tex kök och badrum. Vanliga sovrum etc spelar mindre roll. Det finns en hel del tid i moment och även för tex rörmockare och elektriker tjänar ju tid om man enklar insidan av tex ett badrum om det går då dvs.

Kikar man sen tidmässigt så bör man ju enkla alla inneväggar (osb med gips etc) först innan tex rörmockare och elektriker kommer. Då tar ju de sina hål för rör och dosor på ena sidan och snickaren då behöver ju bara ta upp hål för installationen på sidan som man dubblar.
Tack för utförlig förklaring! Det hade jag faktiskt inte tänkt på men helt klart en smart lösning! Det ska jag ta med mig till mitt eget bygge!

Tack även till @skydiver för fina ritningar :D
 
  • Älska
  • Gilla
svengunnar och 1 till
  • Laddar…
Hoppsan, här har det visat gått två veckor utan uppdateringar! Orsaken är att det inte har hänt så mycket på sistone. Jag insåg nyligen att jag har massor att göra innan båten är redo för sjösättning, och så insåg jag att vi måste få taket och utsidan klart när vädret väl börjar bli lite lämpligare för att jobba ute. Dessa faktorer kombinerat har lett till att jag jobbat mycket med båten och lite ute på huset när vädret varit dugligt.

Det jag hunnit med har varit att läkta klart en större del av ena taket:

Taket på ett hus under konstruktion med takläkt färdigställd och tjärpapp, klart för tegelläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfta upp allt tegel vi hade kvar från garaget:

Taktegel och läkt delvis monterat på ett hustak under konstruktion, med byggmaterial nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där kom Eivor väl till hands igen: bara att lyfta upp hela pallen på byggställningen och bära därifrån, det förenklade rejält!

Vi har även burit in typ 3 ton med OSB, fibergips och plywood, så det finns mycket att ta tag i inomhus nu.

Och igår, efter en lång väntan, kom äntligen våra fönster! Fantastisk service med leverans från Sverige ända fram till huset, och fantastisk service från livsmedelsbutiken i byn som kom med sin hjullastare och lastade av fönstren. De är underbara!

Gul hjullastare lastar av nya fönster från en lastbil på en grusplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag hunnit stoppa in två fönster åtminstone, och i helgen ska vi försöka få in så många som möjligt så att vi kan läkta färdigt för panelen.

Hus under konstruktion med delvis påbörjat tak och en person som dokumenterar framstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi även precis passerat 1000 timmar på husbygget vilket känns helt fascinerande. Huset är ju ett mycket mera komplicerat bygge men vi har kommit betydligt längre på dessa 1000 timmar än vi hade kommit på garaget efter samma tid. Något måste vi alltså ha lärt oss! :D
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 15 till
  • Laddar…
Idag har jag förstås roat mig med att montera fönster hela dagen. Hunnit få in alla "mindre" fönster, så nu är det bara de stora i vardagsrum, kök, bastu/omkl samt det runda på loftet kvar.

Hus under konstruktion med nymonterade fönsterramar och osatt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med nymonterade mindre röda fönster och blå fasad, omgivet av ett lerigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det känns väldigt ovant att se dagsljus inne i huset igen, det är 4,5 månader sen sist!

Svagt upplyst byggarbetsplats inomhus med nyligen installerade fönster och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när vi börjar ha lite fönster kan vi även se att katterna smyger runt mer och på andra ställen än vad vi sett förut. :heart:

Tomt med björkar och utsikt mot skog, under byggfas med synliga hjulspår i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer sambon att hjälpa till så då hoppas jag att vi får dit alla förutom de två största då vi kommer behöva sugkoppshandtag och många människor för att få dem på plats. Det största fönstret som är 3x1,7m väger över 200kg så det ska bli spännande...
 
  • Gilla
ilcretzzo och 10 till
  • Laddar…
Snyggt med röda fönster! :love:
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi fått upp lite flera fönster, men sen tog plåtblecken för infästning slut (för få som levererades) så nu väntar vi på flera.

Hus under konstruktion med halvfärdigt tak och några fönster installerade, byggmaterial och skylift framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vädret har varit bra i veckan och kvällarna blir längre och längre vilket gjort att man kan jobba på taket lite mera. Fick idag hela den jobbigaste delen av taket färdigt läktad så nu kan vi montera ränndalsplåtar och börja rada ut allt tegel som vi har kvar från garaget. Beställning är lagd på mera tegel som förhoppningsvis kommer till påsk så vi kanske får taket klart så småningom!

Delvis läktat tak med flera fönster och byggmaterial runtomkring på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 12 till
  • Laddar…
Det fortskrider i maklig takt på bygget. Jag försöker fortfarande balansera tiden mellan att få båten i skick till sommaren och att få bygget framåt. När vi köpte båten såg elen bedrövlig ut, och i såväl motorrum som vid bogpropellern fanns det en massa gamla skruvhål, exponerad glasfiber och såg allmänt bedrövligt ut. Efter många timmar är båda utrymmen nu epoxyspacklade, primade och polyuretanmålade och jag kan äntligen börja stoppa tillbaka alla komponenter som ligger utspridda i garaget just nu.

Före och efter:
Bild på upprustat motorrum i båt med nymålade ytor och ordnad elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Epoxyspacklat och målat inre utrymme i båt med exponerad glasfiber och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat båtens motorrum med epoxyspacklat och polyuretanmålat yta och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Epoxybehandlat motorrum i båt med renoverad och omålad yta samt motor och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags kom leveransen med taktegel och idag har vi spenderat hela dagen på taket. Eivor kommer som vanligt väl tillhands och får visa sina muskler:

Person som dirigerar lyft av taktegel på hus under konstruktion, med byggmaterial och stegar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter en hel dag har sambon lagt pannor på nästan hela taket och under den tiden har jag... Gjort en sida av en ränndal och ena sidan av burspråket. Jag måste nog ta ett allvarligt snack med den som tyckte det var en bra idé att bygga ett hus med så mycket vinklar... :thinking:

Hus under renovering med nytt taktegel nästan färdiglagt och byggmaterial framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med stadiga steg tar vi oss framåt och imorgon fortsätter kanske jobbet på taket beroende på hur våra kroppar känner sig... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 14 till
  • Laddar…
richardtenggren
När man lagt ett tak med många vinklar så vet man hur nästa tak ska utformas ;)
Vi har valmat tak och de kapade pannorna tog ju längre tid än det tog att lägga den stora mängden… :)
Hur gör ni med de kapade som syns från marken, målar man snittytan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.