Hej.
Jag har en liten fråga. Jag har eternit plattor på framsidan av mitt garage vilket jag tänkte plocka ner. Vad bör jag tänka på då med grannar runt omkring. Ska de vara avspärrat på något vis? Blåsa eller ska de vara vindstilla, har de någon betydelse? Något annat tips kanske? Mvh Marie
 
S
S DanielF skrev:
Du kanske inte ska dra ner det om det blåser mot en granne som dukat upp med tårta i sin trädgård. Är ingen ute så är det ju bara bra om det blåser. Tar du bara ner dem utan att de går sönder så lär det inte vara någon fara på taket. Känner du dig orolig så köp en mask och ett par P3-filter.
[länk]
[länk]
Hehe, nä.. kanske dumt om grannarna är ute o äter tårta.. Men jag hörde något om att jag måste spärra av området på min egen tomt, stämmer det?
 
S
"Om du vill nedmontera eternitskivor så bör du vattenbegjuta plattorna och ta ner de i hela skivor så mycket som du kan utan att skada de."

Avspärrningar gäller inomhus, där man använder sig av luftslussar och undertryck för att minska spridningen. Det finns värre saker än eternit som innehåller aspets, dvs sånt som dammar mer. Eternit anses ju inte farligt trotts att din fasad stryks av vinden året om och blåser mot din grannes altan och luftintag. Tar du bara ner det lugnt och fint så är det minimala partiklar som går iväg med vinden.

Folk som dog av enternit stod inomhus i fabriker år efter år och kapade enternitskivor på löpande band. Lite som rökning dödar. Man lär inte dö av en en cigarett. (Skrivet med risk för kränka någon hypokondriker och en och annan paragrafryttare.)
 
  • Haha
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Okey, då vet jag hur det ligger till.
Stort Tack för hjälpen
 
Staffans2000
Ett bra tips, är att förse dig med en stor kofot och slägga, för att få ner de hela, är ett tidsödande jobb. Ett ännu bättre tips är att riva ner (sanera) plattorna när dina grannar inte är hemma.:cool:

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ett bra tips, är att förse dig med en stor kofot och slägga, för att få ner de hela, är ett tidsödande jobb. Ett ännu bättre tips är att riva ner (sanera) plattorna när dina grannar inte är hemma.

Staffan
Okey. Får hoppas dom är borta under påsken så man kan fixa de då Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Glöm inte att du måste tejpa/plasta "avfallet" annars e risken du får vända i grinden när du vill lämna in det på en avfallsstation. Många skriver att man ska lägga dom i soppåsar men jag tyckte bara dom rivdes sönder.

Jag ställde 4 flyttlådor på en pall, fyllde dom sedan ställde 4 till ovanpå. när jag var klar körde jag sträckfilm ( sån plastfilm) runt hela pallen, Var helt godkänt och lättare än soppåsar.

ett tips bara.
/Mike
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Glöm inte att du måste tejpa/plasta "avfallet" annars e risken du får vända i grinden när du vill lämna in det på en avfallsstation. Många skriver att man ska lägga dom i soppåsar men jag tyckte bara dom rivdes sönder.

Jag ställde 4 flyttlådor på en pall, fyllde dom sedan ställde 4 till ovanpå. när jag var klar körde jag sträckfilm ( sån plastfilm) runt hela pallen, Var helt godkänt och lättare än soppåsar.

ett tips bara.
/Mike
Hej.
Okey, kan vara bra att veta för sopsäckar vet jag men de går ju lätt sönder som du skrev...
Tack för tipset/Marie
 
Alla kommuner hanterar inte asbest inplastat så kolla vad som gäller hos dig.
Enklare om man bara lägger på släpet och kör till tippen/återvinningen.
 
T TheGame skrev:
Alla kommuner hanterar inte asbest inplastat så kolla vad som gäller hos dig.
Enklare om man bara lägger på släpet och kör till tippen/återvinningen.
Okey. De kanske varierar men jag vet att dom ska ha de inplastat i hbg, de sa dom för ett tag sedan när jag kontaktade dom..
 
M M.skog skrev:
Okey. De kanske varierar men jag vet att dom ska ha de inplastat i hbg, de sa dom för ett tag sedan när jag kontaktade dom..
Ja det varierar nog, har nog med att göra hur det hanteras från själva stationen om det ska transporteras långt eller trycks ner i marken i närheten :)
 
Ångspärrs-plast är bra och hållbart att emballera saker med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Okey, kan alltid prova Tack
 
S DanielF skrev:
Du kanske inte ska dra ner det om det blåser mot en granne som dukat upp med tårta i sin trädgård. Är ingen ute så är det ju bara bra om det blåser. Tar du bara ner dem utan att de går sönder så lär det inte vara någon fara på taket. Känner du dig orolig så köp en mask och ett par P3-filter.
[länk]
[länk]
Jag har en fråga. Hur tog ni ned Etternitplåten utan att dom går sönder. Någon tång ni kan rekommendera för att dra ut spiken dom är festad med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.