nino nino skrev:
Ska upp med ny fasad i vår.
Vad ska jag ha för spikpistol? Eller ska man skruva, finns det bandad skruv till det? Har en festool automatskruvdragare och en billig luftpicka
Det är nog en högst subjektiv fråga. Jag skulle absolut spika och det med en spikpistol med rundskalle spik och panelnos, om det inte är vansinnigt mkt (eller om jag vore yngre) för hand eller som sagt en kombination. Kör själv med Paslode im90 som jag är nöjd med.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Det är 100kvm första året och totalt ca 400 totalt.

Ja paslode har jag sneglat på...
Luftpickan upplever jag som ojämn i islaget, tråkigt att behöva gå efter och slå efter men det är kanske oundvikligt?
 
nino nino skrev:
Det är 100kvm första året och totalt ca 400 totalt.

Ja paslode har jag sneglat på...
Luftpickan upplever jag som ojämn i islaget, tråkigt att behöva gå efter och slå efter men det är kanske oundvikligt?
Nej, jag ställer min vid tex synlig panel och när jag känner mig lite extra anal så att jag efterslår för att det skall bli riktigt snyggt och se handspikat ut. Pasloden går att ställa så de hamnar ruskigt exakt om man inte vill efterslå.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mina axlar tål inte att arbeta med spikpistol längre stunder så jag föredrar handspikning och aningen lägre timlön. Då blir det färre sjukskrivningar och mer uträttat.

Bäst går det att spika uppåt och nedåt med spikpistol men skulle jag spika brädslåning med pistol skulle varannan dag bli sjukledig.

Om man bara bryr sig om att lära sig använda en hammare så går det väldigt snabbt det också! Tidsförlusten är liten utom när det skall spikas uppåt men å andra sidan går det bättre att spika uppåt med pistol.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mina axlar tål inte att arbeta med spikpistol längre stunder så jag föredrar handspikning och aningen lägre timlön. Då blir det färre sjukskrivningar och mer uträttat.

Bäst går det att spika uppåt och nedåt med spikpistol men skulle jag spika brädslåning med pistol skulle varannan dag bli sjukledig.

Om man bara bryr sig om att lära sig använda en hammare så går det väldigt snabbt det också! Tidsförlusten är liten utom när det skall spikas uppåt men å andra sidan går det bättre att spika uppåt med pistol.

Jaha är det tyngden av pistolen som ställer till det med axeln då? Tycker ju att handspikning borde vara mer belastande men det är klart att det är helt olika moment.
Har några gubbar som ska hjälpa mig och där är jag rädd att det blir varannan bom med hammare :)

750lpm med cc 60cm borde bli runt 1500 spik? Eller säg 2000 med lite extra runt fönster osv
 
H Hjalmar Nilsson skrev:
Det där är en kombinationspistol för både spik och klammer. Du ska använda en ren spikpistol, har betydligt smäckrare huvud. Problemet med olika hårdhet i träet förändras dock inte så det blir antingen lite mindre märken eller en del efterhamrande.
jaså, vad för klammer kan jag skjuta med den? Behöver jag byta magasin oxå då eller finns det klammer som passar direkt?
 
nino nino skrev:
Jaha är det tyngden av pistolen som ställer till det med axeln då? Tycker ju att handspikning borde vara mer belastande men det är klart att det är helt olika moment.
Har några gubbar som ska hjälpa mig och där är jag rädd att det blir varannan bom med hammare :)

750lpm med cc 60cm borde bli runt 1500 spik? Eller säg 2000 med lite extra runt fönster osv
Ja det är statisk belastning som inte går och i synnerhet statiskt ihop med knyckar.
Samma problem blir det när jag skall gå med motorsågen och kvista i skogen så därför kvistar jag stor del med yxa.
Att slå in ett par tusen spikar med hammare är ingen sak att tala om när det är i vågrät riktning.
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
J Jocu skrev:
kan inte tänka mig att prefabricerade hus som byggs inomhus spikas för hand‍♂️
Stämmer bra. Vi använder spikpistoler när vi bygger hus på fabriken jag jobbar på. Blir snyggt
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har spikat panel med hammare men man blir less.
Man kan väll ställa ner trycket så kan man hammra sista?
Känns som man speedar på lite kanske? :)
 
H Hjalmar Nilsson skrev:
Det där är en kombinationspistol för både spik och klammer. Du ska använda en ren spikpistol, har betydligt smäckrare huvud. Problemet med olika hårdhet i träet förändras dock inte så det blir antingen lite mindre märken eller en del efterhamrande.
Nej, det är det inte. Det är en vanlig stomspikpistol. 50-90 mm spik. Inga klammer.
 
J Jocu skrev:
Hej!

har en hikoki spikpistol.
Ska börja skjuta fasad, men denna pistol har en typ av gaffel längst fram, denna gaffel lämnar märken.

finns det något man kan göra för att slippa dessa märken?
Oj vad det här ämnet halkade iväg på om att använda hammare istället för pistol.
Du kan väl börja med att fila bort de två tänderna man ser i framkant på pistolen, tror inte att du är i behov av dem som halkskydd.
Sen tycker jag att du skall sänka trycket på kompressorns utgående regulator så att inte pistolen slår så hårt, spiken är onödigt djupt islagen.
/// BG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.