nino nino skrev:
Limmar man bara skarven eller en bit på ut på sidorna om skarven?

Gjorde du någon midja?
Limmade bara skarven, ingen midja.
 
Kom på vad som egentligen funkade bäst (blev minst synligt) när jag skarvade min stående panel.
Det var att bara spika brädan som ligger över (kapat 17°) den snedsågade under och låta den undre "flyta fritt".
 
L Lutte skrev:
Hade liggande enkelfals på förra huset, den skarvade jag på spikläkt med bara spik men även någon enstaka helt utan stöd.

Såg helt okey ut i min mening, visst blev någon skarv synlig och så men det skapade ett visst liv i panelen som passade till husets äldre karaktär.

En limträ panel blir helt steril och livlös, så det tycker jag inte passar in på ett äldre hus. Blir väll så om man gör skarvarna på vanlig panel riktigt ordentligt också.
Var det enkelfas med ändspont du hade då?
 
A andhak2802 skrev:
Var det enkelfas med ändspont du hade då?
Helt vanlig utan ändspont, suttit uppe i flera år nu
 
Vi byggde 2010 med liggande panel.
Valde dubbelfas-panel:
Ljus träpanel med dubbelfas-profil isolerad på vit bakgrund.
Vi valde denna till bostadshus, stall och garage för jag tror att den står bättre emot väta än enkelfassponten.
Jag inbillar mig i alla fall att på dubbelfasen rinner regn lättare av, eftersom alla y0tor lutar.
På enkelfasen, med sina horisontella nedre ytor, borde vattendroppar lättare bli hängande på den nedre kanten, och delvis sugas in i träet, i stället för att rinna ner.
Har tyvärr sålt huset/husen nu i vinter, men några bilder har jag väl:
Husfasad med liggande vit dubbelfas-panel, trappa och små fönster under ett rött tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med vit liggande dubbelfas-panel och ett litet växthus mot en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med liggande dubbelfas-panel och person som sitter på stol och använder mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med liggande dubbelfas-panel i grått, tegeltak, förrådsdörr och fönster, grusgång framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mälarpanel kallas din panel hos min leverantör, DalaPanel från SvedenTrä
Dubbelfaspanel är med not och spont
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi byggde 2010 med liggande panel.
Valde dubbelfas-panel:
[bild]
Vi valde denna till bostadshus, stall och garage för jag tror att den står bättre emot väta än enkelfassponten.
Jag inbillar mig i alla fall att på dubbelfasen rinner regn lättare av, eftersom alla y0tor lutar.
På enkelfasen, med sina horisontella nedre ytor, borde vattendroppar lättare bli hängande på den nedre kanten, och delvis sugas in i träet, i stället för att rinna ner.
Har tyvärr sålt huset/husen nu i vinter, men några bilder har jag väl:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ah spännande, aldrig sett dubbelfasen så, bara med spont. Ska kolla vidare. Jag tror du kan ha rätt angående droppar som blir hängande, en snickarkompis hade samma teori. Tack!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
nino nino skrev:
Mälarpanel kallas din panel hos min leverantör, DalaPanel från SvedenTrä
Dubbelfaspanel är med not och spont
Tack, visste inte att man kan få utseendet av dubbelfas men monteringen likt enkelfas. Vår hantverkare ville ha 50 000kr extra för att montera med not o spont för det skulle ta längre tid.
 
A andhak2802 skrev:
Är detta samma?
[länk]
Samma som mälarpanel ja
 
Vi körde med Z fals och limträpanel som är ändspontad. Den sätter man löpande så det blir minimalt med spill. Det går rätt fort att få upp panelen när var bräda är 1,8m2.
 
Frågan är om man verkligen får samma utseende med ospontade brädor.
Jag är tveksam.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är om man verkligen får samma utseende med ospontade brädor.
Jag är tveksam.
Ja, du har rätt, det ser nog bättre ut :)
Lite rejälare dimensioner på allt om man slopar nåt och spont.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, du har rätt, det ser nog bättre ut :)
Lite rejälare dimensioner på allt om man slopar nåt och spont.
Vad är bättre?
En klassisk spontad panel "håller formen" bättre och man får en kontrollerad och jämn glipa mellan varje panelbräda.
Men Z-panel har varje panelbräda större rörelsefrihet och man får inte samma estetiska uttryck som med klassisk fas-spontad panel.
Z-panel är inget man sätter på äldre hus i min mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.