L lubbe75 skrev:
Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
  • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
  • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
  • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
  • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
  • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
Rörinstallation längs sockeln vid ett fönster, suddig bild som visar möjlig placering för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med termostat nära ett fönster och eluttag i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation längs sockeln vid ett fönster, suddig bild som visar möjlig placering för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med termostat nära ett fönster och eluttag i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation längs sockeln vid ett fönster, suddig bild som visar möjlig placering för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med termostat nära ett fönster och eluttag i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör och el kan läggas i sockel eller bröstning
Handla upp en funktionsentrprenad dvs värme anläggningen från borrhål till radiator skall en enda ansvara för att 21 grader alltid uppfylls.
Har du möjlighet ( plats skorsten och ved) kan du installera en vedpanna 80 000kr
10 000 per radiator låter rimligt. Värmepump ca 80 000kr borrhål 50 000kr En pump över 10 000 kwh brukar kräva två hål

hoppsan vad många lika bilder det blev

lycka till !

L lubbe75 skrev:
Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
  • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
  • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
  • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
  • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
  • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
L lubbe75 skrev:
Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
  • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
  • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
  • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
  • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
  • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
 
Bytte det vattenburna systemet 2011 så det är lite gamla uppgifter så ta det för vad det är. Kostade 150 000 för 11 radiatorer och en 17 m kulvert (+10 meter dragning från panna till där kulvert började). Kopparrören drogs synligt ovanför golvsocklarna, 5 år senare :rolleyes: fick vi tummen ur och målade kopparrören och de smälter in lite bättre då...
 
Jonas Persson
Sten Ekström Sten Ekström skrev:
En pump över 10 000 kwh brukar kräva två hål
Förr borrade man bara 100-150 m, tanken var att elpatronen skulle ta topparna. Idag borrar man mycket djupare, oftast över 200 m. Alternativt kompletterar befintligt grunt hål med ett till.
 
  • Gilla
Skogsballe
  • Laddar…
M Mamba skrev:
170m borrhål till 12KW pump, det är för grunt borrhål jag skulle borra minst 220m till den pumpen,jag kör en 6KW pump till 130m borrhål det är tämligen optimalt.
Längden på borrhålet beror till största delen på hur mycket energi man plockar ut, inte pumpens maxeffekt.
Sen brukar effekten oftast vara anpassad till energibehovet, men med dagens inverterpumpar är det inte lika starkt samband som förr i tiden...
 
Tänk över redan nu var radiatorerna och pumpen skall stå. Sen kan man tänka igenom rördragningen. T.ex. kan man dra rören precis nedanför innertaket och göra uppstickare och nerstickare för varje radiator.
 
Tack för alla kloka svar. Och visst har jag nu en bättre hum om vad det kan tänkas kosta. Vad tror ni om det här upplägget?: Borrhål + värmepump på hösten. Vattenburen värme på bottenvåningen efter nyår (våren/sommaren). Vattenburen värme på övervåningen året därpå. Då får vi väl göra fullt rotavdrag tre gånger? Eller finns det något som säger att det bara blir ett eftersom projekten hänger ihop?

Lite andra kommentarer:

Kalla golv allmänt: Golven känns kalla i dag men det beror nog mest på att vi kör mycket luft-luft-värmepump + kakelugn, dvs vi har de flesta radiatorerna avstängda. Jag inbillar mig att det betydligt bättre om vi skulle ha alla radiatorer på, vid alla fönster. Det är lite därför vi vill byta system.

Tilläggsisolering: Jo det stämmer nog att huset är klent isolerat. Normalt för ett 70-talshus gissar jag. Jag har gått runt med värmekamera en kall vinterdag men har inte hittat några stora brister direkt. Allmänt kallt i skrymslen och vrår. Däremot är det väldigt tydligt vad kalla golven känns när man kommer nära en yttervägg, speciellt på övervåningen. Vid något tillfälle tog vi bort en garderob mitt i huset, på övervåningen, och fick då chansen att titta ner där det fattades en golvbräda. Luften där var iskall. Misstänker att isolering har sjunkit ihop, eller lagts väldigt slarvigt i golvplanet så att kyla tränger in den vägen. Möjligt att man kan bättra på det, om man har lust att ruva upp golvet. Man skulle säkert kunna lägga på ett tjockare lager ovanför innertaket på övervåningen också, men jag har hört skräckhistorier om när man genom tilläggsisolering råkat göra gamla hus för täta och fått in mögel och hussvamp. Man borde väl fråga en riktig expert på området men jag vet inte riktigt vem man kan lita på som inte bara vill sälja jobb och material.

