Terra AC 22 kW med kabel
 
22 kW kabel är tyngre och mer ohanterlig än 11 kW kabel. Så behöver eller kan man inte ladda med 22 kW är det något man ska tänka på.
 
Nej, det är inget man behöver tänka på. En sladd för 22 kW är inte nämnvärt besvärlig att hantera, och den är betydligt lättare, tunnare och följsammare än vad en slang till pumpen är. Det var något jag funderade över på din uppmaning, men valde ändå 22 kW och det är definitivt inget som jag ångrar på grund av sladden. Jag skulle absolut välja 22 kW igen oavsett vad bilen klarade av. Den är lite tjockare än en 5G2,5 RDOE men det är inte mycket...
 
Då får vi enas om att vi har olika uppfattning. (Jag har en kabel av varje sort).
 
M Millox skrev:
Har råkat köpa en liten elbil, och därmed behöver jag lösa problemet med laddning. Har kollat på rätt många olika laddboxar, men jag får inte riktigt ihop funktionalitet med mina önskemål.

Är det någon som har tips på laddbox som klarar nedan krav och önskemål.

Krav:
32 A 3-fas
Lastbalansering, för att huvudsäkring 25 A inte ska lösa
Modbus-mätare eller inbyggd jordfelsbrytare (jag har plats för antingen eller i centralen)
Uppfylla krav för ladda-hemma-bidrag
Moln-fri
Wifi-fri (gå att stänga av åtminstone)

Önskemål:
OCPP 1.6 eller högre
Ethernet via sladd
RFID/nyckel för att aktivera laddning


Jag har kollat på:

GARO, kan inte lastbalansera om huvudsäkring är lägre än matande säkring
Easee, endast wifi, lastbalansering via molntjänst?
ABB, ingen lastbalansering?
Schneider, Inget ethernet, saknar mätare och jordfelsbrytare, ingen lastbalansering?
Zaptec, kräver moln-tjänst
DEFA, max 11 kW, kräver molntjänst?



Någon som har koll på om jag gjort fel i analysen någonstans och har erfarenhet av laddboxarna? Jag tycker spontant inte att jag har svåra önskemål, och samtliga är uppfyllda av olika boxar, men ingen uppfyller alla. Det viktigaste som jag ser det är nog att det ska vara molnfritt och jag får väl i värsta fall köra på lägre ström.


Om laddboxen skulle gå på mer än 20 tkr, behöver man då ändå ha en elektriker att installera den innan man söker bidrag, eller räcker det med att materialkostnader överstiger 20 tkr för att man ska kunna söka bidraget?
Abb Terra har dynamisk lasbalansering
 
T thoeds skrev:
Abb Terra har dynamisk lasbalansering
Min förståelse av Easee är att det är radio/Wi-Fi mellan lastvakt och box direkt. Inte via moln. men kan ha fel?
 
Läste i någon annan tråd här att kommun ikationen från watty till easee är via varsin molnlösning som ska kommunicera med varandra. Kan dock just nu inte hitta var.
 
F
T toolman77 skrev:
Läste i någon annan tråd här att kommun ikationen från watty till easee är via varsin molnlösning som ska kommunicera med varandra. Kan dock just nu inte hitta var.
så du menar att ligger molnet nere eller man inte kopplar till Internet så har man ingen lastbalansering? Det låter ju helt sjukt och nästan helt orealistiskt.

Den Zappi jag har har ju nån form av molntjänst men det är bara för att få skiten till telefonen och för statistik. Lastbalanseringen är antingen trådbunden direkt in i Zappin (finns 3 ingångar för det) eller trådlös men det går absolut inte via nåt moln. Jag har båda delarna, tre lastvakter för inkommande som ligger trådlöst och tre för solcellerna som ligger trådade.
 
T toolman77 skrev:
Läste i någon annan tråd här att kommun ikationen från watty till easee är via varsin molnlösning som ska kommunicera med varandra. Kan dock just nu inte hitta var.
Ja, det är det, tyvärr, men jag tror de kommer se över detta och göra att det finns nån lokal funktion då det vart endel strul med Easees moln.

Tibber har en egen lastvakt (pulse) som använder den moderna mätarens dataport (finns en tråd om detta), jag har inte fått mätaren bytt än så kan inte utvärdera. Efter jag skaffade lastvakten och boxen har Easee kommit med en egen Equalizer som nog kommer funka ännu bättre (men fortfarande Wifi / moln).

Easee är en enkel och liten laddbox som på det stora hela funkat bra. Avsaknaden av knappar, display etc (men att funktionerna nås via app) är både bra och dåligt. När man bara pluggar i kabeln och den får ladda när den själv vill är det jättebra. När man måste pilla med nåt är det lite omväg att göra det på telefonen (det tar alltid något längre än att bara trycka på en knapp). Dock, det funkar och jag skulle inte vilja ha en helt ouppkopplad box. För vad man får tyckte jag den var prisvärd.
 
