Vi har precis flyttat in i en nybyggd bostadsrättsförening. Samtliga lägenheter i föreningen har en liten plätt framför radhuset som benämns "angöringsplats" och är täckt av 0/8 grus. Vissa av lägenheterna (inklusive våran) har även en liten gräsmatta framför huset som man kan se på bilden nedan.

Del av en byggplan som visar en markplätt framför ett radhus, markerad i gult.

Det här gruset släpas med in i huset och kommer antagligen se fördjävligt ut väldigt fort, så min första tanke var att gräva upp gräsmattan och lägga sten på hela ytan. Samtliga boende i föreningen gjorde en framstöt för att få asfalterat medans byggherren asfalterade vägarna i området men det sköts ned av den tillfälliga styrelsen.

Eftersom det projektet dog började jag istället med stenläggningen som jag egentligen ville ha från början. Mitt resonemang är att jag har underhållsskyldighet på min upplåtna mark och med andra ord inte behöver tillåtelse från styrelsen för att göra mindre förändringar.

Nu har vi fått en riktig styrelse på plats och det första de gör är att knorra över att jag börjat gräva upp gräsmattan och anser att det vore "önskvärt" om jag upphör med mitt arbete tills att de kan ha sitt första styrelsemöte.

Sitter jag i klistret här? Allt jag kan läsa mig till är att styrelsen inte bör kunna ha några synpunkter på något som inte är bygglovspliktigt?
 
Jag lyckas inte förstå bilden, så har svårt att uttala mig om den. Men finns det något reglerat i upplåtelseavtalen eller dylikt om "angöringsplatsen"? Om det inte uttryckligen framgår där så ingår inte ytan i bostadsrätten och då är det mer att betrakta som en allmän nyttjanderätt.
 
Jag förstår inte heller bilden. Det avgörande är hur avtalet ser ut. Om den omgivande marken är upplåten med bostadsrätt så avgör ni som innehavare vad som görs. Om den i stället tillhör föreningen så är det föreningen som avgör, och ni ska då ha föreningens tillstånd för eventuella förändringar. Så återkom gärna med vad som sägs i ert avtal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nej, jag ser att den är lite kryptisk.

Så här står det i upplåtelseavtalet:

Närbild av text från ett upplåtelseavtal om tomträtt/ trädgård för lägenheter, som beskriver ansvar för mark och underhåll.
Närbild av ett upplåtelseavtal där det står att bostadsrättshavaren ansvarar för markskötsel angränsande till lägenheten.


Jag hittar ingen explicit referens till marken vad gäller upplåtelsen, enbart att ytan på ritningen består av "upplåten mark, sköts och vårdas av kund"

Del av en detaljplan som visar upplåtna markområden med numrerade tomter och omgivande vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Ja det ser solklart ut som att du ansvarar för skötsel och underhåll av tomtmarken. Men detta kommer också frihet att besluta hur detta ska utföras. I alla fall om det inte finnas andra begränsningar, t ex i föreningens stadgar.

Trädgården definieras ju enligt "särskild ritning" så kan du tolka den så är du hemma.
 
Jag tolkar det som att ni har rätt att ändra ytor som du vill. Någon annan kanske tolkar det annorlunda?
 
Claes Sörmland
Det finns dessutom direkt stöd för det i bostadsrättslagen, 7 kap. 12 §:

Textutdrag ur bostadsrättslagen som beskriver bostadsrättshavarens ansvar för underhåll av lägenhet.
[Paragrafen fortsätter med en massa text som inte är relevant för tråden.]
 
  • Gilla
McFace och 1 till
  • Laddar…
Det som eventuellt skulle krocka med min tolkning är vad som verkar vara en standardfras i stadgarna:

"På mark som ingår i upplåtelsen samt på eller i anslutning till lägenhetens utsida får bostadsrättshavaren utföra eller uppsätta arrangemang av permanent natur endast om så sker i enlighet med styrelsens anvisningar eller styrelsens godkännande."
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland
M McFace skrev:
Det som eventuellt skulle krocka med min tolkning är vad som verkar vara en standardfras i stadgarna:

"På mark som ingår i upplåtelsen samt på eller i anslutning till lägenhetens utsida får bostadsrättshavaren utföra eller uppsätta arrangemang av permanent natur endast om så sker i enlighet med styrelsens anvisningar eller styrelsens godkännande."
Där föll nog din frihet. (Vad nu sjutton ett arrangemang är?)
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där föll nog din frihet. (Vad nu sjutton ett arrangemang är?)
Jo precis. Allt verkar väldigt luddigt. Å enda sidan ska styrelsen ha åsikter om mitt underhåll. Å andra sidan finns inga sanktionsverktyg och styrelsen måste kunna påvisa i en eventuell rättssak att förändringen "varit till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen".
 
Claes Sörmland
Fundering: Anmäl dig till kommittén som upprättar föreningens handbok för vilka godkända permanenta arrangemang som kan utföras eller uppsättas på den upplåtna marken. Denna text tar sedan styrelsen som sin anvisning till medlemmarna.
 
  • Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
I upplåtelseavtalet står "grusad ingång till entré". Det är enligt mig tveksamt om du kan ändra det utan styrelsens godkännande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
I upplåtelseavtalet står "grusad ingång till entré". Det är enligt mig tveksamt om du kan ändra det utan styrelsens godkännande.
Jag trodde det var uppgrävning av gräsmattan som tråden först och främst gällde.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Konstruktionen i den här föreningen verkar vara feltänkt.

Vill föreningen ha kontroll över marken och dess skötsel så upplåtes den rimligen inte. Då får också föreningen ta kostnaden och besväret att sköta marken. Önskar man slippa den kostnaden/besväret så ger man rimligen ansvaret men också ökad frihet till bostadsrättsinnehavaren.

Sen är det ju högst oklart vad ett arrangemang av permanent natur är. Något som har arrangerats. Men allt på sådan mark är arrangerat, marken är arrangerad. Jag skulle överväga att ändra stadgarna på nästa stämma så att detta blir begripligt och förenligt med bostadsrättslagens intention.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag trodde det var uppgrävning av gräsmattan som tråden först och främst gällde.
Jo. Det är det som har triggat styrelseordföranden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.