Vi är 23 respektive 21 som ska bygga nu i vår. Vi kommer kanske få en månadskostnad på 2000kr mer i månaden och de är de helt klart värt för att få ett hus.

Vi tjänar idag ca 30 000 kr efter skatt tillsammans.
 
imported_Anders_S skrev:
I vårt fall blir det 2-plans. Det beror på 2 saker egentligen. Att bygga enplanshus närmare 200m2 blir för dyrt för oss, grunden måste pålas med allt vad det innebär. Den andra orsaken är att vi vill komma upp på höjden för att utnyttja utsikten.
Vi har gjort så att vuxendelen inkl. kök o vardagsrum finns på övervåningen, dock har vi reserverat en klädkammare på 6m2 för bebis-rum intill vårt rum.När denna i så fall blir större blir det ett "lekrum", dvs där också leksaker o annat kan förvaras. Tills barnet är några år misstänker jag att man vill (och barnet vill) vara i närheten. Efter ytterligare några år kan det bli klädkammare igen. Rätt eller fel, så tänkte vi?? Ni med barn får gärna komma med synpunkter.
Skickar med skiss på övervåningen.
Anders - ta den här under rubriken planlösningar istället så kommer du nog få svar.
Jag tycker att det är rätt tänkt



Nu till något annat. Ingen har påpekat att man bör ta hänsyn till om huset kan bli sålt utan förlust om man nu inte klarar av ekonomin när man bygger som ung med lägre löner och såsmåningom kostnad för barn.
Vi är tvugna att tänka så här trots att vi har mycket god ekonomi nu inte för att vi är unga utan eftersom vi är så himla gamla att vi kommer leva på pension om 15 år!

Bygger man här i Uppsala där det kostar lika mycket med begagnade hus som att bygga nytt så är det ingen större risk att bygga även om man har små marginaler för det är inte svårsålt. Även ruckel går snabbt bara de ligger rätt.

Antal rum kan också vara en faktor. Mindre än tre rum som går att använda till sovrum ska man nog inte bygga om man vill ha huset sålt (vi tänker ha ett som arbetsrum och ett som "verkstad").

Tanken att man kanske inte klarar det ekonomiskt är obehaglig men det är bättre att ta obehaget och se till att man ordnar det så att man i alla fall inte går ur det med förlust.
 
Vi kan ju alltid haka på den här tråden också. Vi är 27 och 29 år och hunnit skaffa ett barn som idag är 1,5 år. Till sommaren 2007 beräknar vi sätta igång med husbygget. Ekonomiskt, tja, hoppas kunna unna mig något ibland efteråt. Nu bor vi ruskigt billigt i 50-talsvilla, det kommer nog att kännas på. Vi har bruttoinkomster på ca 46 000 i månaden...
 
Låter som oss :) Sambon snart 30 och jag nyss 28 och vi har runt 46-48000 i månaden brutto (sambon jobbar shift så det kan variera lite) och vi ska troligtvs börja i höst. Har hittat tomt och hustillverkare som vi vill ha. Invätar nu svar från bank om lånelöfte. Vad ska ni bygga och vart?
 
Som sagt vad är ungt?? :)

Jag är 28 och sambon är 22 och vi sätter igång med en nyproduktion (Sjödalshus) nu i maj!

På SEB som vi har idag så fick vi kommentaren att vi var unga (dock inga problem med det) samt att första handläggaren på Swedbank verkade vara grinig för att vi (läs: yngre) skulle bygga i ett lite finare område med en produktionskostnad på 3,5milj. så vi fick blank nej av henne utan att kunna disskutera. Roliga i historien är dock att hussäljaren har samarbete med denna bank och strax därpå så finns denna handläggare inte kvar! Lånelöftet var inga problem hos handläggare nr.2 (hennes chef).
 
Vi är 22 respektive 20 år och vårt bygge pågår just nu. Ett enplanshus ca 145 kvm med 30 kvm garage. Golvvärme i hela plattan utom garaget, putsfasad, lite högre till tak i mitten, tomt på 1200 kvm.

Har tillsammans en inkomst på lite under 50 000 kr/mån.

Banken gnällde lite på att vi jobbade på samma ställe vilket var mer riskabelt, men Sörmlands Sparbank gav oss byggnadskreditiv utan några bekymmer.

Får några 80-talister till grannar i området i alla fall :) Känns kul att inte vara helt ensamma.

Bygger för övrigt i Katrineholm.
 
Vi är 28 år UNGA och vi flyttar snart in i vårt nybygge. Ett enplanshus ifrån Eksjöhus till en kostnad av 2,7 miljoner. Lånet kommer att stann på 2,3 ungefär och vi räknar med att klara det utan problem. Inga barn ännu, men en lön på bara 29.000:- netto tillsammans.

Vi behöver inte amortera något om vi inte vill, huset värderas ju i dagens läge mycket högre än produktionskostnaden.

Nettoräntan hamnar på 5500 i månaden och med driftkostnaderna på ca 3000 i månaden hamnar man knappt mer än på den tiden man bodde i varsin lägenhet!!

Framtiden kan man ju inte spå, men jag är ganska säker på att fastigheter är en god affär!! Har i alla tider varit så, en långsiktig guldgruva.. Dessutom bor man ganska bra under tiden.
Vi bygger strax utanför Gbg.

Lycka till alla husbyggare!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.