Fönsterbyte: Vi har 2+1 glas i hela huset, men visst är det nog punktering på vissa kassetter. De skulle nog behöva bytas ut allihop men det är för många och det blir för dyrt. Då tror jag att man får mer för pengarna av att byta värmesystem.

Golvvärme: Ja det vore skönt, men jag tror som någon sa att det skulle bli för mycket påbyggnad om man ska hindra värmen att gå nedåt. Och det vore ju synd att dra golvvärme i hela huset utan att göra det i badrummen också, där golvet nu är som kallast (plastmatta på betonggolv i det ena). Då blir det en totalrenovering av badrum också. Sen är det ju så med många 70-tals hus som har platta på mark att det är byggt på ett felaktigt sätt med dagens ögon sett. Många får problem med fukt i plattan och måste göra stora renoveringar för att åtgärda det. Vårt hus har fungerat felfritt i 45 år utan symptom på fuktproblem, och då vore det synd om man råkar rubba den balansen alldeles för mycket, t.ex. genom att skicka ner värme under golvet.
 
L lubbe75 skrev:
Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
  • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
  • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
  • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
  • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
  • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
L lubbe75 skrev:
Vi har ett hus från mitten av sjuttiotalet, 1½ plan på totalt 242 m2. Idag värmer vi med en kombination av direktverkande el, två luft-luftvärmepumpar samt kakelugn. Det innebär höga elräkningar, kalla golv och oväsen från luftvärmepumparna. Nu funderar vi på att byta system till vattenburet med bergvärme. Men, var börjar man?

Vi har tänkt att leja bort i stort sett allt. Möjligen kan vi hjälpa till att montera bort elpanelerna i den mån vi får. Lite nybörjarfrågor:
  • Vad kan det kosta i runda slängar? Vi förstår att det blir dyrt att dra vattenburen värme i ett så stort hus, och med så många fönster (många radiatorer). Vi behöver säkert byta ut befintliga varmvattenberedaren också. För att inte tala om själva bergborrningen.
  • Finns det någon bra guide om man vill försöka räkna ut själv vad det skulle kunna kosta?
  • Brukar man värma vatten till kranarna med samma system, eller håller man det separat?
  • Hur brukar man lösa rördragningen, t.ex. förbi dörrhål?
  • Man börjar väl med att ta in offerter. Kommer de då hem till oss gratis och tittar? Brukar det vara anbud till fast pris?
S skogstomten skrev:
Skev nog lite otydligt. Skulle skrivit INKLUSIVE istället för +. Dvs 160”-190” för bergvärmepump INKLUSIVE borrning.

Tänkte kanske en 12-16kW pump och borrhål på 200-240m. Vilket brukar vara ungefär så djupt man maximalt klarar av att borra med en ”vanlig” borrutrustning. Kompressorns kapacitet hos den som borrar är tydligen det som ofta sätter gränsen. Åtminstone tidigare enligt en bergborrare jag hade kontakt med. Sen beror det så klart även på de specifika markförhållandena.

Behåll luftvärmepumparna och kakelugnen till att börja med, du kan använda dem som backup om bergvärmen eventuellt skulle strula nån gång och du har möjlighet till kyla (från VP) i framtida värmeböljor.

Installerade en 10kW Daikin till befintligt golvvärmesystem (och en attefallare så småningom) - mycket nöjd. Vi borrade 2 hål på vardera 100 m; mest för att minimera risken för saltvatteninträngning på allas dricksvattenbrunnar i området och dels för att pumpen skulle få det lite lättare. Det andra borrhålet hade bra med vatten så det kändes bra.

Till ditt hus är nog helst 12-16kW att rekommendera + gärna 2 borrhål på 130-150? meter vardera. Du kommer aldrig ångra att du borrade mer än vad som är brukligt.

Välj en erfaren installatör, det är värt några kronor extra. Vi har inte haft ett enda problem med vår installation.

Det jag däremot ångrar är att vi inte installerade frikyla i samma veva, kommer installera det i år.
 
Undras varför jag svarade fler? Var bara Lubbe som jag vände mig till.
 
Glömde; bergvärmepaketet kostade 140.000 sommaren 2018, med frikyla hade det blivit 160-165.000.
 
Förlåt om jag kom av mig. Hade tänkt att följa upp här med hur vi väljer och går vidare, men det kom ett gammalt 70-talsavlopp emellan. Nu blir vi tvungna att lägga pengar på ett nytt avlopp i stället. Får väl återkomma när det blir dags för värme igen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inspirerande! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.