P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns 3 viktiga saker att avtala om. Arbetstid, materialpåslag och servicebil.
Nä, skulle man inte ge dricks beroende på hur god servicen var? ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag ens ska försöka förstå får du nog försöka utveckla hur ekvationen men ”sänkta skatter på tjänster” ska gå ihop.

Jag förstår ekvationen med rotavdrag. Där blir det nog plus för samhället i min hjärna.
Jag skrev nyss ett litet förtydligande i inlägg #1078, men kan utveckla lite här också.

Som exempel är LAS en mindre lyckad lag för en småföretagare. Ett annat exempel är att eget pensionssparande dubbelbeskattas. Överhuvudtaget är beskattnignen av företagande rätt hård i Sverige, förutom för storföretag som sen länge har gått i säng med Det Stora Statsbärande Partiet i Sverige.
 
Det är inte enkelt att vara företagare i allmänhet. Sverige i synnerhet.

Intressant reaktionen vart när jag avslöjade att kunder kan vara jävliga.
Det kändes som vissa började försvara kunderna och förneka det hela.
Klart att det förekommer det är inget snack om. Problemet är vi läser bara om den hemska hantverkaren. Inte kunden, därför är det svårt att få någon känsla.
Jag är övertygad om att det är vanligare än man tror. Nej här finns inga källor.
System eller ej.
Det är inte rätt att jävlas oavsett hantverkare eller kund.
Tycker det är värt att tänka på. Debatten blir oftast så ensidig.
 
P pmd skrev:
Det går inte att basera en verklighetsbeskrivning av ett system på subjektiva upplevelser. Om man tror att statistik som presenteras är felaktig så måste man argumentera för det och då krävs det betydligt mer än anekdotisk bevisföring.

Systemet som beskrivs kan vara samhället och rånfrekvensen i detsamma, men det kan också vara hantverksmarknaden. I båda fallen måste man ha tillförlitlig statistik för att kunna säga något generellt om verkligheten.

Det är givetvis beklagligt att en ungdom blir rånad av andra ungdomar eller att en hantverkare blir lurad av en kund, men en enstaka händelse går inte att generalisera till att fenomenet är vanligt förekommande.


Kanske. Kanske inte. Om statistiken visar något annat nu än förr så är den troligaste orsaken att verkligheten har förändrats, men det kan förstås också bero på bättre mätmetoder, även om det senare är mindre troligt (statistik är en ganska stabil vetenskap).
”Kanske. Kanske inte. Om statistiken visar något annat nu än förr så är den troligaste orsaken att verkligheten har förändrats, men det kan förstås också bero på bättre mätmetoder, även om det senare är mindre troligt (statistik är en ganska stabil vetenskap”

Ibland är det så enkelt att statistiken presenteras eller tas fram på ett nytt sätt. Inte så lätt att snappa upp alla gånger i medieflödet. När det gällde ungdomsrånen så visste många att rånen ökade kraftigt trots att statistiken inte riktigt visade på samma ökning. Statistiken baserades på antalet anmälda fall. Polisen försökte förklara att ungdomar i stor utsträckning inte vågade anmäla dessa rån.
När man senare gjorde andra statistiska undersökningar om just ungdomsrån så kom man fram till att antalet rån hade ökat kraftigt samtidigt som viljan att anmäla hade minskat.
 
P pmd skrev:
Jag skrev nyss ett litet förtydligande i inlägg #1078, men kan utveckla lite här också.

Som exempel är LAS en mindre lyckad lag för en småföretagare. Ett annat exempel är att eget pensionssparande dubbelbeskattas. Överhuvudtaget är beskattnignen av företagande rätt hård i Sverige, förutom för storföretag som sen länge har gått i säng med Det Stora Statsbärande Partiet i Sverige.
Jag skrev:
”Hur som så har Rotavdraget också fört med sig något positivt. Det har förändrat branschen kraftigt. Otroligt mycket svartjobb försvann blixtsnabbt när Rotavdraget infördes. Fortfarande idag leder rotavdraget till en kraftig minskning av svartjobben”.

Du svarade att man kunnat uppnå samma effekt med andra metoder men sluppit ökad byråkrati.

Då svarade jag: ”Hur då”?

Du får ursäkta men jag förstår verkligen inte hur dina exempel skulle lyckas få samma effekt som rotavdraget har fått när det gäller svartjobben.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns 3 viktiga saker att avtala om. Arbetstid, materialpåslag och servicebil.
Vi kan lägga till:
  • hyra av verktyg, byggställningar, container etc
  • ROT
  • Tidpunkt för start och slut
  • Försäkringar
  • Vilket pris påslaget ska räknas från
Och säkert en massa mer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Intressant reaktionen vart när jag avslöjade att kunder kan vara jävliga.
Det kändes som vissa började försvara kunderna och förneka det hela.
Hej. Läser vi i samma tråd?

För det första, du "avslöjade" inget, du berättade en sak.

För det andra, du fick i stort sett bara medhåll.
Jag över övertygad om att alla här redan vet att det finns jävliga kunder. Ingen här har nog förtroende för hela mänskligheten.

