Har ett avloppsrör i mitt garage som är nån form av gjutjärn med vit målad färg. Det finns element i garaget där luften blir runt 20c men under vintern har man kört in bilen varje dag med snö och regn som genererat mycket frukt och på det dåligt ventilerat utrymme. Luftfuktigheten brukar ligga på 32% men när det är regniga dagar och bilen ställs in är det runt 70% fuktighet. Tycker mig bli väldigt irriterad i luftrören varje gång jag är i garaget och hitta då ett ställe på röret där ser det ut som mögel men är ingen expert. Vad anser ni? Är det någon form av mögel?
 
  • Vitmålat gjutjärnsrör med mögelliknande fläckar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte rost som tränger igenom färgen? Eventuellt i kombination med att man inte kommit åt att måla överallt bakom.

Såvitt jag vet så angriper mögel enbart organiskt material så jag ser inte hur det skulle kunna bli mögel på dina gjutjärnsrör.
 
A Amrich skrev:
Är det inte rost som tränger igenom färgen? Eventuellt i kombination med att man inte kommit åt att måla överallt bakom.

Såvitt jag vet så angriper mögel enbart organiskt material så jag ser inte hur det skulle kunna bli mögel på dina gjutjärnsrör.
Tack för ditt svar. Okej jag förstår, kan de vara färgen som möglar då?
 
Ser inga tecken på att det där skulle vara mögel. Ser som sagt mer ut som begynnande genomrost ihop med att det inte är målat runt om.
Om det i teorin skulle vara lite mögel just där och du inte hittat nåt annat så måste du isåfall vara oerhört känslig för mögel och borde isåfall reagera mer och på andra ställen också. Så om det enbart är där nere du reagerar och du bara hittat det där så tror jag nog mer på att du känner av något annat som du kanske inte vet om än........
 
S Stefan1972 skrev:
Ser inga tecken på att det där skulle vara mögel. Ser som sagt mer ut som begynnande genomrost ihop med att det inte är målat runt om.
Om det i teorin skulle vara lite mögel just där och du inte hittat nåt annat så måste du isåfall vara oerhört känslig för mögel och borde isåfall reagera mer och på andra ställen också. Så om det enbart är där nere du reagerar och du bara hittat det där så tror jag nog mer på att du känner av något annat som du kanske inte vet om än........
Tycker ändå det ser suspekt ut. Ser ut som mögel på färgen
 
  • Närbild på en vägg med svartmögel längs en spricka i ytterkanten av fuktig, vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • När bild av en hörnsöm mellan två väggar med misstänkt mögel på den ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är mögel skulle jag mer oroa mig för varför det sitter just där än för själva möglet. Möglet, om det nu är det, är väl bara att tvätta bort. Risken är ju att du har en liten läcka i röret som orsakar möglet och den måste då naturligtvis åtgärdas innan den blir ett problem.
 
J
Jag gissar på att det är kondens från den fuktiga luften som alltså kondenserar på det kalla röret. Eftersom det säkert är rätt smutsigt och sunkigt i allmänhet så har du en fin liten odling där nu. Tvätta rent och skrapa bort allt elände och måla om så blir det nog bra ett tag till. Kandske även ta tag i ventilationen men det är ju ett större projekt kanske.
 
J Jocke Best skrev:
Jag gissar på att det är kondens från den fuktiga luften som alltså kondenserar på det kalla röret. Eftersom det säkert är rätt smutsigt och sunkigt i allmänhet så har du en fin liten odling där nu. Tvätta rent och skrapa bort allt elände och måla om så blir det nog bra ett tag till. Kandske även ta tag i ventilationen men det är ju ett större projekt kanske.
Ja precis, då är det mögel med andra ord? Jag köpte ett medel på bauhaus som heter RENGÖRINGSMEDEL MÖGEL Mellerud och spraya på och lät verka sen skapa jag med en stålborste. Ventilationen är katastrof där. Är garage på markplan som sitter ihop med hus från 60 talet och en slinga om 10 garage. Alla ser likadana ut. Den enda ventilation är på garage porten med små håls som knappt kommer luft ifrån.
 
