Här börjar projekttråden om nya sommarstugan.

Förutsättningarna är:
Timmerstomme från någon gång på 1800-talet. Flyttad till nuvarande plats på Västanå bruk i samband med laga skifte.
Renoverat på 1950-talet med nya fönster och panel.
Nytt avlopp inne, dusch, nytt kök samt nya härliga plastmattor nere efter vattenskada och hussvamp i mitten på 1990-talet.
Huset har två lägenheter: två rum och kök nere och ett rum, kök och två alkover uppe.

Tidigare ägare var ett barnlöst par i övre 80-årsåldern, där mannen samlade på allt och gjorde allt själv - med blandat resultat. Kvinnan älskade plastblommor, virkade smådukar och allt kitsch. Vi övertog huset inklusive lösöre.

Planer för 2021
Nytt avlopp
Lyft av plåttak och inspektion. Åtgärdande av läcka längst ut i takutsprånget.
Renovering av ett fönster på prov.
Åtgärdande av grund och en delvis inrasad trossbotten. Om detta handlar nästa inlägg.
 
  • Äldre vit timmerstuga med grönt plåttak omgiven av snö, som ska renoveras enligt projekttrådens beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Huset har torpargrund. En blandning av stora stenar som syllarna vilar på och betongblock som är ditmurade i efterhand. Två kattgluggar i järn på varje sida. Hittade inspektionslucka ned i grunden först efter tillträde tyvärr, men kunde då konstatera att trossbotten i hall och trapphus rasat in och att första facket under köket hänger ned. I övrigt verkar blindbotten hel. Men...
Det är fuktigt. Ca 80-85% RF vid 3 grader celsius. 19-20% i syllar och blindbotten. Blindbotten jag har sett är masonit, och fukten gissar jag är anledningen till att den bågnat och rasat in. Plus att jag misstänker en liten sättning just i det hörn där trappan står.
 
Trappa och hall är till vänster om ytterdörren (se bild i inlägg #1). Jag misstänker att framsidan generellt är något fuktigare än baksidan av två anledningar:
1. Huset står rätt nära vägen på framsidan, där vägbanan är något högre än tomten. Inget dike. Gissningsvis rinner vattnet av vägen mot huset.
2. Föregående ägare har anlagt planteringar mot grunden på framsidan och på del av ena gaveln.
 
  • Vattenansamling vid husgrund med smältande snö och planteringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planteringar längs en husvägg med vit avskalad färg och synlig fukt, omgiven av smältande snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med planteringar intill en snötäckt mark och en vit vägg som kan vara fuktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande projekt! Jag blir jättenyfiken på hur mycket ni fick ge för huset. Ser ut som billigt och att ni köpte utan att besiktiga.

Har ni någon målbild, hur det kommer att se ut när ni är klara med renoveringen?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Spännande projekt! Jag blir jättenyfiken på hur mycket ni fick ge för huset. Ser ut som billigt och att ni köpte utan att besiktiga.

Har ni någon målbild, hur det kommer att se ut när ni är klara med renoveringen?
Vi besiktigade själva och det var uppenbart från början att det var mycket att göra. Jag besiktigade taket och vinden själv, och där är det torrt, men inspektionsluckan ned i grunden missade jag. Den finns inne i ett utrymme under trappen och är klädd med samma plastmatta som resten av golvet.

Huset var ute för 350 000. Vi fick det för 100 000 mindre. Hade jag sett grunden hade jag försökt pruta mer. Saken är att det är ingen kraftig "stuglukt" inomhus, trots att det är kallställt på vintern och trots att det varit obebott i två år. Av den anledningen tror jag att fuktangreppet är begränsat till hörnet där jag hittade den nedrasade blindbotten. I sommar ska jag riva ut golvet i utrymmet under trappen för att komma åt bättre och för att kunna plocka ut den fuktiga isoleringen. I samband med att vi gräver om avloppet ska jag även lägga dränering framför huset och på norrsidan, samt gräva bort planteringarna och fixa till hängrännor och stuprör. Att få bort ytvattnet tror jag är a och o här. Jag tror inte på markfukt underifrån, då det är två meter sandjord under huset och det står uppe på en ås. Närmaste grundvatten är många meter ned i backen.

Målbild? Det finns nog ingen. Huset är fullt beboeligt inomhus, med fullutrustat kök från 1995, plats för tvättmaskin, två fungerande vedspisar och tre kakelugnar. Man kan vara där utan problem, även under snösmältningen som man ser. Vi diskuterar om fasaden ska bli grön eller fortsatt vara vit. Allt måste renoveras, men få saker är jättebråttom.
 
  • Gilla
FoJjen och 3 till
  • Laddar…
Jag lägger hit några interiörbilder också.
 
