P
B Byggdjuret skrev:
Man frågar om timkostnaden, men inte priset på material.
[...]
Om folk frågade först så skulle man slippa många trådar om att det var dyrt.
Om man frågar vad det kostar så tror jag de flesta förväntar sig att få ett svar som inbegriper hela kostnaden.

En hantverkare är mycket mer van vid att vara hantverkare än en kund är att anlita en hantverkare.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår faktiskt inte dina och många andras argument alls. Om jag vill veta vad något kostar så frågar jag vad det kommer att kosta. Om jag får svaret 500kr/ Tim så ställer jag mig själv frågan om det var det jag faktiskt undrade och just frågade om. En normalt begåvad människa borde med det svaret kunna fråga: Jag undrade inte vad du tar i timmen. Jag vill veta vad hela arbetet kommer att kosta.
DÅ får man förhoppningsvis ett fast pris eller ett takpris eller en budget.
Kan inte hantverkaren presentera detta bör man fråga sig om man inte ska ringa en annan hantverkare.

Det rabblas lagar och paragrafer i detta forum där mycket handlar om hantverkarens skyldigheter. Men få verkar vara lika intresserade av att läsa vad som händer i verkligheten när tex. Arn avgör ett ärende.

Man läser om fakturerade timmar som inte stämmer. Men få verkar inse att hantverkarens arbetstid inte börjar och slutar vid tröskeln.


Man läser om oskäliga påslag på material. Här blir det lite mer komplicerat. Men en sak är glasklar. Priset på materialet är inte oskäligt bara för man hittar materialet billigare på någon nätbutik.

Så för er egen skull. Ta er lite tid och läs lite Arn beslut så ni blir mer säkra på att era egna tolkningar av lagar och förordningar motsvarar era förväntningar.

För er andra som inte orkar läsa på. Lyd mitt råd som jag skrivit många gånger i detta forum.

Läs på lite. Gärna på konsumentverkets hemsida. Prata med vänner och bekanta.
Se till att få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund.
Ställ frågor om ni är osäkra. Gärna via mail så ni får skriftliga svar.

Har man följt dessa råd har man kommit långt. Vill man känna sig ännu tryggare på vad något kommer att kosta så ser man till att få ett fast pris.
Många oseriösa firmor som gärna arbetar med metoden att bara ange ett Tim/ pris kommer att försvinna med automatik.

Och till er som nu tänker skriva. ”Varför ska du lägga över ansvaret på oss privatpersoner”.
Det gör jag inte. Men detta är det enklaste sättet att inte bli eller känna sig blåst.
Jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska förklara bättre eller tydligare. Jag tror du förstår det jag skriver, men inte håller med mig om kundens underläge eller vilket ansvar kunden har. Som jag skrev på slutet berör problemet inte mig personligen så mycket, då jag läst på tillräckligt och har livserfarenhet så jag kan undvika dessa problem i rimlig utsträckning.

Man läser om servicebilar som faktureras utan att hantverkaren upplyst om detta. Men få verkar inse att han har rätt att ta betalt för servicebilen om det inte är avtalat om annat.
Det kanske är så, men jag tycker att det är olämpligt att fakturera poster som kunden kanske inte ens känner till att de existerar. Det är ju just detta som är kärnan i diskussionen. Det samt vilket ansvar det är att fråga respektive berätta. Det får mig att tänka på don´t ask don´t tell. Det var den omvända frågeställningen, att man inte ville veta, och då inte skulle fråga. Här behövs både frågor och svar, och kommer inte frågan behövs svaret ändå.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Om det med folk skall förstås konsumenten så vet han inte vad han skall fråga om men hantverkaren
skall med sin fackkunskap sätta sig in i konsumentens situation och upplysa honom. Säkert har
hantverkaren levererat tjänsten till annan konsument och kan frågorna . Om kunskapen om tjänsten
inte finns hos hantverkaren är han inte fackmässig och skall avstå att utföra tjänsten.
Konsumenten betalar för avtalad fackkunskap. Om den inte levereras föreligger fel i tjänsten och
reklamationsrätt .
Jojo... Kan du bara slappna av lite.
Varför är det så känsligt att skriva att det finns dåliga kunder? Och att man har ett ansvar som kund?
Jag är ledsen men oavsett alla lagar så har man ett eget ansvar. Ja hantverkaren har ett jätte ansvar men det tar inte bort kundens ansvar.
Det är inte hantverkarens fel om kunden väljer att byta ut den pumpen som är en vecka gammal mot en pump med samma eller sämre prestanda bara för att man inte gillar märket då har två likvärdiga den slm sitter är en grundfos men den är. Vi förutsätter att hantverkaren följer lagen gör allt för att kunden att förstå. Hantverkaren väljer att utföra arbetet eftersom kunden är påstridig. Då har du en korkad kund som inte vill lyssna. Vem gör mest fel kunden som beställer arbetet eller hantverkaren som gör arbetet?
 
