Hej, vi vänder oss till forumets samlade kunskap för att se vad man kan förvänta sig och om ni har några nyttiga råd/tips.

Vi har tidigare tappat en fas in till huset och nu senast tappade vi två faser in. Tekniker ifrån elbolaget har varit här och mätt och konstaterat att felet ligger mellan mitt elskåp och skåpet i gatan (utanför vår tomt).

Nu har elbolaget gjort ytterligare mätningar och lokaliserat felet (förhoppningsvis första och enda) vilket ligger utanför min tomt och i en relativt trafikerad väg.

Varför kabeln är förlagd parallellt med min tomtgräns innan den går in till mitt hus och inte rakt in mot huset direkt har jag ingen aning om, och den funderingen/lösningen tänkte jag klura vidare på någon annan sömnlös natt

När jag pratade med tekniken verkade det som att denne trodde att elbolaget troligtvis hellre skulle gräva inne på min tomt, istället för att stänga av vägen utanför och gräva upp asfalten där.
Man skulle då gräva ifrån elskåpet utanför tomten och försöka koppla på sig på min ingående kabel längre in, innanför felet.

Teknikern sade att det ju inte skulle medföra någon kostnad för mig med grävningen då det är elbolaget som äger kabeln, även om jag ju äger kabelkanalen.

Nu är då frågan vad jag kan ställa för ”krav” när det kommer till återställning och hur grävning osv utförs.

Jag är inte på något sätt ute efter att sätta mig på tvären eller att krångla (vem orkar egentligen..)
Jag skulle bara vilja veta vilken nivå av återställning jag kan förvänta mig/kräva.

Jag har förstått det som att de kommer gå in med en minigrävare, och om jag har otur behöver de köra in den igenom min häck, som går i princip runt hela min tomt.

Har någon varit med om liknande och har egna erfarenheter?

/Hagryd
 
E
Hagryd Hagryd skrev:
Hej, vi vänder oss till forumets samlade kunskap för att se vad man kan förvänta sig och om ni har några nyttiga råd/tips.

Vi har tidigare tappat en fas in till huset och nu senast tappade vi två faser in. Tekniker ifrån elbolaget har varit här och mätt och konstaterat att felet ligger mellan mitt elskåp och skåpet i gatan (utanför vår tomt).

Nu har elbolaget gjort ytterligare mätningar och lokaliserat felet (förhoppningsvis första och enda) vilket ligger utanför min tomt och i en relativt trafikerad väg.

Varför kabeln är förlagd parallellt med min tomtgräns innan den går in till mitt hus och inte rakt in mot huset direkt har jag ingen aning om, och den funderingen/lösningen tänkte jag klura vidare på någon annan sömnlös natt

När jag pratade med tekniken verkade det som att denne trodde att elbolaget troligtvis hellre skulle gräva inne på min tomt, istället för att stänga av vägen utanför och gräva upp asfalten där.
Man skulle då gräva ifrån elskåpet utanför tomten och försöka koppla på sig på min ingående kabel längre in, innanför felet.

Teknikern sade att det ju inte skulle medföra någon kostnad för mig med grävningen då det är elbolaget som äger kabeln, även om jag ju äger kabelkanalen.

Nu är då frågan vad jag kan ställa för ”krav” när det kommer till återställning och hur grävning osv utförs.

Jag är inte på något sätt ute efter att sätta mig på tvären eller att krångla (vem orkar egentligen..)
Jag skulle bara vilja veta vilken nivå av återställning jag kan förvänta mig/kräva.

Jag har förstått det som att de kommer gå in med en minigrävare, och om jag har otur behöver de köra in den igenom min häck, som går i princip runt hela min tomt.

Har någon varit med om liknande och har egna erfarenheter?

/Hagryd
Ta lite bilder, det ska vara återställt till ursprungsskick, men växtlighet får ta lite tid på sig. Minigrävare kan de lyfta över din häck men med lite otur är ju felet precis där under.

Är det du som orsakat skadan kan du få stå för kalaset men nätbolaget brukar inte driva den linjen ifall inte kunden bråkar.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Som noterats tidigare går det alldeles utmärkt att lyfta in en minigrävare, men alla som gräver har inte de resurserna i egen regi. Så vid planering av jobbet stäm av den delen så det blir rätt utfört.
 
