R Rixost skrev:
Jättebra,, nu är påtryckningarna igång, känns ju som alla argument härifrån kommer göra susen.
Tackar
Bra att hjälpa farmor. Hoppas du och farmor finner lösningar som blir bra för hennes behov; och inte minst att det sedan där ute bland folk kan finnas god förståelse för preventiva åtgärder för äldre. Inte alltid det lättaste. Du hade ju däremot ett bra förslag själv med utgångspunkt om förändringar i ordningen på lådorna:
"..men nu kom jag på att om alla flyttar ett steg så den sista lediga blir upptagen, då hamnar farmor längst ner i en rad.
Den första lådan blir reserv istället,,, ska kolla det direkt."
 
  • Gilla
StaBen och 2 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Klistra en spegel i toppen av facket så ser man om något finns liggandes.
Fast posten ska ju plockas ut också..
 
Det intressanta är också att hela fastigheten är helt anpassad till personer med rörelsehinder, alla trösklar, dörrar, hissar, ja allt, UTOM brevlådorna!!!
Visst är det helskumt?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
shtob och 35 till
  • Laddar…
R Rixost skrev:
Det intressanta är också att hela fastigheten är helt anpassad till personer med rörelsehinder, alla trösklar, dörrar, hissar, ja allt, UTOM brevlådorna!!!
Visst är det helskumt?
Ja, där har man fått till en miss.. måste ju finnas fler personer som inte riktigt når upp då. Verkar som rätt så ogenomtänkt.
Men om det finns fixartjänster i den kommunen, så kan man alltid ringa och rådgöra, de kommer utan dröjsmål på vissa hålla och ser över och fixar; och om nödvändigt så kan man sedan gå vidare med mer genomgripande lösningar om behov finns.
 
tommib
Gissningsvis beror det på att det är två olika intressen som krockar. Å ena sidan tillgänglighet för rörelsehindrade, å andra sidan arbetsmiljökrav från brevbärarna.

Jag håller med övriga, farmor ska under inga omständigheter klättra för att nå sin post. Om bostadsrättsföreningen och/eller posten inte löser detta bör du/farmor gå på kommunen ang bostadsanpassning.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 6 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Kan ingen vara snäll och byta postbox med henne?
Nej, det går inte, de måste sitta i postsorteringsordning.
 
  • Arg
  • Gilla
egeside och 1 till
  • Laddar…
R Rixost skrev:
Det intressanta är också att hela fastigheten är helt anpassad till personer med rörelsehinder, alla trösklar, dörrar, hissar, ja allt, UTOM brevlådorna!!!
Visst är det helskumt?
Verkligen skumt. De kanske räknar med att alla är så dåliga att de har hemtjänst som tar in posten åt dem?
 
RACS RACS skrev:
Men om det finns fixartjänster i den kommunen, så kan man alltid ringa och rådgöra, de kommer utan dröjsmål på vissa hålla och ser över och fixar; och om nödvändigt så kan man sedan gå vidare med mer genomgripande lösningar om behov finns.
Kan man anlita sådan för daglig posttömning? :thinking:
Hon kan ju inte be dem flytta hennes postbox eller möblera om bland lådorna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det går inte, de måste sitta i postsorteringsordning.
Kan man inte anmäla posten som "kräver" en viss postsorterings ordning för åldersdiskriminering ?
De borde ju lätt kunna ändra i vilken ordning de ska sortera posten kan man tycka
 
  • Gilla
Bockamålen och 4 till
  • Laddar…
Varför ska allt anmälas för olika former av diskriminering:thumbdown:
Första steget är att påtala problemet för de som ansvarar för huset, speciellt utifrån att det ska vara anpassat för denna typen av hyresgäster och finna en lösning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
PeterFalun
med tanke på alla byggregler som finns så borde väl detta regleras av något sådant.
låter inte särskilt anpassat för de boende
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fast det blir ju snudd på omöjligt att reglera i regler hur sånt här ska göras så det passar alla. Hur man än gör så är det alltid nån det inte fungerar för...........Även om man stuvar om och kanske får till det för just den här personen så kanske det flyttar in en som har det ännu svårare...........Eller så kanske det redan finns flera sådana......
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Betyder detta att jag som är ganska kort inte skulle kunna jobba som brevbärare? Har svårt att nå högsta hyllan i livsmedelsaffärer t.ex. Jag skulle bli riktigt jävla arg om jag inte nådde min post utan att stå på tå och sträcka ryggen så att det gör ont. Det känns som att postfacken är felaktiga, det är inte bara äldre som kan vara lite kortare än medel och många invandrade är lite kortare än svenska genomsnittet.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
M
Hur gammal är farmor?

Från: https://fastighetsboxar.se/om-fastighetsboxar/vanliga-fragor/

Hur blir det för äldre och rörelsehindrade?
Äldre över 80 år eller personer med rörelsehinder eller sjukdom har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren. Är man oförmögen att hämta sin post på grund av sjukdom eller ålder är man vanligtvis också berättigad till hjälp med sådant som inköp och andra ärenden från hemtjänsten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.