E
R RoAd skrev:
Äntligen lite fakta. Har du varit med och producerat så många lägenheter har du förstås koll. Jag köper m.a.o. dina argument. Utan dem lät det väldigt märkligt att hyresgästen inte själv skulle kunna välja vem hen ska köpa sin EL från. Det går ju trots allt rakt mot både den avreglering vi haft de senaste decennierna och den möjlighet man som kund har idag att välja vilken typ av el (exempelvis klimatneutral) man vill köpa.
Vad du behöver tänka på är att din BRF måste momsregistera sig och separera den såvida den inte ingår i månadsavgiften vid IMD.
 
W witten skrev:
Vem kommer elräkningen ifrån?
Eon kommer det ifrån och arbetskamraterna i villa har samma kontrakt och samma kostnad tills det kommer till förbrukningen ^^
 
F falkn skrev:
Mycket tjafs. Jag har inga källa i skrift, mer än att vi producerat ca 3000 lägenheter senaste 5 åren och ingen har haft eget elabonnemang. Det är helt enkelt betydligt billigare för kollektivet i en BRF eller hyresrätt att fastigheten har ett abonnemang med en förväntad max strömstyrka (denna är mindre än 16/20 x antal LGH) som mäts som effektabonnemang. Föreningen har även bättre möjlighet att förhandla villkoren för detta.

Detta hänger ihop med utvecklingen att internmäta och debitera respektive LGH för såväl el som ovan, men även tappvarmvatten och i vissa fall värme. Detta är också enda rimliga sättet att kunna utnyttja solceller till annat än att driva trapphusbelysning. Resultatet brukar bli att den totala användningen minskar.

Många äldre föreningar och hyresfastiger omvandlar också till detta för att kunna gå ner i total anslutningsstorlek och för att se boende ska slippa mätaren i lägenheten om det är där den sitter.

Självklart finns det fortfarande nyproducerade hus med individuella mätare, dock är det en minoritet som har detta idag. Det kan bero på gamla rambeskrivningar eller slentrianmässig projektering, men det är väldigt förvånande att JM skulle ha detta i en BRF.
Dom sa till mig att "ALLA" deras lägenheter är byggda såhär som fick mig att reagera, så jag vet inte vad som pågår...
 
Hade samma 20 amp säkring vid flytt till nytt hus i höstas.
550 kr i abbonemang.
Bytte till 16 amp och kostnaden går ner till 450kr om man förbrukar mer än 8000 kw.
Under 8000 kw så kan man sänka kostnaden för abbonemanget (16 amp) till 150 kr med lite högre kw kostnad.
Dvs om man förbrukar under 8000 kw så kan man sänka den fasta kostnaden med 400 kr i månaden.
Tilläggas så har jag i mina sista tre hus med värme pump ( hus på mellan 220 -300 kvm) bara haft 16 amp utan att en enda säkring har gått.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrGibbons
  • Laddar…
W witten skrev:
Vem kommer elräkningen ifrån?
Lyckades göra den anonym här är min räkning ^^
Folk får tycka vad dom vill men för mig är detta riktigt overkill hahaha
 
  • En skärmdump av en elräkning som visar hög förbrukning i februari med ett diagram och betalningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Argastesnickaren skrev:
Hade samma 20 amp säkring vid flytt till nytt hus i höstas.
550 kr i abbonemang.
Bytte till 16 amp och kostnaden går ner till 450kr om man förbrukar mer än 8000 kw.
Under 8000 kw så kan man sänka kostnaden för abbonemanget (16 amp) till 150 kr med lite högre kw kostnad.
Dvs om man förbrukar under 8000 kw så kan man sänka den fasta kostnaden med 400 kr i månaden.
Tilläggas så har jag i mina sista tre hus med värme pump ( hus på mellan 220 -300 kvm) bara haft 26 amp utan att en enda säkring har gått.
när jag frågade eon så sa dom att jag skulle gå ner till 80 kr i månaden :)
Antar att dom här rätt men även 150 kr är mycket lägre :O
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Mycket tjafs. Jag har inga källa i skrift, mer än att vi producerat ca 3000 lägenheter senaste 5 åren och ingen har haft eget elabonnemang. Det är helt enkelt betydligt billigare för kollektivet i en BRF eller hyresrätt att fastigheten har ett abonnemang med en förväntad max strömstyrka (denna är mindre än 16/20 x antal LGH) som mäts som effektabonnemang. Föreningen har även bättre möjlighet att förhandla villkoren för detta.

Detta hänger ihop med utvecklingen att internmäta och debitera respektive LGH för såväl el som ovan, men även tappvarmvatten och i vissa fall värme. Detta är också enda rimliga sättet att kunna utnyttja solceller till annat än att driva trapphusbelysning. Resultatet brukar bli att den totala användningen minskar.

Många äldre föreningar och hyresfastiger omvandlar också till detta för att kunna gå ner i total anslutningsstorlek och för att se boende ska slippa mätaren i lägenheten om det är där den sitter.

Självklart finns det fortfarande nyproducerade hus med individuella mätare, dock är det en minoritet som har detta idag. Det kan bero på gamla rambeskrivningar eller slentrianmässig projektering, men det är väldigt förvånande att JM skulle ha detta i en BRF.
La till en bild på min faktura ser det konstigt ut eller normalt för en liten 2:a?
Enligt ditt tycke :)
 
Se till att tipsa alla grannar också, det är ju nästan så man misstänker fulspel av JM och Eon...
 
  • Gilla
MrGibbons
  • Laddar…
Som någon var inne på tidigare så borde verkligen bara kunna ta dit en elektriker som säkrar ner till 16A och anmäler det till EON. I deras ögon är du ju anläggningsinnehavare och JM eller föreningen ska inte kunna hindra detta.
 
Årsavgiften brukar inte vara svår att "förhandla" bort närt elavtalet ska förnyas.
Det gäller även Vattenfall.
 
E etompau skrev:
Årsavgiften brukar inte vara svår att "förhandla" bort närt elavtalet ska förnyas.
Det gäller även Vattenfall.
Då pratar du om elhandlaren, det här är elnätsägaren och där finns inget förhandlingsutrymme...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M MrGibbons skrev:
Dom sa till mig att "ALLA" deras lägenheter är byggda såhär som fick mig att reagera, så jag vet inte vad som pågår...
Jag kan tänka mig att det inte är en speciellt stor fråga för JM. De kanske oftare får klagomål på att säkringar löser än att abonnemanget är onödigt högt säkrat. Vi kan bara gissa. För din del borde det viktiga vara att du utan problem kan sänka säkringsstorleken.
 
A Avemo skrev:
Jag kan tänka mig att det inte är en speciellt stor fråga för JM. De kanske oftare får klagomål på att säkringar löser än att abonnemanget är onödigt högt säkrat. Vi kan bara gissa. För din del borde det viktiga vara att du utan problem kan sänka säkringsstorleken.
Om man behöver 20 amp säkring i en lägenhet när mina hus klarar sig på 16 amp vilka maskiner eller förbrukar har man då.
Som sagt har haft tre hus på mellan 220-300 kvadrat uppvärmda med värmepump där ingen säkring ännu löst ut.
Tittar man sen på ts räkning och den el han förbrukar så finns det aldrig en orsak för han att ha 20 amp säkring.
 
  • Gilla
MrGibbons
  • Laddar…
Kan vi få ett svar av TS, som visar vilket sorts abbonemang det är - 1 eller 3 fas ?
Om det skulle råka vara 1-fas, så är det väl inte så konstigt med 20A och därför vore det bra med ett klargörande om hur det faktiskt förhåller sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.