J JohanLun skrev:
Är den automatisk, så går molnet ned en kall natt så drar den ned laddströmmen automatiskt, eller får man göra det i appen först när huvudsäkringen gått å man ligger i sängen å fryser?

Jag kodade in doorman RF ID taggen till boxen, håller jag upp den så pluppar boxen till. Dock har jag aldrig fattat HUR man ska aktivera laddningen manuellt varken med RFID eller touch. Annars hade det ju funkat bra, om den går offline så går den ned till mineffekt och startas med tagg eller touch? Det hade räckt jättebra för mig. Och borde ju vara busenkelt att implementera då dessa funktioner väl ska finnas i någon form redan?
J JohanLun skrev:
Är den automatisk, så går molnet ned en kall natt så drar den ned laddströmmen automatiskt, eller får man göra det i appen först när huvudsäkringen gått å man ligger i sängen å fryser?

Jag kodade in doorman RF ID taggen till boxen, håller jag upp den så pluppar boxen till. Dock har jag aldrig fattat HUR man ska aktivera laddningen manuellt varken med RFID eller touch. Annars hade det ju funkat bra, om den går offline så går den ned till mineffekt och startas med tagg eller touch? Det hade räckt jättebra för mig. Och borde ju vara busenkelt att implementera då dessa funktioner väl ska finnas i någon form redan?
Det borde ju vara automatiskt kan man tycka. Annars finns det ingen anledning att ha separat nivå för strömbegränsning offline. Om man ändå måste in i appen så kan man enkelt ändra den ”normala” maxströmmen. Dessutom funkar inga funktioner mot boxen i appen då uppkoppling mot molnet ligger nere.

RFID använder jag inte så jag har tyvärr inte satt mig in i hur det ska fungera.
 
Gissa varför jag byggde min egen laddbox? Det var inte bara för att det var kul och mycket billigare än att köpa en. De kommersiella laddboxar jag tittade på klarade inte alla mina önskemål. Inte för att mina önskemål var svåra att uppfylla egentligen, men det blev ändå problem.

Igår så kunde massor av taxibilar, fördtjänstbilsr mm inte starta för att alkolåset var beroende av nätet och servrarna var hackade. Detta är bara ett exempel på varför man inte kan vara beroende av externa servrar. Min laddare går att styra manuellt på laddaren likväl som via mitt WLAN hemma. Jag är inte beroende av externa servrar.

Jag styr också laddaren beroende på lasten på faserna hemma, lite kantigt än så länge, men i höst så får jag elmätare med HAN-port och då skall jag få full kontroll på detta också.

Jag har också timer på laddaren, jag kan ställa in vid vilken tidpunkt som laddaren skall aktivera en annan laddström än den inställda. Exempelvis så brukar jag ställa laddaren på 0A och låta den aktivera 16A vid midnatt. Man kan vara snäll med elnätet under höglast också...

Denna kombination av features som jag ville ha hittade jag inte på en enda kommersiell laddare för 2,5 år sedan.
 
  • Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gissa varför jag byggde min egen laddbox? Det var inte bara för att det var kul och mycket billigare än att köpa en. De kommersiella laddboxar jag tittade på klarade inte alla mina önskemål. Inte för att mina önskemål var svåra att uppfylla egentligen, men det blev ändå problem.

Igår så kunde massor av taxibilar, fördtjänstbilsr mm inte starta för att alkolåset var beroende av nätet och servrarna var hackade. Detta är bara ett exempel på varför man inte kan vara beroende av externa servrar. Min laddare går att styra manuellt på laddaren likväl som via mitt WLAN hemma. Jag är inte beroende av externa servrar.

Jag styr också laddaren beroende på lasten på faserna hemma, lite kantigt än så länge, men i höst så får jag elmätare med HAN-port och då skall jag få full kontroll på detta också.

Jag har också timer på laddaren, jag kan ställa in vid vilken tidpunkt som laddaren skall aktivera en annan laddström än den inställda. Exempelvis så brukar jag ställa laddaren på 0A och låta den aktivera 16A vid midnatt. Man kan vara snäll med elnätet under höglast också...

Denna kombination av features som jag ville ha hittade jag inte på en enda kommersiell laddare för 2,5 år sedan.
Jag kan ha frågat om det innan och glömt bort svaret, men har du en byggtråd någonstans? Även jag tycker innehållet i en laddbox är skrattretande överprissatt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan ha frågat om det innan och glömt bort svaret, men har du en byggtråd någonstans? Även jag tycker innehållet i en laddbox är skrattretande överprissatt.
Ja, jag har en tråd. Sök på "projektidé laddbox"
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Just det, den har jag kikat på förr, det är inte alltid så lätt att hitta igen bara. (y)
 
Jag körde ju som bekant med en ABB Terra, tycker inte att den är så stor och ful, men dyr... Ja det var den onekligen. Hade jag haft mer ork hade jag gjort som @pacman42 men nu behövde det igång lite snabbt.

