Väldigt svart film..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Väldigt svart film..
Skumt, jag kan spela den:thinking: men ska försöka förklara. Vrider jag på vattnet på max så kommer det sakta och efter några sekunder så blir det ert jäkla tryck och sen lugnar det sig efter några sekunder igen och så håller det på.
 
P Pappa1986 skrev:
Skumt, jag kan spela den:thinking: men ska försöka förklara. Vrider jag på vattnet på max så kommer det sakta och efter några sekunder så blir det ert jäkla tryck och sen lugnar det sig efter några sekunder igen och så håller det på.
Kommunalt vatten?
Eller egen brunn?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kommunalt vatten?
Eller egen brunn?
Egen brunn :D
 
Samma i alla kranar antar jag?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Samma i alla kranar antar jag?
Jajamen
 
P Pappa1986 skrev:
Jajamen
Har du luft i hydrofor-tanken?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du luft i hydrofor-tanken?
Bra fråga, kan kolla upp detta imorgon :=)
Tackar
 
@Frustrator trycket låg på ca 2 bar så där ska väl i mer luft men hur får jag i mer luft?
Här är en bild :D
Expandertank för uppvärmningssystem med tryckmätare som visar 2 bar, i ett källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Det ska inte vara tryck på vattnet när du kollar trycket i kärlet. Stäng av pumpen och släpp ut vatten innan du mäter
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det ska inte vara tryck på vattnet när du kollar trycket i kärlet. Stäng av pumpen och släpp ut vatten innan du mäter
Ok. Finns det någon beskrivning på hur man ska gå tillväga från start till mål? Är väldigt novis när det gäller såna här grejer :)
 
I grund och botten ska hydroforen ha ett tillslagstryck och ett frånslagstryck. Det gör att den håller trycket i systemet däremellan och pumpen därmed inte behöver jobba så fort du öppnar kranen, utan att pumpen kan köra lite mindre ofta, men längre stintar.

Tillslag strax över 1,5 och frånslag runt 4,0 bar är vanligt att man har.

För att det här ska funka behöver man luft i tanken som komprimeras när trycket ökar (kort kemi: vätskor komprimerar mycket sämre än gaser).

Det lättaste sättet att återställa luftbubblan i hydroforen är att tappa den på vatten och fylla den igen. Att det blir rätt mängd luft löser sig själv (hydrofor är skitlätt att ha, de bara står och går normalt sett).

Det kan vara så att det är något du måste ställa in med själva pumpen också (med tillslags- och frånslagstrycket), men har det funkat till nu skulle jag börja med att ”återställa” hydroforen. Och när du ändå tömmer den så öppna rensluckan på framsidan och städa ur eventuellt bös i den.

Steg:
1. Slå av pumpen (slå av motorskyddet eller säkringarna, du hittar ingen strömbrytare till en sänkpump om det är det du har)
2. Öppna kranen i botten på hydroforen och låt den dränera (det är mycket vatten, så säkerställ att det kan ta vägen någonstans; har du otur är bottentappen igensatt med skräp, då får man gå direkt via renslucka=snabbare vattenflöde och direkt ut på golvet).
3. Städa ur hydroforen.
4. Stäng luckan och bottenkranen på hydroforen.
5. Slå på strömmen till pumpen igen.
6. Kolla frånslagstrycket (alltså trycket i manometern på hydroforen när pumpen stannar).
7. Öppna en kran och kolla tillslagstrycket (alltså trycket i manometern på hydroforen när pumpen startar igen).

Vid steg fem är du egentligen färdig om allt rullar på. Är trycket ca 4 vid frånslag och strax över 1,5 vid tillslag ligger du nog bra.

Det finns de som pumpar in luft via toppventilen istället för att tömma tanken och återfylla. Det funkar säkert det med, men luftbubblan blir ”automatiskt” lagom stor om man låter den skapa sig själv. Kanske är det bra att pumpa om man har en tank som läcker lite luft, men den ska ju vara tät.

Edit: Här är min egen tråd från när jag började förstå min hydrofor. Började med ett SBS-elproblem, men lite bilder och nybörjartankar du kanske har nytta av. Men det finns många olika bra hydrofortrådar att läsa om det här inte räcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
GEGS och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för pump?
Är det djupborrat hål med pumpen i huset kan det vara lurigt att tappa ur allt vatten. Då kan pumpen sluta fungera och man måste hitta något sätt att hälla på nytt vatten.
Men är det grävd brunn eller pump i borrhålet är det lugnt.
Jag brukar pumpa in luft med kompressor genom en ventil på toppen, det ser du inte ut att ha så det är nog att tappa av vatten som gäller. Jag antar att du måste öppna en kran i huset när du tömmer ut vatten ur botten så luft kan komma in någonstans.
 
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
det är mycket vatten, så säkerställ att det kan ta vägen någonstans
Typ hela tanken, några hundra liter. Så det blir blött.

Att tömma hydroforen på vatten är något du bör göra säg två gänger om året.

Du har en luftbubbla med flera bars tryck som trycker fram vattnet till kranarna tills det blir för lågt och pumpen startar och ökar trycket till säg 4 bar. Trycket gör att luften sakta löses upp i vattnet och luftbubblan försvinner och hela funktionen upphör.

När du nu öppnar kranen sjunker trycket omedelbart till nära noll och pumpen startar (flödet ökar), men då det inte finns någon luftbubbla i hydroforen uppnås max tryck och pumpen stänger av igen (flödet i kranen sjunker). Men nu är trycket lågt igen så pumpen startar...

Detta snabba förlopp sliter på pumpen. Det är därför hydroforen ska tömmas regelbundet då tiden mellan när pumpen startar och stoppar minskar hela tiden och du vill ha så långa cykler som möjligt.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
trycket låg på ca 2 bar så där ska väl i mer luft men hur får jag i mer luft?
Såg/tänkte på det här först nu. Det skvallrar om att pumpen inte startar som den ska. Så jag ångrar mig och tror att du egentligen bör felsöka pumpen (jag kan inget om pumpar...). Det lär inte skada att rensa hydroforen, mer än att du tappar även det sista trycket i systemet, så börja med att fylla nån hink eller två med vatten om du kan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.