Hur skarvar man parketten från gammal parkett under diskbänk till ny parkett
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kan du beskriva lte mer och gärna ladda upp en bild på hur det ser ut?
För nu var det lite svårt att förstå vad du vill göra egentligen, det är ju trots allt under en diskbänk och därmed syns det väl inte.
 
Det går inte att slipa golvet mer, så jag lägger nytt golv en bit under diskbänken hur skarvar man golvet, måste även göra en skarv mellan gaveln o diskmaskinen
 
  • Kök med trägolv framför diskbänk och diskmaskin, synlig skarv i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man brukar inte göra någon särskild skarv utan man brukar bara lägga det nya golvet fram till skåpbenen och sen låter man sockeln dölja det hela.
 
gäller det om jag tar bort parketten till de gamla parketten under diskbänken, behöver man ingen list eller typ matta mot skarvarna
 
Under diskmaskinen ska golvet gå ändå in och på det läggs ett golvskydd/ läckageskydd. Så ifall diskmaskinen börjar läcka så upptäcker man det, då det rinner ut på golvet. Annars kan de stå och läcka länge med stora vattenskador som följd.

Du lägger parketten som den gamla ligger, förutom under diskmaskinen

Skruva bort täckskivan till vänster om diskmaskinen så blir det enkelt att lägga den nya
 
Redigerat:
Tänker inte ta bort skåpen, hur gör man med benen, så skåpen inte lossnar från väggen, när jag lägger nytt parkett under diskbänken
 
F Folkmick skrev:
Tänker inte ta bort skåpen, hur gör man med benen, så skåpen inte lossnar från väggen, när jag lägger nytt parkett under diskbänken
Det ska du inte göra. Utan riv bort den gamla, lägg den nya precis lika långt in som den ligger på bilden. Förutom i utrymmet där diskmaskinen står. Diskmaskinen tar du bort, skruvar bort skivan till vänster om den där det hänger handdukar. Lägger golvet in i utrymmet under diskmaskinen. Dit med golvskydd, skruva dit skivan igen och ställ tillbaka diskmaskinen. Sedan så sätter du socklar på skåpen.

Eller menar du på bilden där det fortfarande är en sockel längst ner?
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Man brukar inte vilja ställa tunga saker (typ kök) på parkettgolv då låser du dess rörelser. kan också vara att jag inte förstår frågan. Jag förstår det som att du vill lägga parkett under köket ? Varför ?
 
F Folkmick skrev:
Tänker inte ta bort skåpen, hur gör man med benen, så skåpen inte lossnar från väggen, när jag lägger nytt parkett under diskbänken
man skaffar några extra plastben som man kan sätta lite längre in medan man lossar de ordinarie
 
Tack för hjälpen
En fråga till första parkett raden är 240cm sticker ut ca 10 cm och andra raden går 240 cm in under diskbänken ska man såga upp en rak kant precis bakom gavelskivan så man kan förlänga parketten.
Har matta under hela diskbänken plus skydd unerd diskmaskinen
 
F Folkmick skrev:
Tack för hjälpen
En fråga till första parkett raden är 240cm sticker ut ca 10 cm och andra raden går 240 cm in under diskbänken ska man såga upp en rak kant precis bakom gavelskivan så man kan förlänga parketten.
Har matta under hela diskbänken plus skydd unerd diskmaskinen
Förstår inte riktigt frågan. Kan du rita en skiss så kanske det blir tydligare.
 
Vill inte ta bort första och andra raden från väggen och ut mot golvet, kan jag skarva precic bakom gavelskivan 3 raden är det inga problem med där kommer nya parketten
 
  • Gamla parkettgolv nära vägg där delar av parketten är planerade att skarvas bakom gaveln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Folkmick skrev:
Vill inte ta bort första och andra raden från väggen och ut mot golvet, kan jag skarva precic bakom gavelskivan 3 raden är det inga problem med där kommer nya parketten
Ska du inte lägga ny parkett i hela köket?
 
Nej se bild 1 ny parkett från 3 raden från väggen under diskbänk.
1 och 2 raden parkett behöver skarva vid gavel diskmaskinen står precis bakom gavel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.