Det enda som ledde till lite motreaktioner var kommentarerna om att vissa "satte det i system" att lura hantverkare.
Inte för att ingen trot att det inte kan hända, utan för att det påstods utan belägg/exempel.


Men viktigast av allt så är det inte relevant för trådens ämne.
Det händer att hantverkare gör fel mot kund. Det ska inte ses som "ok" bara för att det även finns kunder som gör fel mot hantverkare.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kan lägga till:
  • hyra av verktyg, byggställningar, container etc
  • ROT
  • Tidpunkt för start och slut
  • Försäkringar
  • Vilket pris påslaget ska räknas från
Och säkert en massa mer.
Som jag alltid brukar skriva. Använd Hantverksformuläret som grund så har man kommit långt.
Alla dina punkter finns med i Hantverksformuläret.
Sen kan man absolut behöva förtydliga vissa delar i ett avtal eller lägga till ytterligare delar.
För många på det här forumet kan det tex. Vara aktuellt att reda ut var och när arbetet börjar och slutar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hej. Läser vi i samma tråd?

För det första, du "avslöjade" inget, du berättade en sak.

För det andra, du fick i stort sett bara medhåll.
Jag över övertygad om att alla här redan vet att det finns jävliga kunder. Ingen här har nog förtroende för hela mänskligheten.

Det enda som ledde till lite motreaktioner var kommentarerna om att vissa "satte det i system" att lura hantverkare.
Inte för att ingen trot att det inte kan hända, utan för att det påstods utan belägg/exempel.


Men viktigast av allt så är det inte relevant för trådens ämne.
Det händer att hantverkare gör fel mot kund. Det ska inte ses som "ok" bara för att det även finns kunder som gör fel mot hantverkare.
”Men viktigast av allt så är det inte relevant för trådens ämne.”

Den här tråden har väl spårat ut ganska kraftigt ändå från trådens ämne? Jag tycker absolut det finns en poäng att också prata om kunderna. Av många anledningar.
Många gånger har kunden en förväntning som krockar med hantverkarens faktura. Då blir hantverkaren lätt boven i dramat. Men juridiken kan säga något annat.
Att det kostar pengar för företag att processa mot oseriösa kunder och seriösa kunder som man inte kommer överens med är också viktigt att känna till.
Nu orkar jag inte försöka leta efter någon statistik eller undersökning men många seriösa företag orkar helt enkelt inte jobba med privatpersoner. Självklart är detta inte bra för branschen.

Jag tror branschen i stort också har missat att förklara och informera hur det fungerar idag.
Istället läggs detta ansvar över på företagen eller i värsta fall den enskilda hantverkaren.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Många gånger har kunden en förväntning som krockar med hantverkarens faktura.
Exakt detta är ju vad hela diskussionen handlar om. Frågan är varför denna krock verkar uppstå i så väldigt många fall.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Det är inte enkelt att vara företagare i allmänhet. Sverige i synnerhet.

Intressant reaktionen vart när jag avslöjade att kunder kan vara jävliga.
Det kändes som vissa började försvara kunderna och förneka det hela.
Klart att det förekommer det är inget snack om. Problemet är vi läser bara om den hemska hantverkaren. Inte kunden, därför är det svårt att få någon känsla.
Jag är övertygad om att det är vanligare än man tror. Nej här finns inga källor.
System eller ej.
Det är inte rätt att jävlas oavsett hantverkare eller kund.
Tycker det är värt att tänka på. Debatten blir oftast så ensidig.
Jag tror alla är övertygade om att det finns värdelösa kunder. Jag tror också att det finns de som sätter det i system att bråka om betalningen. Extremfallet som varit uppe här är väl mannen som beställde bergvärme till "sitt" hus och sen inte kunde betala. Det var inte hans hus, utan hans frus och hon förnekade all kännedom om det hela och firman fick ta smällen. Jag tror det var ganska exakt 100% som tyckte det var förjävligt agerat av köparen (köparna?).

Däremot om någon ställer en fråga om en faktura där man tagit betalt efter Ahsells prislista så rusar det hantverkare till försvar.
"Ja, jag gillar inte grossistprislistan och använder den inte själv så, men ..."
"Jag lägger på 20% på mitt inköpspris, varför ska jag anses som en skurk för det?" (Det är väl ingen som påstått, utan man diskuterar någon som lagt på 300-400%)
"Nu är bara hantverkshatare"
Eller den kreativa "Kanske ville kunden inte betala för annan tid än tid på plats så då valde man att ta rejält betalt för materialet istället"
Eller om någon undrar om det är rätt att man ska betala maskinhyra för att firman hyrde in en maskin att bila med. Istället för att säga "Det är grymt klantigt av firman att inte meddela dig innan, men det är brukligt" så svarar man istället med "Skulle du föredragit om hantverkarna hade knackat bort allt med mejsel och hammare, gissa om det hade blivit dyrare!"

