Hej,

Planerar att bygga en pergola på en befintlig altan mot huset. Men vet inte riktigt hur, därför vänder jag mig till er som kan :)

En skiss på pergolan finns nedan för den som inte orkar läsa :)

Handritad skiss av pergola med dimensioner, inklusive stolpar och takreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längden på pergolan är 4,7m där jag ska använda mig av 3st stolpar med mått 95x95mm. Mellan stolparna kommer då vara 2,35m. Fri längd på pergolan (sidan mot huset) ska vara 3,55m. Överliggarna (takreglar) 45x145 mm ska fästas på en bärlina 45x145 mm och bärlinan ska fästas på fasaden. Mått mellan överliggarna cc 600mm.

Det jag känner mig lite osäker på är följande:

1. Mått, eftersom jag saknar kunskaper om hållfasthetslära. Jag vill ha en pergola som på bilden nedan. Har jag överdimensionerat?
Vit pergola med takreglar fastsatta på en vitmålad husfasad och stödjande stolpar på en trädaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Hur ska stolparna fästas? I altan med stolpsko eller i mark med plint eller på altanreglar? Det finns många olika alternativ, men jag vet inte vilket är bäst, mest hållbart och enklast för mig att göra. Här kommer bilder hur det ser ut under altanplankan, där stolparna skulle stå.
Hörn av altan med synlig träregel och gräsmatta, möjlig plats för pergolastolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av hörn av altankonstruktion med träbjälkar och metallfäste mot grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altangrund med synliga reglar och stolpskor intill grus och en bortglömd arbetshandske på plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Jag tänker använda tryckimpregnerat träd som jag vill måla vitt (nästa år). Jag funderar om jag ska använda limträ på stolparna. Är det värt eller är det bara en onödig kostnad?

Tack på förhand!
Hälsningar,
Peter
 
Takreglar på 145 känns i överkant, de ska ju bara bära sig själva. De på bilden ser ut som max 120.

Absolut enklast är en stolpsko/stolphållare ovanpå trallen, men kanske inte snyggast. Jag bygger alltid stolpar av dubbla 45x95, där den ena släpps ner/upp och skruvas in i sidan på bärlinan.

Om du ändå ska måla den vit är det väl dumt att använda tryckt virke över huvud taget. Grundmåla och stryk en gång innan du monterar, när det sen är på plats gör du sista strykningen.
 
  • Gilla
Peter8
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Takreglar på 145 känns i överkant, de ska ju bara bära sig själva. De på bilden ser ut som max 120.
Eftersom en del av syftet med pergola normalt är skugga så är det bra med höga reglar.
 
K Kane skrev:
Eftersom en del av syftet med pergola normalt är skugga så är det bra med höga reglar.
Absolut, men eftersom TS ska ha reglarna på c/c 60 cm gör det nog ingen större skillnad för skuggan. Bra däremot med rejäla reglar den dagen man vill lägga tak på pergolan.
 
Tack för tipsen. Kommer skippa impregnerat och måla direkt med grund & utomhusfärg, hur är hållbarheten i jämförelse med impregnerat?

Överliggarna får bli 45x120 tycker att det blir snyggare. Bra tips med att bygga egna stolpar och använda för fack för överliggare det kommer jag köra på!

Tycker att det är snyggt att stolparna går ner genom altan, behöver man plint eller funkar det sätta upp två ribbor mellan altan reglarna och skruva fast stolpen eller vad tror ni är bäst?

// Peter
 
Redigerat:
P Peter8 skrev:
Tack för tipsen. Kommer skippa impregnerat och måla direkt med grund & utomhusfärg, hur är hållbarheten i jämförelse med impregnerat?

Överliggarna får bli 45x120 tycker att det blir snyggare. Bra tips med att bygga egna stolpar och använda för fack för överliggare det kommer jag köra på!

Tycker att det är snyggt att stolparna går ner genom altan, behöver man plint eller funkar det sätta upp två ribbor mellan altan reglarna och skruva fast stolpen eller vad tror ni är bäst?

// Peter
Om du skall måla så var noga med typ av färg i och med att alla sidor av reglarna målas. Jag har målat reglarna till mitt altantak med alcro bestå fönsterfärg. Målade allt innan montering. Dock så nytt så vet inte hur det håller sig i längden.
 
  • Gilla
Peter8
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Om du skall måla så var noga med typ av färg i och med att alla sidor av reglarna målas. Jag har målat reglarna till mitt altantak med alcro bestå fönsterfärg. Målade allt innan montering. Dock så nytt så vet inte hur det håller sig i längden.
Köpte Alcro Fönsterfärg igår, huset är målat med Alcro Bestå utomhusfärg så jag vet att det är en bra färg som håller många år! Bra tips om att använda fönsterfärg!
 
P Peter8 skrev:
Köpte Alcro Fönsterfärg igår, huset är målat med Alcro Bestå utomhusfärg så jag vet att det är en bra färg som håller många år! Bra tips om att använda fönsterfärg!
Bygger egna stolpar med reglar på 45x95 som jag ska skruva ihop. Funderar om man behöver måla reglarna separat med grundfärg innan ihopsättning? Räcker det med att skruva eller behöver man använda trälim också?
 
