H Haste skrev:
Jag tror att tujan står sig. Inte för att den är snygg eller ful utanför att folk inte vill ha insyn. Man får inte bygga höga plank och då blir thujan ett utmärkt alternativ. Skulle man få bygga plank tror jag att 90% av alla thujahäcker skulle förvinna.
Fast att man inte vill ha insyn är absolut en tecken i tiden. Under större delen av 1900-talet var det relativt låga staket och häckar som gällde. Plank hade man för att dölja fula bakgårdar,industrier osv.

Tror detta beror på att man har mindre gemensamt med sina grannar och samhället i övrigt.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
H Haste skrev:
Så är det nog men det är också roligt att kunna jobba lite i taget. Allt behöver inte ske direkt. Tror att man skapar mer band till huset om man jobbar lite undan för undan.
I år är vårt hus 4 år. Vi valde totalentreprenad och allt utom trädgården vart klart direkt. Förra sommaren gjorde vi uppfarten och då försvann lastpallarna i år gör vi baksidan. Det är kul att ha små projekt att pula med och planera för. Som par mår i alla fall vi bra av att ha gemensamma projekt.
Har man den inställningen från början är det ju bara tummen upp. Vi håller också på med småprojekt hela tiden, trädgården är ju alltid ett långtidsprojekt och är ju aldig klar.Men för att ta ett exempe när det inte riktigt blir bra, av nån anledning är jag bra på att justera dörrar till köksskåp, snickarna som satte upp köket hos en bekant fick aldrig till det till 100%, det var kanske inga problem direkt men dom funkade inte riktigt som utlovat och hade lite varierande glipor . Efter 30min av min tid så blev det om inte perfekt men bra nog nära. Det är dom där detaljerna som ofta saknas, men det har ju inget att göra med ålder på huset
 
M Margareta_lindqvist skrev:
Man kommer att sakna den gamla rejäla rostfria diskbänken. Platsen där man kan diska stora grytor och allmänt slabba under matlagningen!
Nej..... man kommer att installera den nya köksprylen rejäl stor rostfri diskbänk....... och undra hur människorna på det fjärran 2010-talet kunde leva utan en sådan. Medan en och annan byggnadsvårdare blir stämplad som knäpp när han/hon påpekar att sådana diskbänkar fanns redan på 1950-talet men försvann några årtionden senare.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej..... man kommer att installera den nya köksprylen rejäl stor rostfri diskbänk....... och undra hur människorna på det fjärran 2010-talet kunde leva utan en sådan. Medan en och annan byggnadsvårdare blir stämplad som knäpp när han/hon påpekar att sådana diskbänkar fanns redan på 1950-talet men försvann några årtionden senare.
Eller så har man en jätte ho i tvättstugan. Den störta och djupaste jag hitta.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej..... man kommer att installera den nya köksprylen rejäl stor rostfri diskbänk....... och undra hur människorna på det fjärran 2010-talet kunde leva utan en sådan. Medan en och annan byggnadsvårdare blir stämplad som knäpp när han/hon påpekar att sådana diskbänkar fanns redan på 1950-talet men försvann några årtionden senare.
Jag har två gamla diskbänkar. De kommer att bli dyrare än guld. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 3 till
  • Laddar…
Angående träslag. Det är ju alltid så att om man bygger med rejäla gedigna trä och i hantverksmässigt stil så står det sig över tiden bättre än om man sätter in det som laminat/fanér (köksskåp, billigt golv osv).

Och om det är funktionsmässigt vettigt också. Så trä där man slafsas och slabbar med vätskor kommer inte stå sig länge. (tänker då på bänkskivor och golv)

Ta bara stavparkettgolv från förritin och jämföra med motsvarande lastgammal laminat/fanér.

Påplatsbyggd kök (där det man byggt med är övervägande massiv trä, i alla fall stommet) står sig bättre. Man kan uppdatera med nya luckor om man inte gillar stilen.
Laminatkök åker ut efter 5-10-15 år.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har två gamla diskbänkar. De kommer att bli dyrare än guld. :crysmile:
Jag har alltid gillat rejäla rostfria diskbänkar oavsett. Helt enkelt pga funktionens skull! "Tack och lov" så har jag altid bott där det funnit sådana. Med undantag för när jag bodde i villan hemma hos föräldrarna, och fy vad opraktiskt det var.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
M
Henningelvis Henningelvis skrev:
Spotlights! Framtidens hemmafixare kommer att svära över 120 spotlights med 8000 meter kabel som går som spaghetti kors och tvärs genom tak och väggar.
Ja tänk alla som för några år sedan satte in halogenspottar överallt med tillhörande kåpor för värmen. Och idag kan man köpa LED som drar 1/7-del av effekten och som kan ligga kloss an isoleringen.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det som jag hoppas aldrig kommer tillbaka är badrumsmattor som har uttag formade så att de kan ligga under toaletten runt hela sockeln (eller vad det heter).
Det var dem jag tänkte på.
 
