R Robban1234 skrev:
Politisk svar igen. Svara utan att veta. Jag är på din sida gällande pooltaks utseende.
Ok. Whatever floats your boat Robert.
 
  • Gilla
Robban1234
  • Laddar…
K
R Robban1234 skrev:
Du har ingen pool själv förstår jag....
Nejnejnej. Men jag funderar på att skaffa det är ju därför jag hänger här.
 
M
Min linerpool tömmer jag ned till 30cm. Man kan ha kvar vattnet men då ska man ha såna där petflaskor som flyter på ytan? Jag gör som Folkpool beskriver när man vinterstänger.

En på gatan hade ribcover, det gnagde hål på linern efter 5 säsonger när det låg och flöt på ytan. Och som nån beskrev, allt som lägger sig på skyddet får roboten fiska upp från botten när skyddet vevas in. Men det är ju häftigt att bara trycka på en knapp så snurrar elmotorn in alltihopa.

Jag som är fattig har blå vävtjottafräs som sitter med gummistroppar över sargen. Behöver väldigt sällan plocka fram dammsugarslangen.
 
Börjar vi prata om ett rejält pooltak så håller inte min titel längre. Mitt syfte var att bygga en helt okej pool till en väldigt pressad budget och det anser jag att jag lyckats med! Någon form av tak kommer kanske till i framtiden, men jag håller med om att det inte ser speciellt snyggt ut till huset och trädgården. Det passar inte alls in i miljön! Jag är mer inne på att göra något rejälare pooltäcke som man kan veva bort i stället. nu har jag bubbelplast och sedan ett lock på vintern, men det är omöjligt att plocka bort smidigt! Det kräver lite jobb.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M
Såg en lösning på pinterest med 4 pelare, en i varje hörn. Sedan ett lock kopplat till en vinch och ett sinnrikt system med vajrar. När man skulle bada så vevade man upp locket 2m rakt upp så det blev till ett tak istället.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jonas Persson
J j-o75 skrev:
Börjar vi prata om ett rejält pooltak så håller inte min titel längre. Mitt syfte var att bygga en helt okej pool till en väldigt pressad budget och det anser jag att jag lyckats med! Någon form av tak kommer kanske till i framtiden, men jag håller med om att det inte ser speciellt snyggt ut till huset och trädgården. Det passar inte alls in i miljön! Jag är mer inne på att göra något rejälare pooltäcke som man kan veva bort i stället. nu har jag bubbelplast och sedan ett lock på vintern, men det är omöjligt att plocka bort smidigt! Det kräver lite jobb.
Bubbelplast får du enkelt bort om du monterar en rulle på ena kortsidan. Här ett vanligt 110 markrör. Bara att rulla upp och flytta.
Ett orange 110 markrör monterat på kanten av en pool, används för att rulla upp bubbelplastöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hella2 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min linerpool tömmer jag ned till 30cm. Man kan ha kvar vattnet men då ska man ha såna där petflaskor som flyter på ytan? Jag gör som Folkpool beskriver när man vinterstänger.

En på gatan hade ribcover, det gnagde hål på linern efter 5 säsonger när det låg och flöt på ytan. Och som nån beskrev, allt som lägger sig på skyddet får roboten fiska upp från botten när skyddet vevas in. Men det är ju häftigt att bara trycka på en knapp så snurrar elmotorn in alltihopa.

Jag som är fattig har blå vävtjottafräs som sitter med gummistroppar över sargen. Behöver väldigt sällan plocka fram dammsugarslangen.
Rib cover ligger inte i poolen. Det är ca 40cm bredare än poolen och ligger ovanpå trallen i mitt fall.
 
M
R Robban1234 skrev:
Rib cover ligger inte i poolen. Det är ca 40cm bredare än poolen och ligger ovanpå trallen i mitt fall.
Okj, my bad. Trodde rib cover var lamelltäckning på svenska.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bubbelplast får du enkelt bort om du monterar en rulle på ena kortsidan. Här ett vanligt 110 markrör. Bara att rulla upp och flytta.
[bild]
Det är precis så jag gjort! Det var själva locket jag menade var tungt.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
J j-o75 skrev:
Det var själva locket jag menade var tungt.
Kan jag tänka mig, det är några kvm att lyfta
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bubbelplast får du enkelt bort om du monterar en rulle på ena kortsidan. Här ett vanligt 110 markrör. Bara att rulla upp och flytta.
[bild]
Smart idé. Men hur fungerar det i praktiken? Hur rullar jag upp bubbelplasten på röret enkelt utan en vev? Och när den väl är upprullad, hur får jag ut den igen? Måste man inte vara två personer, en som håller emot röret så det inte flyter med, och en annan som drar ut bubbelplasten?

Vi har bara byggmax här i närheten och jag kan inte hitta "markrör 110" där :( Är detta en ovanlig dimension?

/S
 
S steve5432 skrev:
Smart idé. Men hur fungerar det i praktiken? Hur rullar jag upp bubbelplasten på röret enkelt utan en vev? Och när den väl är upprullad, hur får jag ut den igen? Måste man inte vara två personer, en som håller emot röret så det inte flyter med, och en annan som drar ut bubbelplasten?

Vi har bara byggmax här i närheten och jag kan inte hitta "markrör 110" där :( Är detta en ovanlig dimension?

/S
Jag skaffade avloppsrör och rullar in bubbelplasten på. Det är lätt själv om man står på mitten av rullen och bara snurrar. Inga problem att få ut själv heller, den är ju rätt styv.
 
Jonas Persson
S steve5432 skrev:
Smart idé. Men hur fungerar det i praktiken? Hur rullar jag upp bubbelplasten på röret enkelt utan en vev? Och när den väl är upprullad, hur får jag ut den igen? Måste man inte vara två personer, en som håller emot röret så det inte flyter med, och en annan som drar ut bubbelplasten?

Vi har bara byggmax här i närheten och jag kan inte hitta "markrör 110" där :( Är detta en ovanlig dimension?

/S
Du är i poolen när du rullar ut eller ihop solfilmen. Bara att rulla på och du styr om rullen är stilla eller förflyttas.

Den är inte tyngre än att du från poolen trycker upp den underifrån upp på poolkanten.

Rörtypen finns på alla byggvaruhus. https://www.byggmax.se/markavloppsrör-p31110
Tänk på att du måste kapa bort delen som utvidgas och bara använda den raka delen. Annars går det aldrig att rulla upp solfilmen rakt. Ändarna tätar man med något som kallas propp för slätända. De är svårare att få tag på. Googla på "propp för slätända"
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Intressant, vi är också sugna på pool men har alltid tänkt att de blir så jädrans dyrt. Sen har vi haft små barn men nu kna alla simma så kanske man ska ta an sig projektet.
 
Jonas Persson
J j-o75 skrev:
Jag skaffade avloppsrör och rullar in bubbelplasten på. Det är lätt själv om man står på mitten av rullen och bara snurrar. Inga problem att få ut själv heller, den är ju rätt styv.
Tricket är att fästa den rakt på röret, annars vandrar den iväg längs rullen när du rullar upp den. Även hur du rullar ihop den är viktigt, som du skriver ska man arbeta mitt på rullen och undvika att snedbelasta rullen.

Att fästa den rakt gör du enklast genom att lägga röret på en helt plan yta, kanske inomhus. Ta sedan en filtpenna och en kloss som är ca halva höjden på röret. Om du lägger pennen på klossen och för dem längs med röret så får du ett streck längs med röret som är rakt (förutsatt att röret inte rullar). Jag fäste sedan solfilmen med rostfria skruvar och en smal aluminiumlist som "bricka" längs med hela rullen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.