Hej, hur har det gått? Sitter i samma sits, en befintligt altan på betongplattor och makadam under. Funderar också om jag måste få ner en plint eller om det räcker med att bara skruva fast stolpe i bjälklaget (2 st 45x95 varav en står på bjälklaget och en sticker ner och skruvas fast)?
 
M MicSimoen skrev:
Hej, hur har det gått? Sitter i samma sits, en befintligt altan på betongplattor och makadam under. Funderar också om jag måste få ner en plint eller om det räcker med att bara skruva fast stolpe i bjälklaget (2 st 45x95 varav en står på bjälklaget och en sticker ner och skruvas fast)?
Hej! Blev väldigt stabilt och bra räcker med att skruva fast med genomförande bult! Med vänlig hälsning, Peter
 
  • Träkonstruktion fastsatt med genomgående bultar för stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe fäst vid träbalk med genomförande bultar på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av en trädäckskonstruktion med gråa genomförande bultar som fäster en pelare vid en träbalk över en grusfylld yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
S
P Peter8 skrev:
Tack för tipsen. Kommer skippa impregnerat och måla direkt med grund & utomhusfärg, hur är hållbarheten i jämförelse med impregnerat?

Överliggarna får bli 45x120 tycker att det blir snyggare. Bra tips med att bygga egna stolpar och använda för fack för överliggare det kommer jag köra på!

Tycker att det är snyggt att stolparna går ner genom altan, behöver man plint eller funkar det sätta upp två ribbor mellan altan reglarna och skruva fast stolpen eller vad tror ni är bäst?

// Peter
Min erfarenhet är att "stolparna" under golvnivå mot regeln kommer att få röta efter något år. Vi gjorde ett staket med målat virke och de sektioner som var fria från annat kunde torka upp efter regn. En sektion som skuggades av ett träd och som fick droppar på sig efter regnet fick röta mellan regel och spjälor. Vi bytte ut den sektionen mot tryckimpregnerat som vi målat, det blev mycket bättre.

Färgen mot regeln kommer få sprickor när träet rör sig och kommer att ta in fukt från regn som faller på trallen. Eftersom det är inbyggt och tight så kommer det torka upp väldigt långsamt vilket kommer resultera i röta.

Vatten på tjärpappen kommer inte rinna undan och kommer troligen rinna mot stolpen för att öka rötprocessen.

Du har dessutom skruvat ihop två brädor för att få en "stolpe". Det räcker att färgen spricker i skarven pga rörelser i träet eller från externa vindlaster för att vatten ska börja ta sig in mellan dessa och skapa röta även där.
 
S DanielF skrev:
Min erfarenhet är att "stolparna" under golvnivå mot regeln kommer att få röta efter något år. Vi gjorde ett staket med målat virke och de sektioner som var fria från annat kunde torka upp efter regn. En sektion som skuggades av ett träd och som fick droppar på sig efter regnet fick röta mellan regel och spjälor. Vi bytte ut den sektionen mot tryckimpregnerat som vi målat, det blev mycket bättre.

Färgen mot regeln kommer få sprickor när träet rör sig och kommer att ta in fukt från regn som faller på trallen. Eftersom det är inbyggt och tight så kommer det torka upp väldigt långsamt vilket kommer resultera i röta.

Vatten på tjärpappen kommer inte rinna undan och kommer troligen rinna mot stolpen för att öka rötprocessen.

Du har dessutom skruvat ihop två brädor för att få en "stolpe". Det räcker att färgen spricker i skarven pga rörelser i träet eller från externa vindlaster för att vatten ska börja ta sig in mellan dessa och skapa röta även där.
Tack för ditt svar. Det är nog ett bra tips att använda sig av tryckimpregnerat virke för stolpar, men vi har läst att man helst ska vänta med att måla tryckimpregnerat 1-2 säsonger och vi prioriterade utseendet :) tiden får utvisa. Om vi får röta så byter vi ute till tryckimpregnerat.
 
T
Jag gjorde pergola på altan men grävde ner plintar och ställde den på. Valde även att inte fästa pergolan i altanen på något sätt så den har lite svängrum om det skulle blåsa till, blir en rejäl hävarm om det rör sig.

Jag hade inte vågat fästa den i altanen på det sättet om den inte också sitter fast med en sida i huset dvs.

Det där med att måla impregnerat är lite överdrivet, jag har gjort det många gånger utan problem.
Pergolan som är tryckt målade jag en gång samma år och sen en gång till året efter. Har gjort så med massor med stolpar och annat och har bara en gång fått färgsläpp vilket är bara att peta på lite mer färg just där.
 
Hej! Inte helt ny tråd men tänkte ändå göra ett försök att höra med er om vad ni använt för dimension på skruvarna som ni fäst bärlinan in i fasaden med? Vad är det för skruv ni använt?
 
P Peter8 skrev:
Hej! Blev väldigt stabilt och bra räcker med att skruva fast med genomförande bult! Med vänlig hälsning, Peter
Bra och tydliga bilder!
Kan man tänka sig att stabiliteten ökar ifall man även skulle fästa en stolpsko i betongplattan tillsammans med bultarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.