Jag tycker gammal hederlig rosfri diskbänk är bäst. Denna är lite för fancy men vita vitvaror, rostfri bänk kan se rätt stiligt ut. Huset är ett fritidshus så fullt kök för fembarnsfamilj saknas.

Från 1951, Farnsworth House av Mies van der Rohe
iu
Har glömt bort träslaget. Luckorna saknar knoppar/handtag som ni ser (1951)
Kyl/frys är inbyggda förresten, kommer jag ihåg rätt är det trådörrarna till höger i bild.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
makhno_ makhno_ skrev:
Jag tycker gammal hederlig rosfri diskbänk är bäst. Denna är lite för fancy men vita vitvaror, rostfri bänk kan se rätt stiligt ut. Huset är ett fritidshus så fullt kök för fembarnsfamilj saknas.

Från 1951, Farnsworth House av Mies van der Rohe
[bild]
Har glömt bort träslaget. Luckorna saknar knoppar/handtag som ni ser (1951)
Kyl/frys är inbyggda förresten, kommer jag ihåg rätt är det trådörrarna till höger i bild.
Kyl/frys verkar vara de två längst bort.
https://www.moma.org/collection/works/129157

Platt tak och enorma panoramafönster:thinking: Men för detta hus passar denna typ av fönster förutsatt att det ligger enskilt.
https://www.houzz.com/magazine/must-know-modern-homes-edith-farnsworth-house-stsetivw-vs~8528783
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kyl/frys verkar vara de två längst bort.
[länk]

Platt tak och enorma panoramafönster:thinking: Men för detta hus passar denna typ av fönster förutsatt att det ligger enskilt.
[länk]
Du har helt rätt, ialla fall frysen ligger där. Jag kunde svurit på att jag öppnat dörren till höger och det var en kyl. Jaja, minnet bedrar.

Jag är ingen fan av glaslådor men Farnsworth House är fanemej otroligt vackert. Ingen har gjort en glaslåda sen 1951 som är lika bra. Beställaren skall enligt uppgift ha avskytt att leva i ett akvarium, jag tycker huset är värt hennes lidanden ;)
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
makhno_ makhno_ skrev:
Du har helt rätt, ialla fall frysen ligger där. Jag kunde svurit på att jag öppnat dörren till höger och det var en kyl. Jaja, minnet bedrar.

Jag är ingen fan av glaslådor men Farnsworth House är fanemej otroligt vackert. Ingen har gjort en glaslåda sen 1951 som är lika bra. Beställaren skall enligt uppgift ha avskytt att leva i ett akvarium, jag tycker huset är värt hennes lidanden ;)
Huset är 70 år gammalt, men ser på många punkter ut att vara från idag. Ser till och med ut att ha en ettgreppsblandare.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag tycker gammal hederlig rosfri diskbänk är bäst. Denna är lite för fancy men vita vitvaror, rostfri bänk kan se rätt stiligt ut. Huset är ett fritidshus så fullt kök för fembarnsfamilj saknas.

Från 1951, Farnsworth House av Mies van der Rohe
[bild]
Har glömt bort träslaget. Luckorna saknar knoppar/handtag som ni ser (1951)
Kyl/frys är inbyggda förresten, kommer jag ihåg rätt är det trådörrarna till höger i bild.
Det ser väldigt modern ut, så pass att jag skulle tagit det för ett nybyggt hus om jag inte visste bättre. Är du seriös att interiör faktiskt är från den tiden? :O

Edit: Här ser man spisen, den hör till 50-talet! Men skicket ser verkligen ut som nyskick.
http://3.bp.blogspot.com/-azSk-eiq4...eK2QwUg/s1600/Kitchen_Counter_Narrow_View.JPG

Och en annan bild, på en ful sajt så ser man att det inte är engreppsblandare heller.
https://www.alamy.com/kitchen-inter...e-1951-plano-illinois-usa-image223746324.html
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Dubbelgaraget. Vem behöver det med självkörande bilar som hämtar dig vid entrén när det behövs?
Bilar har inget i garage att göra, där ska man ha verkstad, och då är dubbel för litet
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.