22 158 läst · 320 svar
22k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
Det skiljer nog på olika oljor hur synliga ångorna är. Men det är ganska grundläggande att inte all olja eller ens allt bränsle förbränns.Maskintok skrev:
Fungerar det bra även med de lite större motorerna? Jag har en Jonsered trädgårdstraktor med en 17 hk Kohlermotor. Går de också att ställa in till att gå med E85?
E85 har sämre smörjande egenskaper i sig självt så jag skulle inte exprimentera med de på 2T utan att vara beredd på att förlora det du har.A Avemo skrev:Det skiljer nog på olika oljor hur synliga ångorna är. Men det är ganska grundläggande att inte all olja eller ens allt bränsle förbränns.
Fungerar det bra även med de lite större motorerna? Jag har en Jonsered trädgårdstraktor med en 17 hk Kohlermotor. Går de också att ställa in till att gå med E85?
Största jag provat med är en motor till sågverk låg på 15 hk..
En B&S motor.
Då fick jag beställa en ställbar förgasare.
Men det brukar finnas på de flesta en justerskruv..
De med magnetventil i flottören går det inte alls med..
Största motorsågen var en 660 stihl..
En B&S motor.
Då fick jag beställa en ställbar förgasare.
Men det brukar finnas på de flesta en justerskruv..
De med magnetventil i flottören går det inte alls med..
Största motorsågen var en 660 stihl..
Jag spekulerar nu. Det kan nog ligga lite i din spaning. Utombordsmotorer brukar vara tvärspolade för att det blir problem att annars få plats med spolkanalerna om det är en flercylindrig motor. Det är den minst effektiva varianten av tvåtaktsmotor. De brukar även ha en ganska låg oljeinblandning. Ofta inte mer än 1%. De gamla Saabarna hade frihjul just för att inte motorn skulle få för dålig smörjning vid motorbromsning.Huddingebo skrev:
Jag syftade på det som går direkt ut i avgaserna vid spolningen och inte ens finns kvar i cylindern då förbränningen påbörjas. Det lär ju skilja mellan olika motorer och olika driftfall. Jag har hört siffror varierande mellan 20% och 25% vid hög belastning och mer vid låglast. Kanske finns det motorer som kommer ner mot 15% också. Med andra ord mycket förståeligt varför många vill förbjuda tvåtaktare.
Reedventilen sitter mellan förgasare och vevhus. Den styr när bränsle luftblandningen kan komma in i vevhuset. Spolningen är när både avgas och insugsportar är öppna och bränsle luftblandningen strömmar från vevhuset in i cylindern och därmed blåser ut avgaserna. Reedventiler är bra för att de kan ge en bättre fyllning av vevhuset än vad som blir fallet när det styrs av kolven. Dessutom kan det ge ett i vissa fall fördelaktigare format på motorn då förgasaren sitter på vevhusets baksida i stället för på sidan av cylindern. Den minskar inte mängden bränsle som går oförbränt genom motorn.L lat skrev:
Reedventiler används i huvudsak för att undvika dålig gasrespons samt kasst vridmoment på låga varvtal i takt med att tillverkarna ville öka effektuttaget på motorerna. PGA de stora insugnings ports durationer som måste till för att öka effekten. Man kan säga att det är en slags fattigmans ersättning för den dyrare och bättre slidmatningen som används av bland annat HVA vissa tidiga modeller, Piaggio vespa och Rotax. Jag skulle vilja påstå att de har inte så mycket med motorsåg eller röjsåg att göra..
Däremot mopeder... Mfl..
Däremot mopeder... Mfl..
Bra tråd! Jag har blandtankat bilar med upp till 50% e85 utan att någon av etanolmyterna inträffat.
Även min gamla (bensin)traktor Volvo T32 går på e85, inför sommarens körningar så har jag ökat tändningen från 30´ före öd till 40´ före öd. Ska bli intressant och se förbrukningen, borde minska något.
Jag skulle även vilja köra gräsklipparen Stiga Park men den verkar inte ha någon justering på förgasaren
Även min gamla (bensin)traktor Volvo T32 går på e85, inför sommarens körningar så har jag ökat tändningen från 30´ före öd till 40´ före öd. Ska bli intressant och se förbrukningen, borde minska något.
Jag skulle även vilja köra gräsklipparen Stiga Park men den verkar inte ha någon justering på förgasaren