galento
R RalleB skrev:
En heads up bara, du har kanske bra fart o så just nu.
Men när de stänger ner telestationen så är det enligt dina siffror runt 40% av dina grannar som också valde bort fiber som ev. kommer försöka köra 4G.

En 40% ökning på en mast kan innebära att du får stora problem med hastighet och uppkoppling. Speciellt vissa tider på dygnet.

Så hur det funkar just nu innan stationen är nerstängd kan man man inte dra några slutsater ifrån.

Det kan bli så att det funkar perfekt för dina behov när den väl är nerstängd men det kan också bli så att du kommer ha problem att surfa/streama vid vissa tider på dygnet.
Ok tack för info , jo vi är medvetna om detta.
Vi får se mer hur det funkar när det blir dags.
 
galento
galento galento skrev:
Ok tack för info , jo vi är medvetna om detta.
Vi får se mer hur det funkar när det blir dags.
Ps . Detta som Telia skriver om 5g , fördubblad kapacitet på 4g och nya
mobilmaster verkar ju lovande om det blir verklighet 2025.

Täckningskartor - Telia.se
 
Utbyggnationen måste göras för att klara ökat kapacitetsbehov men speciellt för nya tjänster, mängden av IoT, etc, läste någonstans att kapacitetsbehovet de senaste åren ökat med 30% per år.
Så vad resultatet blir om fyra år om de 30% stämmer är att behovet då blir mera än det dubbla jämfört med idag:cool: Fyra år är en lång tid om det börjar gå segt idag;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
galento
:D Det blir ju spännande att se hur det utvecklar sej, men tror inte våra liv havererar bara för att vi inte har Internet med blixtens hastighet:rofl:;) funkar det till att surfa lite , kolla Youtube och handla grejer är det väl ganska ok :cool:
 
Jag kör med 4G på "heltid" ...
Föregående ägare drog inte in fiber .... efteranslutning kostar 30k + jobb på tomt + hus.
Jag måste ha 4G obegränsad pga jobbet i alla fall.
Extra sim kort kostar ca 200kr/mån

Så .... jag sparar in 30k + jobb + ca 200kr/mån mot om jag skulle ha fiber.
Visst hastigheten är inte den samma ... men det är bara ca 1 gång i månaden som mobilnätet här inte kan leverera bandbredd för att se på Netflix.

Men man måste kolla upp där precis där man bor, om det skulle fungera. I mitt förra hus (som var i Sigtuna) skulle det inte ha fungerat. Mobiltäckningen där var askass pga en liten bergsknalle som satt mellan det huset och mobilmasterna. Där spelade det ingen roll vilken operatör det var heller.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En gissning, men trolig, är att man gjort det enkelt för sig och när nu Telia säger upp xDSL-anslutning så kör man bara in det i stödsystemen som begärd förändring av operatör. Och en gissning till så är det utifrån att man så få kunder kvar med xDSL.
Du gissar säkert helt rätt. Jag tror systemet hette CASH eller WAL eller något sånt internt hos Telia (den del man låtsas heter Skanova). Det är bara en väldigt begränsad mängd med anrop som stöds så Telia lägger bara in en flytt på alla på stationen om de har en annan operatör.

Det är samma skitsystem som har en inbyggd spärr som gör att man inte kan byta från en operatör till en annan omedelbart.
 
B
M MrDizzy skrev:
Jag kör med 4G på "heltid" ...
Föregående ägare drog inte in fiber .... efteranslutning kostar 30k + jobb på tomt + hus.
Jag måste ha 4G obegränsad pga jobbet i alla fall.
Extra sim kort kostar ca 200kr/mån

Så .... jag sparar in 30k + jobb + ca 200kr/mån mot om jag skulle ha fiber.
Visst hastigheten är inte den samma ... men det är bara ca 1 gång i månaden som mobilnätet här inte kan leverera bandbredd för att se på Netflix.

Men man måste kolla upp där precis där man bor, om det skulle fungera. I mitt förra hus (som var i Sigtuna) skulle det inte ha fungerat. Mobiltäckningen där var askass pga en liten bergsknalle som satt mellan det huset och mobilmasterna. Där spelade det ingen roll vilken operatör det var heller.
Det jag har lite svårt för, (säger inte det är så hos dig), är att många tycker det är dyrt med fiber för 30-40000, men att lyxa till och renovera ett badrum för 200k när det hade gått att göra enklare för 150k har jag lite svårt för. Det ena måste göras om medan kanalisering för fiber har du i mååååånga år.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det jag har lite svårt för, (säger inte det är så hos dig), är att många tycker det är dyrt med fiber för 30-40000, men att lyxa till och renovera ett badrum för 200k när det hade gått att göra enklare för 150k har jag lite svårt för. Det ena måste göras om medan kanalisering för fiber har du i mååååånga år.
Samma logik med mycket. Flesta reagerar inte på om jag lägger 300.000kr på en bil men om jag köper en säng för 150.000kr som vi använder cirka 10 gånger så mycket trillar folk av stolen.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det kan bli så att det funkar perfekt för dina behov när den väl är nerstängd men det kan också bli så att du kommer ha problem att surfa/streama vid vissa tider på dygnet.
Eller vissa tider på året. Turister som kommer och surfar sönder mobilnätet på sommaren finns det på många ställen. I ett fall som detta bör man säkra sin bandbredd med FWA. Och man bör göra det innan alla grannar gör det.
 
R Rkarlsson skrev:
Herrejesus. Om man verkligen inte jobbar med nätet hemma så kommer man ju aldrig tjäna igen det på något vis.
Om kriteriet för att göra en förbättring eller förändring i sitt hem är att man ska tjäna igen det så blir nog det mesta svårt att motivera...
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
B
jbr jbr skrev:
Om kriteriet för att göra en förbättring eller förändring i sitt hem är att man ska tjäna igen det så blir nog det mesta svårt att motivera...
Vem tjänar in ett kaklat badrum? Varför ska just fiber tjänas in jämfört med andra saker ?:)
 
  • Gilla
a128 och 3 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Vem tjänar in ett kaklat badrum? Varför ska just fiber tjänas in jämfört med andra saker ?:)
För att jag kan ;)
När min fiber installerades sommaren -18 så skulle Internet (ADSL) plus telefoni skulle kosta 636 kr/mån.
100/100 inklusive telefoni 298 :- /mån
Fiberkostnad 20'
Jag har alltså betalt av lite drygt halva hittills. Sen är exemplet hypotetiskt sen några månader, Telia klippte ned kopparkablarna
 
hsd
Dessutom är det inte inklusive fast telefoni till det priset numera, 149 per månad har jag för mig de tar för fast telefoni via fiber
 
B
hsd hsd skrev:
Dessutom är det inte inklusive fast telefoni till det priset numera, 149 per månad har jag för mig de tar för fast telefoni via fiber
beror helt på avtal... är det gruppavtal kan det ingå
 
B Boan skrev:
beror helt på avtal... är det gruppavtal kan det ingå
Vi har gruppavtal i en bostadsrättsförening där ingår fast telefoni, tro det är dock 4 av +200 som använder det.
 
  • Gilla
blatummen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.