I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
 
A
Det låter inte bra att farmor ska kliva på trappsteg,vet inte i vilken form hon är men det är nog bland det farligaste för äldre att göra:oops:
Det går inte att få flyttat till en lägre belägen låda på något sätt istället:thinking:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 24 till
  • Laddar…
Ett periskop kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Janne_Visby och 7 till
  • Laddar…
Ta frågan med hyresvärd eller Brf beroende av boende.
 
  • Gilla
splinter och 18 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare, att ha farmor upp och ner på stegar känns inte hållbart, det måste gå att lösa på annat sätt? Annars gillade jag tanken på lilla farmor ståendes med ett periskop varje dag för att se att hon inte glömt nån räkning. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Alltså, i våra tider skapar vi verkligen i-landsproblem.
Som sagt är lådorna elektroniska, riktigt high tech, och tekniskt hade det varit plättlätt att flytta ner accessen, alltså stuva om. Likaså ta någon låda på slutet av raden som just nu inte används, men då sparkar Post Nord bakut och kräver turordning på lådorna...
men nu kom jag på att om alla flyttar ett steg så den sista lediga blir upptagen, då hamnar farmor längst ner i en rad.
Den första lådan blir reserv istället,,, ska kolla det direkt.

Om inte det går så ser jag gärna tips på bra steg, detta är vad jag hittat:
https://www.abkati.se/produkter/ska...er/fotsteg-och-stegar/utfallbart-fotsteg.html


https://www.abkati.se/produkter/ska...egar/stege-varmgalvad-2-stegs-200x516-mm.html
 
  • Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har du inte skrivit hur gammal din farmor är men för mig med erfarenhet av vingliga gamla släktingar så är det inte några bra förslag du länkar till. Även om de fungerar idag så kan man inte lita på att de är tillräckligt säkra om ett par år. Jag skulle tro att det behövs stödhandtag också.

Ett sätt kan vara att gå via vårdcentralen och/eller en arbetsterapeut eftersom fallskador bland äldre är ett stort problem och även om de flesta bara leder till längre sjukhusvistelser så är det en del som avlider.
 
  • Gilla
uribbhammar och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har du inte skrivit hur gammal din farmor är men för mig med erfarenhet av vingliga gamla släktingar så är det inte några bra förslag du länkar till. Även om de fungerar idag så kan man inte lita på att de är tillräckligt säkra om ett par år. Jag skulle tro att det behövs stödhandtag också.

Ett sätt kan vara att gå via vårdcentralen och/eller en arbetsterapeut eftersom fallskador bland äldre är ett stort problem och även om de flesta bara leder till längre sjukhusvistelser så är det en del som avlider.
Instämmer till fullo.
Fallolyckor bland äldre orsakar särskilt lidande för den som drabbats, vilket den lidande såväl som samhället kostar stora summor.
Därför finns också för 65+ helt kostnadsfria s.k. fixartjänster (typ fixa gardinstänger och anpassning av badrum efter önskemål) på en del orter, exv i Göteborg. Man tänker alltså precis tvärtom, sätta stöd och minska höjder, lyft och stegar.. försöker få äldre att INTE klättra eller utsättas för halt eller osäkert underlag, eftersom både kognitiva och andra förändringar sker gradvis, och många gånger utan att det riktigt ens märks dag för dag, innan det redan föreligger långt gångna nedsättningar. Fallolyckor, även från låg höjd eller på plan mark är tyvärr ofta förekommande olyckor för äldre personer; något som fö akuterna på sjukhusen erfar löpande.
Relevanta anpassningar i fastighet och inte minst i bostaden för äldre personer med olika behov kan man fö ansöka om hos kommunen; vilket alltså även samhället faktiskt bekostar, efter bedömning.

Det "kostar" den äldre och samhället mindre att förebygga än att vänta på att olyckan är framme.. Bäst att då börja med att tala med fastighetsägare eller brf; för att tillse skäliga ändringar som ska underlätta.
 
Håller med övriga:
Hyresvärden och Postnord får lösa det där tillsammans. Eller hemtjänsten/kommunen. Det finns även vissa möjligheter för äldre att få posten till dörren om man har kvar "hålet". Hon ska INTE klättra. Min svärmor dog när hon bröt benet efter att ha snubblat på mattkanten. En av de vanligaste dödsorsakerna bland äldre kvinnor.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Modig och 10 till
  • Laddar…
har hon mobil så kan hon hålla upp den och ta en bild som hon sen kan kolla om där ligger mer i facket
 
  • Gilla
Janne_Visby
  • Laddar…
Jättebra,, nu är påtryckningarna igång, känns ju som alla argument härifrån kommer göra susen.
Tackar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Kan ingen vara snäll och byta postbox med henne?
 
En lowtechlösning är att sätta ett band som ligger inne i lådan och när den ska kollas så drar man i bandet och då trillar förhoppningsvis allt ut. Och en en gummisnodd i Bakkant som drar upp det igen
 
  • Gilla
claesborjesson och 7 till
  • Laddar…
Klistra en spegel i toppen av facket så ser man om något finns liggandes.
 
  • Gilla
Rekasta och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.