Lastbalansering ingår, men jag har ännu inte kopplat in den utan kör med en hemmasnickrad OCPP-server som lyssnar på modbus-mätaren. Alternativet var att försöka hitta någon modbus-lyssnare som kunde tanka av trafiken mellan elmätaren och laddboxen, och det kände jag inte heller för. Eftersom jag lärt mig älska go (https://golang.org) använde jag https://github.com/lorenzodonini/ocpp-go för att bygga servern och det gick otroligt smidigt.

Är hittills nöjd även om installationen av laddboxen kräver installatörskonto på ABB:s molntjänst, innan man kan koppla bort sig från den. Vet inte hur enkelt det är för gemene man att skaffa det, jag använde mina kontakter på ABB för det men det kanske går att göra generellt för alla...
 
E
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag har en tråd. Sök på "projektidé laddbox"
Jag har hittat den. https://www.byggahus.se/forum/posts/4155469/

Vill du dra för- respektive nackdelar med din lösning gentemot marknadens laddboxar samt helt utan lite kort bara?
 
E El-Löken66 skrev:
Jag har hittat den. [länk]

Vill du dra för- respektive nackdelar med din lösning gentemot marknadens laddboxar samt helt utan lite kort bara?
Den största nackdelen (troligen för andra, inte för mig dock) är att inte allt är integrerat direkt mot boxen utan att vissa delar går omvägen via min hemautomatisering. Detta gäller dock enbart sådant som jag inte har sett något behov av om jag inte är hemma. En del kanske tycker att det är en nackdel att den inte går att låsa. Den har fast kabel idag, men så länge den bara används hemma så är det snarare en fördel. Jag har funderat på att byta till uttag för laddkabel, men jag ångrar mig strax innan jag beställer uttaget varje gång.

I övrigt så ser jag i princip bara fördelar:
- en enkel knapp gör att jag kan rotera mellan olika laddströmmar. Jag kan på fem sekunder ställa in vilken laddström jag vill börja med, jag roterar mellan OFF/6A/10A/16A. Jag ser inställningen på en display. Jag ställer oftast in OFF när jag stoppar i sladden, sedan aktiverar jag laddning på natten.
- jag har en 16A enfas handske (just nu använder jag bara en fas då min nuvarande bil bara har det). Detta gör att jag kan ta med mig boxen när jag reser. Jag kommer att uppgradera till trefas handske och fyrpolig kontaktor när jag byter bil. Det lär bli då som jag sätter ett uttag (istället för kabel) på boxen också. Jag har adapterkabel för schuko också, men jag laddar aldrig med mer än 10A om det är schuko.
- iom integrationen med mitt smarta hem så kan jag övervaka strömförbrukning, ställa in timers mm med min vanliga app. Det gör det väldigt enkelt att använda.
- om den blir strömlös så sätter den alltid igång laddning med 6A efteråt (kom ihåg att jag kan ladda via schuko), detta gör att jag garanterat inte är utan ström i batteriet. Visserligen riskerar jag att inte ha full laddning, men detta är en väl avvägd balans mellan fördelar/nackdelar och det är den bästa lösningen ändå. Blir den strömlöst så får jag larm om det när strömmen kommer tillbaka och då kan jag ställa upp laddströmmen om jag inte är nöjd med 6A.
- jag är inte beroende av övervakningen i centralen för att kunna ladda, som sagt var, boxen går att ta med.
- hittar inte boxen mitt hemmanät så sätter den upp en WiFi-Hotspot. Mycket praktiskt när man reser, men även om nätet hemma är nere. Jag hade kunnat göra hotspoten aktiv hela tiden, men då får man andra problem med mobiltelefonen...
- den största fördelen är dock att den var fantastiskt rolig att bygga! Jag började inte ens från ett befintligt projekt utan jag läste specifikationen på protokollet och därefter byggde jag utifrån den. Jag hittade andra projekt, men jag gillade inte hur de hade gjort utan jag valde att bygga allt från grunden. Resultatet blev en extremt robust och genomtänkt lösning, precis som jag ville ha det.
- Som en bieffekt så har jag lärt mig en hel del på vägen, exempelvis att en 7805 spänningsregulatorn genererar sjukt mycket värme om den matas med 12V och 250mA (1,75W i maxeffekt). Jag har ju alltid vetat att den genererar lite värme, men i ett litet utrymme så räcker inte kylningen till, så den var jag tvungen att byta till en switchade regulator efter första sommarens värmetoppar. Luftkylningen räcker inte till vid +28 grader i utetemperatur, detta är väl uttestat. Det är dock sällan jag laddar när det är så varmt, men den gång man vill ladda så är det definitivt ett problem...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.