Krilleman
Om det bara är luft i dessa två radiatorer så är ett gammalt rörmokartrick att stänga resterande termostater och köra pumpen på max med bara en eller två radiatorer öppna en stund.

Då brukar eventuell luft förflytta sig till andra ställen som är lättare att lufta av!
 
  • Gilla
Drömchans och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu börjar vi närma oss mitt favorit ämne, inreglering.
Pumpen ska gå på samma fart hela tiden, värmen regleras med shuntautomaten.
Hur skulle jag göra, som inte har nån shunt i mit system?
 
K Keld skrev:
ur skulle jag göra, som inte har nån shunt i mit system?
Nu får förklara hur ditt värmesystem ser ut.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Om det bara är luft i dessa två radiatorer så är ett gammalt rörmokartrick att stänga resterande termostater och köra pumpen på max med bara en eller två radiatorer öppna en stund.

Då brukar eventuell luft förflytta sig till andra ställen som är lättare att lufta av!
Ska testa!
 
L lat skrev:
Nu börjar vi närma oss mitt favorit ämne, inreglering. När jag sitter vid datorn ska jag skicka dig ett dokument jag har.
Pumpen ska gå på samma fart hela tiden, värmen regleras med shuntautomaten.
När jag nu flyttade in blev jag tillsagd att alla radiatorer står på max och pumpen reglerar vattentemp baserat på utomhustemp. Dock har det varit för kallt i källaren, men där har jag märkt att radiatorerna i de kallaste rummen inte är lika varma som de andra, så jag misstänker att något hindrar flödet i dessa. När det var kallare ute på dagarna så drog jag ner lite där uppe och ökade vattentemperaturen lite på pumpen. Då blev det lite varmare i källaren, men det är nog ventilerna eller radiatorerna som behöver bytas där nere.
 
Bilder?
Typ av panna? El, värmepump eller vad?
 
L lat skrev:
Bilder?
Typ av panna? El, värmepump eller vad?
Bergvärme, Nibe Fighter 1250.
Visar även en radiator som inte blir lika varm i källaren (mindre) samt ett av det som luft fastnar i.
 
  • Nibe Fighter 1250 bergvärmepumpens display visar framledningstemperatur på 37.5°C och tid 14:48.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostat i källare som inte värms upp ordentligt, möjlig luftficka problematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostatventil, indikation på luftficka i systemet kopplat till bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa den blanka sexkanten och lyft bort termostaten, kolla att den lilla piggen går ut som den ska. ska gå att trycka in och den ska gå ut själv. Om inte ute , Knacka på piggen med mejselskaft som en hackspett och tryck ca 10 ggr på den, motion. Sen prova med att öka farten på cirkpumpen så den orkar knuffa ut flödet bättre.
 
Ok,
har tyvärr ingen koll på hur den fungerar men är rätt säker på att den har en inbyggd shunt/alternativt styr kompressorn efter värmebehovet. Att den skulle sköta det genom att varvtalsstyra c-pumpen betvivlar jag starkt.
 
L lat skrev:
rätt säker på att den har en inbyggd shunt/alternativt styr kompressorn efter värmebehovet
Cirken går direkt genom växlaren och ingen shunt, bara en växel för VV, bara otyg.
Varför dom gör så är mig obegripligt, blir obalans i systemet i förhållande till flödets behov genom hela systemet.
då cirken får olika varv.

L lat skrev:
Att den skulle sköta det genom att varvtalsstyra c-pumpen betvivlar jag starkt.
Cirken styrs med varvtal ( bara otyg ) det innebär att om flödet minskar så värmer det hårdare och flödesfarten avtar. Cirken orkar inte trycka ut en bubbla om det finns , alla helst i en källare med kanske rören i tak.
Ställ om C-pumpen på konstant och gasa på farten så åker nog en ev bubbla ut och elementen i källaren blir nog varma.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Porlandet i radiatorerna upphör säkert i samband med att värmepumpen gör varmvatten. Då styrs radiatorvattnet om upp till varmvattenberedarensslinga istället.
 
Q quick skrev:
Porlandet i radiatorerna upphör säkert i samband med att värmepumpen gör varmvatten. Då styrs radiatorvattnet om upp till varmvattenberedare samlings istället.
Och bara går runt i VVB och är stängd mot rad-kretsen, klart det slutar porla när rad-kretsen stängs av :D och inget flöde går den vägen
 
  • Schematisk bild av varmvattenberedare med pump, ventiler och anslutningar för värmeledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som en synnerligen dålig konstruktion/tanke!!!
 
L lat skrev:
Känns som en synnerligen dålig konstruktion/tanke!!!
Ja du så är det med pennfäktare och s.k. konstruktörer som ska "" att nu har vi något som är skitbra """ göra en produkt, det att inte ha en shunt så måste det styras på något sätt. Då tar dom till inverterstyrning på kompressorn och samtidigt styr C-pumpen för att kunna variera värmen ut i systemet. I mitt tycke en snikvariant på ett värmesystem, men det jag det, andra anser att det är det bästa att ha så. Och jag tänker inte försöka övertala någon, alla är saliga i sin tro.
 
Här är en länk till en bok som alla som hanterar värmesystem bör läsa!
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.