T tergo skrev:
stämmer verkligen usa staplen de är ju kända för att använda kort ?
Diagrammet är ganska värdelöst för det jämför två helt olika saker.
De röda staplarna visar inte värdet av kortbetalningar utan antal. Sverige har säkert så hög stapel för att många betalar även mikrobelopp med kort. Och de blå staplarna säger ingenting om betalvanor alls.
Alltså inga slutsatser från det diagrammet, tack!
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst är det lustigt att vissa har bekymmer med pengaflödet, det har jag ALDRIG upplevt, om inte ett samtal till banken upplevs som ett problem. Det trots att jag som företagare samt privatperson hanterat relativt stort pengaflöde och tidvis rätt stora summor. Och har man stora summor med kontanter kan man ju undra vart dom har sitt ursprung. Jag ser med tillförsikt fram emot den dag då kontanterna försvinner och alla transaktioner går att spåra digitalt.
Du verkar vara misstänksam mot kontanter. Varför förmodar du att stora summor kontanter har tveksamt ursprung?
När jag säljer en bil föredrar jag en sedelbunt i handen som betalning för då vet jag att jag har pengarna, istället för en överförining på banken eller swish som kan försvinna i nästa ögonblick.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Diagrammet är ganska värdelöst för det jämför två helt olika saker.
De röda staplarna visar inte värdet av kortbetalningar utan antal. Sverige har säkert så hög stapel för att många betalar även mikrobelopp med kort. Och de blå staplarna säger ingenting om betalvanor alls.
Alltså inga slutsatser från det diagrammet, tack!
Nja, beror nog på olika sätt att tolka, jag tolkar det som att i Sverige betalas även småbelopp med kort/mobil istället för kontanter, dvs användande av elektronisk kontra kontant betalning. Och för större belopp ännu vanligare. Så vissa antaganden/slutsatser kan man dra att vi ersatt det mesta av kontantbetalning med andra alternativ. Min tolkning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag säljer en bil föredrar jag en sedelbunt i handen som betalning för då vet jag att jag har pengarna, istället för en överförining på banken eller swish som kan försvinna i nästa ögonblick.
Men om du tänker efter är det väl betydligt fler risker med pengarna i handen än på ditt konto.
Kontanter kan blåsa bort, brinna upp, bli stulna eller vara förfalskade tex.
 
  • Gilla
komakino och 3 till
  • Laddar…
T
Jag har SEB. Har aldrig haft problem. Bollade flera miljoner mellan olika konton och mottagare när vi köpte och sålde hus för 1-1,5 år sedan. Gjorde en överföring på 250k för en bil för tre år sedan. Diverse överföringar mellan banker och aktiehandelsplatser har aldrig varit något problem. Samtliga överföringar online.

Enda gången de har velat ha papper och grejer var av någon anledning när jag skulle föra över 500k till Skatteverket (!), men det var nog för att jag gjorde det på ett kontor.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har SEB. Har aldrig haft problem. Bollade flera miljoner mellan olika konton och mottagare när vi köpte och sålde hus för 1-1,5 år sedan. Gjorde en överföring på 250k för en bil för tre år sedan. Diverse överföringar mellan banker och aktiehandelsplatser har aldrig varit något problem. Samtliga överföringar online.