P pmd skrev:
Om man frågar vad det kostar så tror jag de flesta förväntar sig att få ett svar som inbegriper hela kostnaden.

En hantverkare är mycket mer van vid att vara hantverkare än en kund är att anlita en hantverkare.
Troligtvis svarar kunden att material tillkommer.
Men om kunden frågar vad kostar det per timme. Hur ska man då svara som hantverkare?
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Och till er som nu tänker skriva. ”Varför ska du lägga över ansvaret på oss privatpersoner”.
Det gör jag inte. Men detta är det enklaste sättet att inte bli eller känna sig blåst.
Det där är ett bra och viktigt påpekade. För att göra en dålig analogi så lägger man inte ansvaret för en våldtäkt på offret genom att tala om vilka delar av stan kvinnor bör undvika att vistas i iförda korta kjolar.

Som kund eliminerar man mycket potentiellt framtida trassel genom att vara tydlig mot en hantverkare man försöker anlita och också genom att kräva att hantverkaren är tydlig. Om det inte fungerar så ska man avstå från den affären och leta vidare.
 
P Pin skrev:
Jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska förklara bättre eller tydligare. Jag tror du förstår det jag skriver, men inte håller med mig om kundens underläge eller vilket ansvar kunden har. Som jag skrev på slutet berör problemet inte mig personligen så mycket, då jag läst på tillräckligt och har livserfarenhet så jag kan undvika dessa problem i rimlig utsträckning.


Det kanske är så, men jag tycker att det är olämpligt att fakturera poster som kunden kanske inte ens känner till att de existerar. Det är ju just detta som är kärnan i diskussionen. Det samt vilket ansvar det är att fråga respektive berätta. Det får mig att tänka på don´t ask don´t tell. Det var den omvända frågeställningen, att man inte ville veta, och då inte skulle fråga. Här behövs både frågor och svar, och kommer inte frågan behövs svaret ändå.
Men när hade du tänkt att berätta om alla dolda kostnader? Vad tänker du på som dolda kostnader? Om man måste hyra verktyg så tyger jag att man kan berätta det. Det är inte så svårt att in.

Med de krav så måste man skriva ihop ett tydligt kostnadsförslag innan man gör något som man ber kunden signera innan arbetet på börjas
 
B Byggdjuret skrev:
Men när hade du tänkt att berätta om alla dolda kostnader? Vad tänker du på som dolda kostnader? Om man måste hyra verktyg så tyger jag att man kan berätta det. Det är inte så svårt att in.

Med de krav så måste man skriva ihop ett tydligt kostnadsförslag innan man gör något som man ber kunden signera innan arbetet på börjas
Det är ju precis det jag skriver. Att man tex berättar för kunden om man behöver hyra ett verktyg.
Ja skriftligt är ju bäst, men tar väl två minuter att avhandla muntligen.
 
P pmd skrev:
Det där är ett bra och viktigt påpekade. För att göra en dålig analogi så lägger man inte ansvaret för en våldtäkt på offret genom att tala om vilka delar av stan kvinnor bör undvika att vistas i iförda korta kjolar.

Som kund eliminerar man mycket potentiellt framtida trassel genom att vara tydlig mot en hantverkare man försöker anlita och också genom att kräva att hantverkaren är tydlig. Om det inte fungerar så ska man avstå från den affären och leta vidare.
Mycket vettigt skrivet du kan om du vill:D

Nä jag gillar inte att en tjej får skylla sig själv om hon går kort kort... Eller jo det tycker jag nog ändå om man går i kortkort utan strumpbyxor när det är snö och -10°c ute.
Om hon blir sjuk...
 
