A
Ni vet väl om att lagen som tvingar bränsle bolagen att tillsätta etanol eller andra miljövänliga produkter skall skärpas?..

Det kommer bli betydligt högre halter av tillsatser från och med i år..
 
A
A Avemo skrev:
Som experimenterande tonåring provade jag på 90-talet att köra gräsklipparen på diverse olika bränslen. Jag tror att det var innan man kunde köpa E85 på mackarna. Men T-röd och koncentrerad spolarvätska gick utmärkt efter justering av förgasaren. Det gjorde för övrigt förtunning och fotogen också. Gräsklipparen i fråga pensionerades långt senare av helt orelaterade orsaker. Min erfarenhet var också att sprit gjorde motorn renare invändigt. Men dagens småmotorer har ofta inte möjligheten att justera bränsleblandningen. Och då blir det svårare.
Det är dock endast på dataförgasare jag funnit problem
 
Kan du peka på vilket regelverk du syftar på? Det stämmer nämligen inte alls med den information jag hittar.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ni vet väl om att lagen som tvingar bränsle bolagen att tillsätta etanol eller andra miljövänliga produkter skall skärpas?..

Det kommer bli betydligt högre halter av tillsatser från och med i år..
O tyvärr kan jag inte kräva ersättning för att grejer går sönder pga deras hysteri att verka miljövänliga, Det vore bättre att dom lät oss/mej betala för att vara "miljöbovar"
 
R Robert-san01 skrev:
Varför var det kortare serviceintervall på bilarna som var gjorda för att köras på E85?
Har en saab biopower och där är det filter som sätts igen snabbare när man kör på e85 kontra vanlig bensin. Troligtvis detta som va en del i servicen
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är dock endast på dataförgasare jag funnit problem
Kan du förklara begreppet dataförgasare? Jag menar gräsklippare ock liknande med en helt ordinär förgasare som inte har ställbara munstycken. Har du en lösning för sådana också?
 
A
Varför ska man köra e85 i småmaskiner öht?
 
Handyman 1 skrev:
Varför ska man köra e85 i småmaskiner öht?
Jag tror inte att det frångått dig att många vill undvika att använda fossila bränslen.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Kan du förklara begreppet dataförgasare? Jag menar gräsklippare ock liknande med en helt ordinär förgasare som inte har ställbara munstycken. Har du en lösning för sådana också?
Autotune, m tronic förgasare i sågar.
Finns ställbara förgasare att byta till på B&S motorer
 
A
Drivmedelslagen 2011:319.
 
A
Handyman 1 skrev:
Varför ska man köra e85 i småmaskiner öht?
Ökar varvet, ökar styrkan.
Går mer optimalt.
Går renare.
Billigare.
 
A
SFS 2020:261 Lag om ändring i drivmedelslagen (2011:319)

Nya remissen som följer
 
Maskintok skrev:
Drivmedelslagen 2011:319.
läs paragraf 4.9b
 
A
SFS 2020:261 Lag om ändring i drivmedelslagen (2011:319)
Läs ändringen.. Den är relevant inte 2011.319
 
Jag ser inget där om att definitionen av bensin ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.