  • Gilla
Hagryd
  • Laddar…
El-Löken66 skrev:
Är det du som orsakat skadan kan du få stå för kalaset men nätbolaget brukar inte driva den linjen ifall inte kunden bråkar.
# Nu har elbolaget gjort ytterligare mätningar och lokaliserat felet vilket ligger utanför min tomt och i en relativt trafikerad väg. #

Tror du att TS har varit ute på gatan och hackat med spett och spade för att skada kabeln.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Troligtvis en skarv i backen som dom gjort vid någon form av ändring av ledningar, nytt från ledningar på stolpe och senare grävt ner allt. Ett vanligt sätt. En skarv kan få inträngning av vatten i sig och brukar den typ av fel bli. Kan även vara en vass sten som gnagigt sig igenom ytterhöljet. Inget att bry sig om, det ordnar nätgubbarna och kostar inget.
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
När elbolaget valde att lägga ner våran kabel på landet i marken istället för luftledning så grävde de mitt i grusvägen och över gräsmattan. De återställde vägen och lade på ett ordentligt lager grus över hela (ca 200m) och på med ny jord, jämnade till och gräsfrön på gräsmattan. Det syns inga spår nu några år senare.
Något i den stilen borde du kunna kräva kan jag tycka.
 
  • Gilla
Elpatronen och 2 till
  • Laddar…
E
nisse123 nisse123 skrev:
# Nu har elbolaget gjort ytterligare mätningar och lokaliserat felet vilket ligger utanför min tomt och i en relativt trafikerad väg. #

Tror du att TS har varit ute på gatan och hackat med spett och spade för att skada kabeln.
TS frågar om vi varit med om något liknande.
Och mitt svar där blir nej, finns inte på min världskarta att nätbolaget UE hellre skulle gräva inne på någons tomt än ute i det kommunala. Men i vanlig ordning är faktorerna x och y för oss obekanta och grävs de på så vis finns säkerligen en väldigt god anledning, kanske ÅDT>2000 vilket kräver reglering och omledningar eller en trilskande vägförening exempelvis.

Vi kommer aldrig få veta och livet måste få gå vidare, i bästa fall blir det ingen grävning på TS fastighet, i näst bästa blir det bättre återställt än vad det var från början.
 
  • Gilla
Hagryd och 1 till
  • Laddar…
Hagryd Hagryd skrev:
Hej, vi vänder oss till forumets samlade kunskap för att se vad man kan förvänta sig och om ni har några nyttiga råd/tips.

Vi har tidigare tappat en fas in till huset och nu senast tappade vi två faser in. Tekniker ifrån elbolaget har varit här och mätt och konstaterat att felet ligger mellan mitt elskåp och skåpet i gatan (utanför vår tomt).

Nu har elbolaget gjort ytterligare mätningar och lokaliserat felet (förhoppningsvis första och enda) vilket ligger utanför min tomt och i en relativt trafikerad väg.

Varför kabeln är förlagd parallellt med min tomtgräns innan den går in till mitt hus och inte rakt in mot huset direkt har jag ingen aning om, och den funderingen/lösningen tänkte jag klura vidare på någon annan sömnlös natt

När jag pratade med tekniken verkade det som att denne trodde att elbolaget troligtvis hellre skulle gräva inne på min tomt, istället för att stänga av vägen utanför och gräva upp asfalten där.
Man skulle då gräva ifrån elskåpet utanför tomten och försöka koppla på sig på min ingående kabel längre in, innanför felet.

Teknikern sade att det ju inte skulle medföra någon kostnad för mig med grävningen då det är elbolaget som äger kabeln, även om jag ju äger kabelkanalen.

Nu är då frågan vad jag kan ställa för ”krav” när det kommer till återställning och hur grävning osv utförs.

Jag är inte på något sätt ute efter att sätta mig på tvären eller att krångla (vem orkar egentligen..)
Jag skulle bara vilja veta vilken nivå av återställning jag kan förvänta mig/kräva.

Jag har förstått det som att de kommer gå in med en minigrävare, och om jag har otur behöver de köra in den igenom min häck, som går i princip runt hela min tomt.

Har någon varit med om liknande och har egna erfarenheter?