B Byggdjuret skrev:
Jojo... Kan du bara slappna av lite.
Varför är det så känsligt att skriva att det finns dåliga kunder? Och att man har ett ansvar som kund?
Jag är ledsen men oavsett alla lagar så har man ett eget ansvar. Ja hantverkaren har ett jätte ansvar men det tar inte bort kundens ansvar.
Det är inte hantverkarens fel om kunden väljer att byta ut den pumpen som är en vecka gammal mot en pump med samma eller sämre prestanda bara för att man inte gillar märket då har två likvärdiga den slm sitter är en grundfos men den är. Vi förutsätter att hantverkaren följer lagen gör allt för att kunden att förstå. Hantverkaren väljer att utföra arbetet eftersom kunden är påstridig. Då har du en korkad kund som inte vill lyssna. Vem gör mest fel kunden som beställer arbetet eller hantverkaren som gör arbetet?
Konsumenten beställer tjänsten utifrån sin kunskap . Hantverkaren skall utifrån sin kunskap avråda och
sedan avstå annars utnyttjar hantverkaren avsiktligen konsumentens oförstånd för egen ekonomisk
vinning som orsakar konsumenten en ekonomiska förlust vilket inte följer lagen.
Som skydd måste hantverkaren skriva ett mycket noggrant avtal vilket dock kan ifrågasättas
då det kanske är ostridigt att konsumenten saknar normalt förstånd vilket kanske hantverkaren
borde ha förstått.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men när hade du tänkt att berätta om alla dolda kostnader? Vad tänker du på som dolda kostnader? Om man måste hyra verktyg så tyger jag att man kan berätta det. Det är inte så svårt att in.

Med de krav så måste man skriva ihop ett tydligt kostnadsförslag innan man gör något som man ber kunden signera innan arbetet på börjas
Konsumenten har rätt till en specificerad faktura , som för att vara ren, skall vara en spegelbild av
kostnadsförslaget (offerten ) som konsumenten har accepterat och därmed är avtalet som slutits
av samstämmiga viljeyttringar .
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska förklara bättre eller tydligare. Jag tror du förstår det jag skriver, men inte håller med mig om kundens underläge eller vilket ansvar kunden har. Som jag skrev på slutet berör problemet inte mig personligen så mycket, då jag läst på tillräckligt och har livserfarenhet så jag kan undvika dessa problem i rimlig utsträckning.


Det kanske är så, men jag tycker att det är olämpligt att fakturera poster som kunden kanske inte ens känner till att de existerar. Det är ju just detta som är kärnan i diskussionen. Det samt vilket ansvar det är att fråga respektive berätta. Det får mig att tänka på don´t ask don´t tell. Det var den omvända frågeställningen, att man inte ville veta, och då inte skulle fråga. Här behövs både frågor och svar, och kommer inte frågan behövs svaret ändå.
Jag förstår ur ett mänskligt perspektiv väldigt många här på forumet. Jag tycker också synd om många som verkligen blir lurade. Därför försöker jag alltid råda om hur jag anser att man ska agera. Jag försöker också ofta förklara att tex. Arn eller Tinget inte alltid håller med en konsument när ett ärende hamnar där. Roten till att dom inte alltid håller med konsumenten är oftast väldigt enkel. Det saknas avtal eller det är ett bristfälligt avtal.
Det finns även många fall hos tex. Arn som är helt omvända. Företaget får på nöten för något som i mångas ögon skulle uppfattas som fel.

”Det kanske är så, men jag tycker att det är olämpligt att fakturera poster som kunden kanske inte ens känner till att de existerar”.
Jag håller med dig fullständigt. Det är ett klart olämpligt beteende som jag är övertygad om att många satt i system. Uppenbarligen inte olagligt men olämpligt och omoraliskt.
Likaså är jag kraftigt emot ”oskäliga” grossistprislistor som används helt felaktigt i många fall.

