Jag har köpt en ny spis. En SMEG
Smeg Classic 60 cm induktionsspis SPSK60IB9 (vit) https://www.elgiganten.se/product/v...eg-classic-60-cm-induktionsspis-spsk60ib9-vit .

När jag fick hem den inser jag att det är en 230 V spis. Hänger inte riktigt med här. Jag tänker att den "borde" egentligen vara 400 V. För om jag fattat det rätt kommer effekten att bli lite begränsad med tanke på att den bara är inkopplad på en fas. Är inkopplad på en 16 A säkring. Så förstår att det blir en max effekt på 3680 Watt. När jag läser på hemsidan ser jag att totala maxeffekten är 10 400 watt.

Elektrikern frågade om jag vill koppla in spisen som 400 V. Är det tillåtet att ändra?

Är det så att moderna induktionsspisar bara kräver 230 V eller kommer detta betyda att det blir lite begränsat med effekt?

Mvh
 
BirgitS
Det är meningen att spisen ska kopplas in på 3 faser (var och på 230 V), nolla och skyddsjord.

Spisar som betecknas som 400 V brukar inte kräva någon nolla utan spisen använder skillnaden mellan två faser vilken är 400 V.
 
  • Gilla
willewindel
  • Laddar…
Det är lite missledande att skriva 400V. I praktiken går den på 230 V från en, två eller tre faser.
Det elektrikern menar är (hoppas jag) att ansluta den till mer än en fas för att på så vis sprida lasten och kunna använda högre effekt. Det förutsätter att du har 3 faser fram till elcentralen och att det går att dra fram nya kablar till spisuttaget.
 
  • Gilla
willewindel och 1 till
  • Laddar…
Tackar för bra svar. Så om jag har förstått detta korrekt kommer nuvarande installation leda till en begränsad effekt av spisen. För i dagsläget är den bara inkopplad på en fas. Min förra spis var inkopplad på tre faser så jag tror att det finns möjlighet att koppla in på det sättet.

Får kontakta elektrikern igen så att han kopplar in den på tre faser.

Mvh
 
BirgitS
W willewindel skrev:
Så om jag har förstått detta korrekt kommer nuvarande installation leda till en begränsad effekt av spisen. För i dagsläget är den bara inkopplad på en fas.
Det stämmer.

W willewindel skrev:
Får kontakta elektrikern igen så att han kopplar in den på tre faser.
Bra!
 
  • Gilla
willewindel
  • Laddar…
Enda rimliga inkopplingen är tre faser, nolla och jord. Se till att du har nolla framdragen, inte självklart i äldre bostäder. Då kommer du undan med 5x2.5kvmm.
 
Hur mycketr ström drar den där spisen egentligen, det står att kabeln skall vara 3 x 10 mm2 om man kopplar in den på en fas?
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Enda rimliga inkopplingen är tre faser, nolla och jord. Se till att du har nolla framdragen, inte självklart i äldre bostäder. Då kommer du undan med 5x2.5kvmm.
Eftersom spisen nu är inkopplad på bara en fas lär det ju finnas en nolla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kollade i manualen som Variosboy länkade till, sid 43-44.

Håller med useless att det är litet märkligt att ange att inkopplingsalternativen skulle avse olika spänningsalternativ, handlar som sagt om att fördela lasten.

Grövsta anslutningskablarna (3 x 10mm2) anges om man bara använder 1 x 230 V, detta kommer att kräva motsvarande grova säkringar såvida inte spisen kan ställas i något effektbegränsat läge.

Använder man 2 x 230 V ("2-fas" men internt utan koppling mellan faserna dvs inte 400 V) klarar man sig på 4 x 4 mm2 kablar och något mindre säkringar (kanske 20 A eller så?).

Det bästa alternativet om man tidigare haft en trefas 400 V-spis är att köra 3 x 230 V, här krävs det 5 x 2,5 mm2 kabel.

Din elektriker borde veta vad som gäller som bästa alternativet i ditt fall och dina installationsförutsättningar.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom spisen nu är inkopplad på bara en fas lär det ju finnas en nolla.
Jag ser inte att TS nämner detta, jag tolkade "Jag tänker att den "borde" egentligen vara 400 V" som att TS förväntade sig en 400V spis.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser inte att TS nämner detta, jag tolkade "Jag tänker att den "borde" egentligen vara 400 V" som att TS förväntade sig en 400V spis.
Inlägg 5
W willewindel skrev:
För i dagsläget är den bara inkopplad på en fas.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det bästa alternativet om man tidigare haft en trefas 400 V-spis är att köra 3 x 230 V, här krävs det 5 x 2,5 mm2 kabel.

Din elektriker borde veta vad som gäller som bästa alternativet i ditt fall och dina installationsförutsättningar.
5 x 2,5 mm2-kabel var det som installerades nyligen till spis i en av våra fastigheter, avsäkrat med 16 A. Detta är fullt tillräckligt för de flesta spisar av konsumentklass.

Aktuell spis var en 400 V-spis men det skulle fungerat lika bra med en 3x 230 V spis, nolla finns.

Valde 2,5 mm2 i denna installation, lär täcka möjliga effektuttag på spisar anslutna 3 x 230 V samt trefas 400 V, avsäkrat 16 A.

____
PS. Det som fanns innan, och iofs verkade fungera för gamla 400 V - spisen, var 4 x 1,5 mm2 som var avsäkrat med 10A. Men jag bedömde detta som för klent för nya spisens specifikationer så jag uppgraderade kablage och strömförsörjning med hjälp av elektriker.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Aktuell spis var en 400 V-spis men det skulle fungerat lika bra med en 3x 230 V spis, nolla finns.
(Mja...för att vara lite besserschmitt så ska en 3*230 V spis matas från ett 127/220V-system...om den inte går att koppla om till 230V på 2-fas, ansluten till enfas i ett 230/400V-system...:geek:)
 
Fotografen Fotografen skrev:
(Mja...för att vara lite besserschmitt så ska en 3*230 V spis matas från ett 127/220V-system...om den inte går att koppla om till 230V på 2-fas, ansluten till enfas i ett 230/400V-system...:geek:)
Vad jag menar med 3x 230V är så här.

L1 till N: 230 V
L2 till N: 230 V
L3 till N: 230 V

Sedan finns ju den norska varianten där 230 V uppnås mellan två faser, isf 400 V som vi har. Kanske missförstår jag hur du menar?

Men visst det är helt uppenbart, jag är ingen elektriker bara nyfiken på hur saker är menade att fungera.

En sak jag stört mig på är att en del tillverkare bla Electrolux inte har några inkopplingsanvisningar alls i manualen, inga uppgifter om vilken säkringsstorlek som behövs vid olika inkopplingsalternativ. Det enda man har att gå på är vad som står på en klisterlapp bak på maskinen och vilken kabelarea som behövs ska man bara veta av sig själv.

I ett läge där det saknas information och man ev skickar med någon slumpmässigt utvald kabel och kontakt så är det inte konstigt att det står i manualen att installationen måste göras av behörig elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.