Tänkte inte ens på det utan fokuserade på värden. Och att senaste mätning var 2018.
Sedan kommer en förskjutning att göras från kort till betalning via mobil.
Idag tankar jag t.ex. med mobilapp och direkt från konto. Köper potatis/morötter/lök vid dörren och Swish, där han som säljer bara konstaterade att det var ett måste "folk har inga kontanter".
 
C
N nybyggarn3 skrev:
Problemet tror jag är lagen om penningtvätt och terrorfinansiering. Banken bryr sig knappast om våra affärer utan vill undvika miljardsmällar som uppstår när dom åker dit för att inte gjort tillräckligt för att förhindra penningtvätt.
Visst är det så. Svångremmen dras åt varje gång banken gör bort sig med skumma miljardaffärer, men tyvärr verkar det tydligt att ågärderna mest slår mot hederliga småkunder. Typisk skrivbordsprodukt utan en tanke på proportionalitet, både när det gäller lagen och tillämpningen.
 
  • Gilla
jimih och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag köpte begagnad bil hos bilhandlare och det var rätt så omständligt att betala beloppet på ett par hundra tusen.
Skriv en check så är det löst. :D Möjligen en stenåldersdinosauriemetod men betalningsmetoden har fortfarande vissa fördelar.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
RoTe
Ännu mer intressant är transaktioner utomlands... Många länder sysslar bara med kontanter och eftersom Sverige är som det är med uttag och insättningar så är det riktigt jobbigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skriv en check så är det löst. :D Möjligen en stenåldersdinosauriemetod men betalningsmetoden har fortfarande vissa fördelar.
Haha ja det har jag aldrig gjort i hela mitt liv. Det var något som föräldrarna gjorde 1971...
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att bankerna har avskaffat tjänsten, det går inte att skriva checkar längre. För typ 10 år sedan var det någon som ville betala med check på Ica, jag stod längre bak i kön. Kassörskan tittade på den och undrade vad det var ”är det en rabattkupong”? Då var checkar fortfarande ett giltigt betalningsmedel.

Men check var ”nödvändigt” en bra bit in på 90 talet. IKEA var typ sist i världen med att tillåta betalning med kort. Då var check nästan enda möjligheten där. Man vill ju inte ta med sig typ 5000 kr kontant, och sedan komma på att man bara fick tag i en del av det planerade, och få med sig 4500 hem igen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Som min morsa, Swisha? Sköta bankärenden via mobilen. Och iband ringer hon. Tror du gamla mäniskor är helt dumma i huvudet?
Nej men tror du alla gamla vill göra det? Precis.
Jag tror nog att de unga är dumma i huvudet om de vill bli av helt med kontanterna. Det är urbota korkat och ger oss ett mycket sårbart samhälle om det är helt kontantlöst.

Farsan tycker faktiskt att ni som vill bli helt digitala är korkade och dumma i huvudet. Han har en smartphone, den ligger i ett skåp. Han tycker även swedbank är dumma i huvudet som hänvisa honom till hemsidan.
Så snart får vi över honom till en bank som inte hotar att stänga dina konton för lite transaktioner.
 
  • Gilla
  • Haha
jimih och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej men tror du alla gamla vill göra det? Precis.
Jag tror nog att de unga är dumma i huvudet om de vill bli av helt med kontanterna. Det är urbota korkat och ger oss ett mycket sårbart samhälle om det är helt kontantlöst.

Farsan tycker faktiskt att ni som vill bli helt digitala är korkade och dumma i huvudet. Han har en smartphone, den ligger i ett skåp. Han tycker även swedbank är dumma i huvudet som hänvisa honom till hemsidan.
Så snart får vi över honom till en bank som inte hotar att stänga dina konton för lite transaktioner.
Det är nog inte så generellt då även jag börjar definieras som äldre, därför följer jag utvecklingen och anpassar mitt användande.
Det svåra är att komma på det för sent, har släkt i 90-års ålder som klarar hanteringen galant medan de i samma ålder som nu försöker ta till sig förändringen har problem.
Så man måste se detta i ett vidare perspektiv.
 
Men visst går det fort i Sverige och Norge.
Stapeldiagram som visar användning av kontanter vs kortbetalningar i Sverige, Norge, Storbritannien, Kanada, USA och euroområdet 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stämmer verkligen usa staplen de är ju kända för att använda kort ?
 
T tergo skrev:
stämmer verkligen usa staplen de är ju kända för att använda kort ?
USA är stort och inte homogent, finns notering att det dessutom är 2017 gällande deras siffror, samt att man mäter mot BNP.

Men Sverige och Norge motsvarar LA i folkmängd av USAs 330 miljoner innevånare.
 
T tergo skrev:
stämmer verkligen usa staplen de är ju kända för att använda kort ?
USA är väl i först hand känt som cecklandet nummer ett.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Haha ja det har jag aldrig gjort i hela mitt liv. Det var något som föräldrarna gjorde 1971...
Och som du fortfarande kunde ha gjort för att slippa att "det var rätt så omständligt att betala beloppet". Även gamla metoder passar fortfarande ibland.

H hempularen skrev:
Har för mig att bankerna har avskaffat tjänsten, det går inte att skriva checkar längre.
Många banker, kanske alla, har slutat med att "trycka" nya checkhäften men i varje fall hos Swedbank kan man fortfarande använda checkar på traditionellt sätt. Både den lägenhet jag bor i och den bil jag äger är betald med en traditionell check. Förvisso några år sedan men en bra bit in på 2000-talet i alla fall.
 
A AndersS skrev:
Det är nog inte så generellt då även jag börjar definieras som äldre, därför följer jag utvecklingen och anpassar mitt användande.
Det svåra är att komma på det för sent, har släkt i 90-års ålder som klarar hanteringen galant medan de i samma ålder som nu försöker ta till sig förändringen har problem.
Så man måste se detta i ett vidare perspektiv.
Det handlar inte om att han inte kan lära sig. Han vill inte lära sig. Jag vet 100 åringar (som inte lever idag) som skypade. Men bara för att vissa 90 åringar kan och vill så betyder det ju inte att alla vill.
Resultatet av den här dumheten egentligen ser vi ju för att denna tråden skapas. Man får inte göra vad man vill med sina pengar i vissa banker.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det handlar inte om att han inte kan lära sig. Han vill inte lära sig. Jag vet 100 åringar (som inte lever idag) som skypade. Men bara för att vissa 90 åringar kan och vill så betyder det ju inte att alla vill.
Resultatet av den här dumheten egentligen ser vi ju för att denna tråden skapas. Man får inte göra vad man vill med sina pengar i vissa banker.
Sånt är livet och har alltid funnits om man tittar historiskt, så din fars inställning är inget konstigt. Alla människor förändras inte över ett decennium utan sker succesivt, det som nu hänt är digitaliseringen och ny teknik exploderat för oss privatpersoner och att en överväldigande stor mängd av oss tagit till oss den. Det fanns även de som skulle vägra högertrafik 1967:D
TS hade trots allt hanterat miljonbelopp under fyra års tid innan en aktivitet triggade igång någon kontrollfunktion. ;)
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.