Hej,

Vi velar mellan enkelfas och dubbelfas. Vi tycker dubbelfas är snyggare men vår entreprenör rekommenderar det inte eftersom han tror/vet att när panelen torkar kommer skåran mellan brädorna glipa och bilda små hål om man tittar uppåt så att säga. Han tror också att skåran mellan brädorna kommer bli olika står mellan panelraderna.

Är det någon här som haft dubbelfas ett par år och vet något om detta?

Är enkelfas en tekniskt bättre panel som liggande?

Vår entreprenör vill också bryta av den liggande panelen med ett par stående brädor från sockel upp till takfot för att på så sätt undvika skarvar. Det ser inte dumt ut men är alldeles för modernt för vårt 20-talshus.

Ni som har liggande panel, hur är skarvarna på era hus? Antar att ni grundat och lagt de dikt an som Svenskt trä rekommenderar? Håller de rötan borta?

Visa gärna bilder också:)

Stort tack alla!
 
  • Gilla
Mercruiser
  • Laddar…
Vi satte liggande enkelfas 145mm. Tyckte den är snyggare än dubbelfas som i mitt tycker ser lite ut som man försöker efterlikna timmerhus. Men men, tycke o smak är olika.

Vi har skarvar under vertikal bräda över. Gjorde nått halvhjärtat försök att skarva mitt på men det blev inte bra. Man ska komma ihåg att panelbrädor inte direkt är spikraka. De kan va hyfsat raka och fina när de kommer hem. Sen sågar du dem vinkelräta och snygga. Efter oljar du och grundar. Då blir trät fuktigt av färgen och slår sig lite hit och dit. När du sen sätter två plankor efter varandra så kommer det inte bli sömlöst, blir alltid en liten glipa. En glipa som dessutom kommer bli rejält stor en torr vinter och tajt en fuktig sommar.

Man får ju förstås olja o grunda ändarna riktigt ordentligt så håller de väl hyfsat bra men det är där ni kommer få problemen.

Angående att man ska kunna se genom tycker jag det låter långsökt..
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vi satte liggande enkelfas 145mm. Tyckte den är snyggare än dubbelfas som i mitt tycker ser lite ut som man försöker efterlikna timmerhus. Men men, tycke o smak är olika.

Vi har skarvar under vertikal bräda över. Gjorde nått halvhjärtat försök att skarva mitt på men det blev inte bra. Man ska komma ihåg att panelbrädor inte direkt är spikraka. De kan va hyfsat raka och fina när de kommer hem. Sen sågar du dem vinkelräta och snygga. Efter oljar du och grundar. Då blir trät fuktigt av färgen och slår sig lite hit och dit. När du sen sätter två plankor efter varandra så kommer det inte bli sömlöst, blir alltid en liten glipa. En glipa som dessutom kommer bli rejält stor en torr vinter och tajt en fuktig sommar.

Man får ju förstås olja o grunda ändarna riktigt ordentligt så håller de väl hyfsat bra men det är där ni kommer få problemen.

Angående att man ska kunna se genom tycker jag det låter långsökt..
Tack! Har du någon bild på hur du löst det med den vertikala brädan?
 
A andhak2802 skrev:
Tack! Har du någon bild på hur du löst det med den vertikala brädan?
Ja, det skulle man ju tro men kan fanimej inte hitta någon! Har mängder med bilder på hur det ser ut undertill, el, vatten, stomme osv men inget där ytterpanelen har skarvarna. Har det på några få ställen ska erkännas men har valt att ha det där det är naturliga avbrott. Som mitt på en vägg. Eller en vägg där det sitter två fönster på ena delen medans den andra är fönsterlös. Där satte jag brädan så det är symmetriskt lika långt från gavel till fösta fönster som mellan plankan och andra fönstret. Avdelar huset naturligt då.

Det gäller att hitta bra ställen så det blir naturligt.
 
Jäkla bra tips om den vertikala brädan, ska sätta ny panel på garaget nu och originalpanelen är i fullängd 6,25 meter, antar att det inte går att få tag i idag för skäliga summor. Panelen är från -64.
 
Monterat liggande dubbelfas 170, mellanstruken, ändspontad, limmade alla skarvar.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har inga åsikter om vilken slags liggande panel som var vanligast på 20-talet, och som man givetvis bör använda.

Men vertikala avdelare i form av brädor för att täcka skarvar är ABSOLUT INTE ok på ett äldre hus från 20-talet.
Det kommer bara att se vansinnigt fel ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kvarnapajken och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har inga åsikter om vilken slags liggande panel som var vanligast på 20-talet, och som man givetvis bör använda.

Men vertikala avdelare i form av brädor för att täcka skarvar är ABSOLUT INTE ok på ett äldre hus från 20-talet.
Det kommer bara att se vansinnigt fel ut.
mm håller med (tror jag då jag inte sett bilder som visar ett ok resultat) Vi har bestämt att köra på enkelfas, frågan är bara om det blir 120mm eller 145mm. Skarvarna kommer vi grundmåla och limma, pratat med olika snickare som tydligen kör på denna lösning.
 
A andhak2802 skrev:
mm håller med (tror jag då jag inte sett bilder som visar ett ok resultat) Vi har bestämt att köra på enkelfas, frågan är bara om det blir 120mm eller 145mm. Skarvarna kommer vi grundmåla och limma, pratat med olika snickare som tydligen kör på denna lösning.
Vad byggdes huset med orginal? Annars så kolla vad som var vanligast när huset byggdes i er del av landet.
Tror faktiskt att enkelfas var lite vanligare ändå...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad byggdes huset med orginal? Annars så kolla vad som var vanligast när huset byggdes i er del av landet.
Tror faktiskt att enkelfas var lite vanligare ändå...
Stämmer, enkelfas var den vanliga panelen under -20/30talet. Dock enkelfasspont men utseendet skiljer sig inte speciellt utseendemässigt. Huset byggdes med stående profilerad lockläkt men passar inte i detta då huset visuellt ser alldeles för högt ut då. Huset fick liggande panel på 50-talet och väljer att fortsätta med det.
 
Hus från 20-talet ska ju visuellt se lite resliga och ståtliga ut, ståendes på en halvhög källarsockel
Gärna branta sadeltak eller mansarftak.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hus från 20-talet ska ju visuellt se lite resliga och ståtliga ut, ståendes på en halvhög källarsockel
Gärna branta sadeltak eller mansarftak.
Precis, du beskriver vårt hus väldigt väl:) Det enda är att vi är översta huset i en gata som sluttar neråt. Står man på nedersidan ser det skyhögt ut även med liggande panel
 
V Vante skrev:
Monterat liggande dubbelfas 170, mellanstruken, ändspontad, limmade alla skarvar.
Limmar man bara skarven eller en bit på ut på sidorna om skarven?

Gjorde du någon midja?
 
Jag skarvade min lodräta panel med kapning på 17°. Limmade ingenting.
Skarvarna syntes mest första månaden men sen jämnade det till sig. Limmar man och träbitarna inte är 100% lika i formen så kommer skillnaden bestå även när trät har aklimatiserat sig.
Syns knappt idag. Målade bara över skarvarna noga.
 
Hade liggande enkelfals på förra huset, den skarvade jag på spikläkt med bara spik men även någon enstaka helt utan stöd.

Såg helt okey ut i min mening, visst blev någon skarv synlig och så men det skapade ett visst liv i panelen som passade till husets äldre karaktär.

En limträ panel blir helt steril och livlös, så det tycker jag inte passar in på ett äldre hus. Blir väll så om man gör skarvarna på vanlig panel riktigt ordentligt också.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.