Det man ska ha i bakhuvudet är att det faktiskt inte är speciellt enkelt att förklara så alla faktiskt förstår. Bara för en sak finns skrivet ett avtal så är det långt ifrån säkert att mottagaren förstår. Detta är en riktigt svår nöt att knäcka. Sen har vi alla dessa förväntningar. Kunden har förväntningar och när dessa inte uppfylls blir kunden missnöjd.
Jag bjuder på ett dåligt exempel gällande förväntning och missuppfattning. Vi skulle lägga parkett i ett avlångt V-rum. Det fanns endast fönster längst med kortändan av V-rummet. Vi förklarade på plats att parkett normalt läggs i ljusets riktning. Det blev en diskussion och vi försökte visa vad vi menade med att lägga parkett i ljusets riktning. Till slut förstod kunden. Trodde vi...
I avtalet stod det också att parketten skulle läggas i ljusets riktning från kortändan på rummet där fönster och balkong dörr fanns.

Golvet läggs och kunden kommer hem. Blir helt bestört och slänger sig på telefon och är fly förbannad. Hur i h... hade vi kunnat lägga golvet åt detta håll? Hen hade ju förklarat tydligt hur golvet skulle läggas. Ingen vettig människa skulle väl lägga golvet åt detta håll. Osv.

Vem hade nu rätt till slut? Kunden såklart som troligen blev ännu mer missnöjd när golvet lades om åt andra hållet. Men höll tyst.
 
S Spikin skrev:
Konsumenten beställer tjänsten utifrån sin kunskap . Hantverkaren skall utifrån sin kunskap avråda och
sedan avstå annars utnyttjar hantverkaren avsiktligen konsumentens oförstånd för egen ekonomisk
vinning som orsakar konsumenten en ekonomiska förlust vilket inte följer lagen.
Som skydd måste hantverkaren skriva ett mycket noggrant avtal vilket dock kan ifrågasättas
då det kanske är ostridigt att konsumenten saknar normalt förstånd vilket kanske hantverkaren
borde ha förstått.
Ok. Kunden ber oss att varsamt plocka bort hens gamla socklar. Sedan vill kunden att vi ska återmontera socklarna och måla.
Vi förklarar att det blir billigare att köpa nya likadana vitmålade socklar. Kunden står på sig.

Ska vi nu avstå från att utföra arbetet och tänka att kunden kanske saknar normalt förstånd?
 
S Spikin skrev:
Konsumenten har rätt till en specificerad faktura , som för att vara ren, skall vara en spegelbild av
kostnadsförslaget (offerten ) som konsumenten har accepterat och därmed är avtalet som slutits
av samstämmiga viljeyttringar .
Ett kostnadsförslag är antingen en budget eller ett takpris beroende på utformning. En offert är ett fast pris. Sen kan offerten innehålla rörliga delar eller optioner.

”Konsumenten har rätt till en specificerad faktura” Men inte när du fått ett fast pris. Betänk också att du kan få betala extra om du önskar en faktura extra specificerad mot den du har fått. Då får du betala för tiden det tar att ta fram alla underlag som du kräver att få se.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ett kostnadsförslag är antingen en budget eller ett takpris beroende på utformning. En offert är ett fast pris. Sen kan offerten innehålla rörliga delar eller optioner.

”Konsumenten har rätt till en specificerad faktura” Men inte när du fått ett fast pris. Betänk också att du kan få betala extra om du önskar en faktura extra specificerad mot den du har fått. Då får du betala för tiden det tar att ta fram alla underlag som du kräver att få se.
Nu talar vi om konsumentens köp av tjänst där all kommunikation skall vara förståelig för normalbegåvade.
Om konsumenten har fått ett underlag förståeligt specificerat och fakturan har samma slutsumma som
offerten/avtalet föreligger ingen nödvändighet av specificerad faktura . Vid fast pris skall det anges hur
priset beräknats. Allt skall vara tydligt och förståeligt sett från konsumentens sida . Partena har
lojalitetsplikt mot varandra och avtalet . Alltså ingen skall utnyttja andra partens okunskap.
 
@Leanath Hur slutade detta? Det var länge sedan du skrev något här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.