Om man själv inte använder sig av grossistprislistorna i sin prissättning, utan har mer rimliga påslag så förstår jag inte varför man direkt eller indirekt försvarar företagen som gör det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Exakt detta är ju vad hela diskussionen handlar om. Frågan är varför denna krock verkar uppstå i så väldigt många fall.
”Frågan är varför denna krock verkar uppstå i så väldigt många fall”

I så väldigt många fall enligt detta forum eller i så väldigt många fall?

Vad tror du själv är anledningen? Vad är din eller någon annans analys?

I förskolan sa dom alltid att det inte bara är en persons fel när 2 bråkar. Sen har man lärt sig att dom hade rätt. Inte alltid men oftast. Man har också lärt sig att många bråk uppstår pga. Dålig kommunikation eller missuppfattningar. Även förväntningar spelar in. Om jag förväntar mig att mitt barn ska plocka bort sin tallrik så blir jag kanske besviken eller arg ifall hen inte gör det.

Ska man då försöka överföra livets skola för att besvara: ”Frågan är varför denna krock verkar uppstå i så väldigt många fall”
så blir min tanke att jag tror att dålig kommunikation är den absolut största anledningen. Även förväntningar tror jag har en stor skuld i detta.

En hantverkare kan förvänta sig att han bara kan lägga på sin servicebil utan en reaktion. En privatperson kan förvänta sig att det inte kommer någon servicebil på fakturan för det har inte hantverkaren sagt något om.
Roten till en konflikt kan alltså vara förväntningar.

Så länge kommunikationen är bristfällig och förväntningarna olika så kommer risken för krockar vara stor.

Sen får var och en själva fundera ut vad dagisfröken hade kommit med för rekommendation.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det var det bästa jag har läst på väldigt länge. Hatten av.(y)(y)(y)
Därför har nu hela Europa varit nödsakade till att stifta tvingande konsumentlagar mot oskäliga avtal
frambringade av ojämna kunskapsförhållanden.
Varje teori utgår ifrån förhållanden vid tiden för uttalandet . Vi lever nu i 20 hundratalet och har lämnat
självhushåll och byteshandel .
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror alla är övertygade om att det finns värdelösa kunder. Jag tror också att det finns de som sätter det i system att bråka om betalningen. Extremfallet som varit uppe här är väl mannen som beställde bergvärme till "sitt" hus och sen inte kunde betala. Det var inte hans hus, utan hans frus och hon förnekade all kännedom om det hela och firman fick ta smällen. Jag tror det var ganska exakt 100% som tyckte det var förjävligt agerat av köparen (köparna?).

Däremot om någon ställer en fråga om en faktura där man tagit betalt efter Ahsells prislista så rusar det hantverkare till försvar.
"Ja, jag gillar inte grossistprislistan och använder den inte själv så, men ..."
"Jag lägger på 20% på mitt inköpspris, varför ska jag anses som en skurk för det?" (Det är väl ingen som påstått, utan man diskuterar någon som lagt på 300-400%)
"Nu är bara hantverkshatare"
Eller den kreativa "Kanske ville kunden inte betala för annan tid än tid på plats så då valde man att ta rejält betalt för materialet istället"
Eller om någon undrar om det är rätt att man ska betala maskinhyra för att firman hyrde in en maskin att bila med. Istället för att säga "Det är grymt klantigt av firman att inte meddela dig innan, men det är brukligt" så svarar man istället med "Skulle du föredragit om hantverkarna hade knackat bort allt med mejsel och hammare, gissa om det hade blivit dyrare!"

Om man själv inte använder sig av grossistprislistorna i sin prissättning, utan har mer rimliga påslag så förstår jag inte varför man direkt eller indirekt försvarar företagen som gör det.
”Om man själv inte använder sig av grossistprislistorna i sin prissättning, utan har mer rimliga påslag så förstår jag inte varför man direkt eller indirekt försvarar företagen som gör det”.

Jag har då inte sett många exempel på folk i detta forum som försvarar företagen som använder oskäliga påslag på materialet för jag antar att det är det du menar med grossistprislistor.
 
S Spikin skrev:
Därför har nu hela Europa varit nödsakade till att stifta tvingande konsumentlagar mot oskäliga avtal
frambringade av ojämna kunskapsförhållanden.
Varje teori utgår ifrån förhållanden vid tiden för uttalandet . Vi lever nu i 20 hundratalet och har lämnat
självhushåll och byteshandel .
Min övertygelse är att det var mycket bättre förr. När man kom överens och skakade tass. Då respekterade man det överenskomna bättre från båda håll.
Dessa lagar och tolkningar ställer till det en hel del. För tydligen är det inte lätt att skriva lagar där det inte går att tolka olika. Nu är det Ktjl som gäller mot privatpersoner vid entreprenadsarbeten. Den lagen är tvingande till konsumentens fördel.

Ta självkostnadsprincipen som exempel. Det låter ju vettigt. ”Självkostnad”. Det fattat väl alla vad det är? Eller?
Ni som inte vet och orkar. Läs på lite. Ni kommer bli chockade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.