  • Interiör av ett hus med trägolv, tak i träpanel, en klassisk vedspis, och inredningsdetaljer som repstege och blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med trägolv och tak, vita skåp med trädetaljer, spis, diskho och en bord med en blå stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med trägolv, vit kakelugn, röd soffa och små mattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler interiörbilder.
 
  • Hemtrevligt vardagsrum med blommig gardin, matbord, stolar och en vit retrofåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välbevarad kakelugn i ett hörn av ett rum med dekorativa detaljer och tillbehör på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn i ett hörn av ett rum med tapetväggar, inrett med blommor och bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik kökinteriör med vedspis, modern spis och kyl, blåa luckor och konst på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Mysigt med kakelugn, bara en sådan kostar ju ny 70-100 000 kr! Och skönt att ni kan bo där utan att totalrenovera. (y)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Mysigt med kakelugn, bara en sådan kostar ju ny 70-100 000 kr! Och skönt att ni kan bo där utan att totalrenovera. (y)
Jag har inte vågat elda i dem ännu, utan ska ta dit sotare för inspektion.

Det här är ett långtidsprojekt. Det blir som det blir. Jag ska ha någonting att göra på sommaren, det handlar mycket om det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag tillbringade jag förmiddagen på E4 och när jag kom fram var hela framsidan uppgrävd och det nya avloppsröret nedlagt. Innan grävarna gick hem för dagen hade de också lagt ned och anslutit trekammarbrunnen.
 
  • Grävmaskin vid uppgrävd mark med nedlagda avloppsrör vid byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd framsida av hus med nyinstallerat avloppsrör och ansluten trekammarbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin vid uppgrävd framsida med nytt avloppsrör och ansluten trekammarbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha ätit middag hos mamma och pappa så glassanerade jag på tomten. En uppmaning jag har till alla som bygger växthus av gamla fönster är att ta ned dem innan man blir så gammal att man inte orkar.
 
  • Raserat växthus av gamla fönster som ligger i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, nedmonterade fönster på en gräsmatta, några liggandes i en skottkärra, som del i ett växthusprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönsterglas bland torra kvistar och löv på marken som en del av ett övergivet växthusprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Infiltrationen klar. Den ligger på två meters djup. Hela tomten är sand. Det fanns inte en enda sten på hela schakten, och då är det tio meter mellan hus och trekammarbrunnen, kanske sju meter till till fördelningsbrunnen och sedan femton meter infiltration.
 
  • Sandig tomt med klar infiltration, inga stenar synliga, skugga av fotografen i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommaren ägnades mycket åt rivning, städning och att göra ett par nödvändiga saker. En begagnad byggställning inhandlades och den gamla altanen revs. Altanbrädorna tillsammans med gammalt logvirke som jag fick av pappa blev bra ställningsvirke. Det satt otroliga mängder med tre- och fyrtumsspik i altanen.
 
  • Byggställning av begagnade brädor framför en vit husfasad med grön takplåt och en leksaksbil på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad byggställning och träplankor på marken, tidigare del av en altan, samlade för återanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet altandäck med synliga bjälkar och gammal brädgolv, nära en vit husvägg med trädgårdsmöbler och tvättlinje i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning av gammal altan med brädor, spik och stolpar på en trädgård under förberedelse för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonghink full med stora gamla spikar från rivning av altan, stående på marken med löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det städades en hel del. Åtta vändor till olika återvinningscentraler i närområdet tror jag att det blev till slut. De gamla dörrarna som tillhörde den inglasade delen av altanen skänktes bort. Jag trampade rakt igenom bron på uthuset och byggde en ny av gammalt altanvirke. Kanske inte den vackraste, men den dög som underlag för att sortera alla redskap som följde med i köpet.
 
  • Gamla vitmålade trädörrar med glasrutor står lutade mot en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil och släpvagn lastade med skräp framför byggnad, återanvändande av gammalt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sortiment av trädgårdsredskap lutade mot en röd träbyggnad vid ombyggd träbro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trappa av återanvänt altanvirke framför gamla svarta dörrar till ett rött uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten är full av gamla installationer. Det röjdes otroliga mängder buskar och däri hittades järnrör och nät som varit del av tidigare ägares antagligen imponerande odlingar. Materialet sorterades i en del av trädgården. Även gamla sommarvattenledningar och en otroligt väl förankrad torskställning av järnrör grävdes upp och plockades bort.
 
  • Sorterat gammalt byggmaterial på marken, inklusive tegelstenar och betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla plankor och byggmaterial sorterade på marken på en röjd tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med grävda områden och ett gammalt järnrör framträdande mot en bakgrund av ett hus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård under röjning med uppgrävda järnrör och jordhögar i förgrunden, grönt område i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med uppgrävd jord och gamla sommarvattenledningar som är en del av renoveringsarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.