Finns det någon fjärrstyrd cirkulationspump? Inte bara av /på, utan även varvtal. Det brukar ju finnas en 2-3 lägen. Funderade på att ha reglaget inte på samma våning som pumpen.
 
tommib
Du får nog satsa på en pump som styrs med 0-10 V då. Det finns några från t.ex Grundfos men jag misstänker att även andra tillverkare har det i sitt sortiment.

Vad är syftet?
 
Syftet är att reglera pumpen utan att behöva gå upp på vinden.
 
tommib
Vettigt. Varför sitter cirkulationspumpen på vinden (solvärme??) och varför behöver den regleras?

Att jag frågar beror på att det kanske finns något annat sätt att lösa det. Och för att jag är nyfiken.
 
1) Så den inte sitter mitt i köket.

2) Så att jag slipper höra ljudet av den mer än nödvändigt.

Möjligen att en modern pump med automatisk reglering skulle kunna räcka med en av/på styrning.
 
  • Gilla
Sandvallson
  • Laddar…
B
M -MH- skrev:
1) Så den inte sitter mitt i köket.

2) Så att jag slipper höra ljudet av den mer än nödvändigt.

Möjligen att en modern pump med automatisk reglering skulle kunna räcka med en av/på styrning.
en modern reglerar ju sig själv mot ett visst flöde, funkar ju fint mot värmesystem som öppnat och stänger termostatventiler
 
tommib
Vad cirkulerar den då? Värmevatten från kökspanna?

Risken med manuell styrning är att man glömmer. Du kan det säkert men kan resten av din familj?

Grundfos Magna 3 har 0-10 V styrning. Inte så billig dock.
 
Moderna självreglerande pumpar hörs inte.
Har en i min vattenmantlade pelletskamin, går på c:a 5W och är garanterat knäpptyst.
 
Vi har manuell styrning idag, så det är jag inte orolig för.

Pumpen kanske inte hörs, men vattnet som åker fram i rören hörs.

En sådan med 0-10V ingång låter lite dyrt, ja.Tänke mig en McGyver-lösning... ;)

Hur regleras varvtalet på en pump idag, jag tänker på de med en vridsströmställare med tre lägen?
 
tommib
Fast vattnet hörs väl ändå oavsett var pumpen sitter? Det faktum att du ens hör vattnet talar för att du antingen har väldigt klent dimensionerade rör med påföljande höga flödeshastigheter eller så har du luft i systemet. Strypningar kan iofs också låta en del.
 
Det brukar ligga en del både gamla och nyare cirkulationspumpar ute på tradera, gissar att det är överblivet material då folk renoverar och ber hantverkarna slänga ut allt...
 
Det är därför jag enkelt skulle vilja stänga av och reglera pumpen, utan att var alldeles bredvid den.
 
tommib
Ok. Köp en Grundfos Magna, den kommer du kunna styra som du önskar. Jag tror inte att det är en bra lösning egentligen.
 
Hur regleras varvtalet på en pump idag, jag tänker på de med en vridsströmställare med tre lägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.