Enda gången de har velat ha papper och grejer var av någon anledning när jag skulle föra över 500k till Skatteverket (!), men det var nog för att jag gjorde det på ett kontor.
Haha, överföring till Skatteverket är terrorism eller penningtvätt! Vad är det för troll som jobbar på banken ?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar vara misstänksam mot kontanter. Varför förmodar du att stora summor kontanter har tveksamt ursprung?
När jag säljer en bil föredrar jag en sedelbunt i handen som betalning för då vet jag att jag har pengarna, istället för en överförining på banken eller swish som kan försvinna i nästa ögonblick.
För att det är myyyycket enklare med banköverföring, inte minst vid lite större belopp OCH det gör det svårare för oärligt folk.
Att en sedelbunt skulle vara säkrare än en swish eller banköverföring är ju rena tramset. När pengarna nått ditt konto så kan du känna dig säker.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att det är myyyycket enklare med banköverföring, inte minst vid lite större belopp OCH det gör det svårare för oärligt folk.
Att en sedelbunt skulle vara säkrare än en swish eller banköverföring är ju rena tramset. När pengarna nått ditt konto så kan du känna dig säker.
Om du googlar på swish och bedrägeri får du massvis med varningar kring vad som kan hända med swish.
Jag tror det är lönnlöst att diskutera vad som är säkrast. Du behöver inte beteckna det som trams om någon känner riktiga pengar som säkrare än swish, eller andra tycker omvänt.
Och du läser även på internet hur mycket swish används för penningtvätt.
Så kopplingen kontant=oärligt är ganska obefogad.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden mellan tex kontant och swish/banköverföring är att pengar går att spåra till "källan" det är omöjligt med kontanter. Och det sista dom oärliga vill är att deras transaktioner går att följa. Det är inte så länge sedan att bankerna blev anmodade att skärpa till sin bevakning av just swish så att det ska bli lite svårare att "låna ut" sitt swish till avskummet.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Detta är lite OT för att det handlar om skillnadenmellan kontantbetalning och kort/Swish.

Inom EU har man slutat att att ge ut 500€-sedlar på våren 2019. Anledningen var att stävja penningtvätt och illegala användnigar av kontanta medel.
Det finns över 200 miljarder € i 500€-sedlar ändå i omlopp. Tyska riksbankchefen Johannes Beerman säger att det inte finns några studier som pekar på att kriminell användning har minskat pga reducerad utgivning av 500€-sedlar.
Samtidigt säger Bundesbankchefen att det finns ett välgrundat behov hos befolkningen att ha större valörer för att betala t ex cykelköp, begagnade bilar eller resor.
Sedelomloppet på 100€ och 200€ har stigit brant i Europa sista tiden.
Källa:
Schein ist nicht totzukriegen: Noch immer massenhaft 500er im Umlauf - n-tv.de (n-tv.de)

Jag hoppas verkligen att vi inte kommer i en situation där de elektriska betalsätten sluta fungerar mere än 24 timmar.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
@elmont: vi behöver inte bli osams för denna frågan. Det är bara lite olika åsikter!
 
Det JAG mest ogillar med digitala överföringar är att det tar tid. Finns absolut ingen anledning till att min bank ska hålla på överföringen ett dygn innan den går till mottagarens bank, eller att transaktionen genomförs ”nästa bankdag”.
Datorer är vakna dygnet runt.
 
  • Gilla
jimih och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det JAG mest ogillar med digitala överföringar är att det tar tid. Finns absolut ingen anledning till att min bank ska hålla på överföringen ett dygn innan den går till mottagarens bank, eller att transaktionen genomförs ”nästa bankdag”.
Datorer är vakna dygnet runt.
Dom brukar säja att dom gör en "körning" sent på kvällen. Tekniskt sett är det bara bullshit. Aktiehandeln körs på millisekunden för att maximera vinsten.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Men avveckling (byte av värdepapper mot likvid) görs först andra bankdagen efter handelsdagen.

Och bankerna flyttar inte pengar direkt mellan varandra utan det sker en nettning i Riksbankens clearingsystem också. Det skulle kunna gå snabbare, men t.ex. Swish bygger på en viss motpartsrisk för bankerna.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Det JAG mest ogillar med digitala överföringar är att det tar tid. Finns absolut ingen anledning till att min bank ska hålla på överföringen ett dygn innan den går till mottagarens bank, eller att transaktionen genomförs ”nästa bankdag”.
Datorer är vakna dygnet runt.
Är det fortfarande så? Jag har fört över mellan SEB och Skandiabanken åt båda hållen och det har på sin höjd tagit några timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.