F fsn skrev:
så du menar att ligger molnet nere eller man inte kopplar till Internet så har man ingen lastbalansering? Det låter ju helt sjukt och nästan helt orealistiskt.
Håller med, såg detta som den största svagheten med detta system. Jag hoppas de iallafall implementerar att den vid icke åtkomst till moln direkt kan dra ned laddstyrkan så proppen inte går. Jag tror inte det funkar så idag, jag har inte kopplat in min balansering för jag har varken ny elmätare eller ren elbil, jag hoppas jag får ny elmätare och att de implementerar en lokal funktion tills om ett år när min PHEV ska lämnas tillbaka (om jag skaffar en ren elbil då vill säga).
 
Googlade Abb Terra och ska man säga något negativt så är den både väldigt stor och väldigt ful.
Själv har jag en Wallbox Pulsar Plus och är väldigt nöjd, dock helt utan lastbalansering än så länge.
 
J JohanLun skrev:
Håller med, såg detta som den största svagheten med detta system. Jag hoppas de iallafall implementerar att den vid icke åtkomst till moln direkt kan dra ned laddstyrkan så proppen inte går. Jag tror inte det funkar så idag, jag har inte kopplat in min balansering för jag har varken ny elmätare eller ren elbil, jag hoppas jag får ny elmätare och att de implementerar en lokal funktion tills om ett år när min PHEV ska lämnas tillbaka (om jag skaffar en ren elbil då vill säga).
Vi skaffade en Easee laddbox i oktober förra året. Kör lastbalansering via Pulse. Det stämmer att lastbalansering (eg begränsning) går via molnet. Inte nog med det, appen som används för att ändra inställningar går också via molnet. I december 2020 hade Easee driftstörning i en hel vecka då det inte gick att komma åt boxen!!
Vi hade inställt att ladda efter schema på nattetid, detta funkade som inställt men det gick inte att göra något annat (tex ladda nu, ändra schema etc) eftersom allt styrs via appen.

Fruktansvärt irriterande att man inte ens kan använda den mest basala funktionen (ladda när man vill) när uppkopplingen ligger nere. Köp en annan box är min rekommendation!!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
E Elpan skrev:
Fruktansvärt irriterande att man inte ens kan använda den mest basala funktionen (ladda när man vill) när uppkopplingen ligger nere. Köp en annan box är min rekommendation!!
Om man inte löser detta så man kan starta laddning och laddbalansering har en fallback lokalt så att iallafall man inte överlastar nätet om man tappar kontakten så håller jag med om att man bör välja en annan box. Jag är dock förhoppningsfull, då det ju inte borde vara jättesvårt att lösa att man går i "fallback" läge så att man istället för att ladda på schema och kräma fullt laddar konstant och med en låg effekt - då kommer den faktiskta effekten av att molnet är nere vara mkt liten.

Feltanken i när servern går ned är ju att den fortsätter på schema och att den laddar max.
 
J JohanLun skrev:
Om man inte löser detta så man kan starta laddning och laddbalansering har en fallback lokalt så att iallafall man inte överlastar nätet om man tappar kontakten så håller jag med om att man bör välja en annan box. Jag är dock förhoppningsfull, då det ju inte borde vara jättesvårt att lösa att man går i "fallback" läge så att man istället för att ladda på schema och kräma fullt laddar konstant och med en låg effekt - då kommer den faktiskta effekten av att molnet är nere vara mkt liten.

Feltanken i när servern går ned är ju att den fortsätter på schema och att den laddar max.
För begränsning av max laddström så finns det faktiskt en separat inställning när boxen är offline. Det går normalt också att begränsa i bilen om det skulle behövas tillfälligt vid driftstörning.
Den verkliga ”showstoppern” var att man inte kunde aktivera laddningen manuellt på något sätt då Easees moln låg nere. Den funktionen ligger som ”planned” hos Easee sedan 8 månader: https://easee.upvoty.com/?__force
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E Elpan skrev:
För begränsning av max laddström så finns det faktiskt en separat inställning när boxen är offline. Det går normalt också att begränsa i bilen om det skulle behövas tillfälligt vid driftstörning.
Den verkliga ”showstoppern” var att man inte kunde aktivera laddningen manuellt på något sätt då Easees moln låg nere. Den funktionen ligger som ”planned” hos Easee sedan 8 månader: [länk]
Är den automatisk, så går molnet ned en kall natt så drar den ned laddströmmen automatiskt, eller får man göra det i appen först när huvudsäkringen gått å man ligger i sängen å fryser?

Jag kodade in doorman RF ID taggen till boxen, håller jag upp den så pluppar boxen till. Dock har jag aldrig fattat HUR man ska aktivera laddningen manuellt varken med RFID eller touch. Annars hade det ju funkat bra, om den går offline så går den ned till mineffekt och startas med tagg eller touch? Det hade räckt jättebra för mig. Och borde ju vara busenkelt att implementera då dessa funktioner väl ska finnas i någon form redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.