/Hagryd
Erfarenheten sträcker sig till att jag jobbar som Besiktningsman El - Acceptera inte att de går in på din tomt och gräver ny kabelväg. Felet är konstaterat utanför, låt dem laga det där. Du slipper alla olägenheter, förutom möjligen längre åtgärdandetid.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Jag har en annan fråga. Om de nu gräver inne på tomten - blir det fastighetsägaren som får stå för kalaset nästa gång det blir avbrott? Eftersom kabeln då ligger på privat mark.
 
  • Gilla
Hagryd
  • Laddar…
E
N NOP skrev:
Jag har en annan fråga. Om de nu gräver inne på tomten - blir det fastighetsägaren som får stå för kalaset nästa gång det blir avbrott? Eftersom kabeln då ligger på privat mark.
Nej.
Om inte denne är själva orsaken.
 
  • Gilla
Hagryd
  • Laddar…
Skumpe
De har lagt kabeln där själva och måste då ha funderat över hur de kommer åt kabeln vid underhåll. De ska återställa precis så som det var eller ersätta dig för skadan. Det är inte någon överraskning att kabeln ligger som den gör, det är deras eget val.
 
  • Gilla
Hagryd
  • Laddar…
P
Om inte nätägaren har ledningsrätt på TS fastighet där de eventuellt tänker lägga en ny ledning så blir det väl enklare och billigare att gräva i gatan där ledningen redan ligger? Det kan ta ganska lång tid att få ledningsrätt om fastighetsägaren är lite motvalls.

Å andra sidan kanske det bara är TS som är drabbad av felet ...
 
  • Haha
  • Gilla
Hagryd och 2 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Om inte nätägaren har ledningsrätt på TS fastighet där de eventuellt tänker lägga en ny ledning så blir det väl enklare och billigare att gräva i gatan där ledningen redan ligger? Det kan ta ganska lång tid att få ledningsrätt om fastighetsägaren är lite motvalls.

Å andra sidan kanske det bara är TS som är drabbad av felet ...
Hör ni ni, nu tar ni och avlägsnar den däringa elkabel på min tomt, ni har inga rättigheter!
 
  • Gilla
  • Haha
Semiproffs och 5 till
  • Laddar…
Återställning skall ske till tidigare standard. Om så inte sker brukar nätägaren vara snabb att skicka ut en entreprenör som lämnar en nöjd kund.

Vid ny sträckning hade jag krävt ny serviskabel hela vägen samt att den förläggs i kanalisation.
 
  • Gilla
Hagryd
  • Laddar…
Hej,

Ja det är nog en bra idé att dokumentera med några bilder hur det ser ut på tomten just nu ifall det nu blir grävning på vår tomt @El-Löken66

Borde ju vara helt rimligt som några av er skriver, att de borde kunna lyfta in en minigrävare. @AndersS

Teknikern pratade om att hon kikat på någon karta över hur kabeldragningen var gjord, och att hon som du skriver, misstänkte att det tidigare varit en stolpe på platsen där gatan är idag, och att man någon gång i tiden säkert gjort en skarv/koppling där som nu kastat in handduken @jonaserik

intressant att ni varit med om liknade och skönt att det idag är fint och utan spår. Dock är det ju lite trist att behöva vänta på att växtlighet skall komma tillbaka. Men jag fattar, inte ens elbolaget kan trolla när det gäller hur fort grejer växer @tgr_se

@MrJiVe - jag var lite inne på samma spår i börja. ”Felet är ju inte på min tomt, var vänlig åtgärda där felet är” och som @NOP skrev - vad händer om det är fel vid senare tillfälle och att då kabeln/felet ligger inne på min mark.

Jag har ju förstått det som att det är elbolaget som står för serviskabeln in till min central men att det är jag som står för kabelkanalen och arbete som rör den. Men om nu felet hade varit inne på min tomt, men ett kabelfel, är det då jag som betalar grävningen och elbolaget som står för kabelarbete eller är det även då elbolaget som står för hela kalaset (känns lite oklart)

@faf - jag är nog inne på ditt spår. Om de ändå skall gräva hos mig, och om jag kan ställa önskemål/krav, så vill jag nog att de lägger ner ny kabelkanal inkl kabel från skåpet hela vägen fram till huset. På så sätt borde jag ju klara många år (kanske hela min tid i detta hus) utan liknade problem och jag får ny kabelkanal betald utav elbolaget?

Tack för många bra inlägg Gött att kunna lufta lite och få eran input

/Hagryd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.