  • Garagedörr med bristfällig ventilation genom små hål, indikerar möjliga mögelproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär blev röret
 
  • Närbild av vitmålat rör med flagande färg och korrosion intill en spricka i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I industry skrev:
Jag köpte ett medel på bauhaus som heter RENGÖRINGSMEDEL MÖGEL Mellerud
En vanlig "klorinkopia" från ÖB/Dollarstoe/Rusta whatever för typ 15 spänn fungerar garanterat minst lika bra. Eller vilket "städmedel" som helst som du råkar ha hemma. Enligt min åsikt finns det ingen anledning att betala för dyra (antar jag) specialmedel när det handlar om en så normal städuppgift som denna.
 
J
I industry skrev:
Såhär blev röret
Det där ser ju hundra gånger bättre ut! Tror det räcker med att måla det, kanske med en blank färg som det inte fäster smuts och så på lika bra. Det finns ju inte mycket som tar skada i garaget så om detta hjälper så räcker kanske det. Annars kan du ju sätta in en torrboll. Ofta är det fuktigast sommarhalvåret.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En vanlig "klorinkopia" från ÖB/Dollarstoe/Rusta whatever för typ 15 spänn fungerar garanterat minst lika bra. Eller vilket "städmedel" som helst som du råkar ha hemma. Enligt min åsikt finns det ingen anledning att betala för dyra (antar jag) specialmedel när det handlar om en så normal städuppgift som denna.
Åh fan jag köpte två st haha 229 nånting.. Då har man lärt sig något idag då. Hoppas bara jag fick bort allt. Märkligt ändå att det bara kom där, röret går längst hela garaget inne och det är inga såna där fläckar någon annanstans. Jag spola av garaget med och har satt igång 2 extra element för att torka upp. Jag har sån fuktmätare men den har aldrig varnat att de är för fuktigt märkligt nog. Ska försöka be hyresvärden göra något åt ventilation men det är jag ytterst tveksam till då dom då måste göra alla garage vilket skulle kosta miljoner
 
J Jocke Best skrev:
Det där ser ju hundra gånger bättre ut! Tror det räcker med att måla det, kanske med en blank färg som det inte fäster smuts och så på lika bra. Det finns ju inte mycket som tar skada i garaget så om detta hjälper så räcker kanske det. Annars kan du ju sätta in en torrboll. Ofta är det fuktigast sommarhalvåret.
Tack, ja det blev bättre. Funderar på köpa sån avfuktare med behållare och köra lite då och då? Som man sen tömmer behållare på
 
J
I industry skrev:
Åh fan jag köpte två st haha 229 nånting.. Då har man lärt sig något idag då. Hoppas bara jag fick bort allt. Märkligt ändå att det bara kom där, röret går längst hela garaget inne och det är inga såna där fläckar någon annanstans. Jag spola av garaget med och har satt igång 2 extra element för att torka upp. Jag har sån fuktmätare men den har aldrig varnat att de är för fuktigt märkligt nog. Ska försöka be hyresvärden göra något åt ventilation men det är jag ytterst tveksam till då dom då måste göra alla garage vilket skulle kosta miljoner
Röret kanske är som kallast där. Eller närmast väggen.
 
J Jocke Best skrev:
Röret kanske är som kallast där. Eller närmast väggen.
Ja kan ju vara något sånt
 
I industry skrev:
Åh fan jag köpte två st haha 229 nånting.. Då har man lärt sig något idag då. Hoppas bara jag fick bort allt.
Det spelar ingen roll om du fick bort allt eller inte. Mögelsporer finns överallt och är förhållandena de rätta kommer det tillbaka i vilket fall. Hur som helst tycker jag det ser rent och fint ut nu!

Jag anar att du, enligt min åsikt, har en liten för stark oro för mögel. Det är ingen "smitta" som kan utrota utan det finns naturligt och växer till sig där det är gynnsamma förhållanden.

Börjar det se ut som i denna tråd är det dock inte så kul...
https://www.byggahus.se/forum/threads/det-sjukaste-jag-sett.411536/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.