Jag sprutade första lagret lite spätt, alla övriga lager ospätt. Sila behövdes inte, men en omrörare krävs definitivt. En fördel med airless är att om man får skit i munstycket så vrider man på munstycket 180 grader och "fyrar av" i säker riktning. Den har sil i upptagaren i hinken och en sil innan handtaget. Jag har ännu inte haft något problem alls. Visserligen bara kört 90 liter färg på två objekt men lite kunskap har det gett.
Graco har 75cm som längst. Men det finns längre att köpa från andra leverantörer både en och två meter enligt uppgift. Det är en standardgänga och ett helt vanligt rör bara 7/8 tum gänga har jag för mig. Det verkar som alla airlessprylar är helt utbytbara mellan fabrikaten.

När det gäller storleken. Om du inte har hundratals kvadratmeter som skall målas på en dag och inte behöver maskas eller mera så "nöj" dig med A45 den är definitivt tillräckligt snabb för allt jag skulle vilja göra med den. Att skruva ned trycket är en dålig ide för då får man en kass sprutbild eller sputter. Men jag har sprutat med den i primningsläge också, så det går men är lite konstigt.
Har du 5 meter vägg och vill stå på marken? Det är inte helt enkelt, redan 1,4 meters förlängning som jag hade var knepigt att kontrollera och kräver en del vana som jag hade när jag var klar...
 
L Limpan4all skrev:
Jag sprutade första lagret lite spätt, alla övriga lager ospätt. Sila behövdes inte, men en omrörare krävs definitivt. En fördel med airless är att om man får skit i munstycket så vrider man på munstycket 180 grader och "fyrar av" i säker riktning. Den har sil i upptagaren i hinken och en sil innan handtaget. Jag har ännu inte haft något problem alls. Visserligen bara kört 90 liter färg på två objekt men lite kunskap har det gett.
Graco har 75cm som längst. Men det finns längre att köpa från andra leverantörer både en och två meter enligt uppgift. Det är en standardgänga och ett helt vanligt rör bara 7/8 tum gänga har jag för mig. Det verkar som alla airlessprylar är helt utbytbara mellan fabrikaten.

När det gäller storleken. Om du inte har hundratals kvadratmeter som skall målas på en dag och inte behöver maskas eller mera så "nöj" dig med A45 den är definitivt tillräckligt snabb för allt jag skulle vilja göra med den. Att skruva ned trycket är en dålig ide för då får man en kass sprutbild eller sputter. Men jag har sprutat med den i primningsläge också, så det går men är lite konstigt.
Har du 5 meter vägg och vill stå på marken? Det är inte helt enkelt, redan 1,4 meters förlängning som jag hade var knepigt att kontrollera och kräver en del vana som jag hade när jag var klar...
Ok låter ju bra. Funkar den även bra att använda för målning inomhus, väggar/tak? Kan man sprutmåla skåpsluckor/dörrar och sådant också och få en snygg slät yta? Går det att blanda användning för slamfärg och annan typ av färg, eller bör man köpa till en extra färgspruta/något filter/annat om man ska använda den för olika färgtyper, eller räcker det att rengöra noggrant mellan olika färgtyper? Blev riktigt målarsugen nu :).

Föresten, vad menas med omrörare? Något som snurrar kontinuerligt - motordriven? Eller menar du att man bör röra om ordentligt med en omrörare innnan man sätter igång och målar?
 
Jag har bara målat rödfärg ännu. Men den är egentligen tänkt för vanliga färger. Om man kan få en perfekt yta på snickerier beror som vanligt mera på målaren och förarbetet än på utrustningen. Men jag skulle definitivt använda ett annat munstycke än det jag har till rödfärgen för rödfärgen sliter på munstycket och det påverkar sprutbilden, vilket inte spelar roll vid rödfärgsmålningen.

Vad gäller rengörning så har jag aldrig sett något som är lika lätt att göra rent, och inga jä´kla massa smådelar att hålla rätt på. Det tar längre tid att rengöra en rödfärgspensel än Gracon, typ det dubbla. Men den kritiska saken är att inte vänta när man är klar, och vid minsta uppehåll, ned med handtaget i en vattenhink så ser det ut som nytt när man är klar. Minst två vattenhinkar helst fyra skall stå upphällda och klara innan man börjar spruta så går rengörningen skitsnabbt, får det hinna torka...

Det finns en hel del videos på Youtube om hur man sprutar med Graco och andra airlessprutor, ta några timmar och se några det ger en bra information om för och nackdelar, samt proceduren.
Den har kanalen har jag tittat en del på, han vet definitivt vad han gör. https://www.youtube.com/channel/UCnrhmEmvA_bIRYkBVPqJ4zg
 
L Limpan4all skrev:
Jag har bara målat rödfärg ännu. Men den är egentligen tänkt för vanliga färger. Om man kan få en perfekt yta på snickerier beror som vanligt mera på målaren och förarbetet än på utrustningen. Men jag skulle definitivt använda ett annat munstycke än det jag har till rödfärgen för rödfärgen sliter på munstycket och det påverkar sprutbilden, vilket inte spelar roll vid rödfärgsmålningen.

Vad gäller rengörning så har jag aldrig sett något som är lika lätt att göra rent, och inga jä´kla massa smådelar att hålla rätt på. Det tar längre tid att rengöra en rödfärgspensel än Gracon, typ det dubbla. Men den kritiska saken är att inte vänta när man är klar, och vid minsta uppehåll, ned med handtaget i en vattenhink så ser det ut som nytt när man är klar. Minst två vattenhinkar helst fyra skall stå upphällda och klara innan man börjar spruta så går rengörningen skitsnabbt, får det hinna torka...

Det finns en hel del videos på Youtube om hur man sprutar med Graco och andra airlessprutor, ta några timmar och se några det ger en bra information om för och nackdelar, samt proceduren.
Den har kanalen har jag tittat en del på, han vet definitivt vad han gör. [länk]
Tack ska kika på filmerna :). Vilket munstycke använder du till rödfärg? Bör man köpa flera st om man tänkt måla om säg en normalstor villa? Såg att munstycke inte ingår (från Hornbach iaf).
 
Ett munstycke ingick (standard "RAC 5 515" och gör det fortfarande) och det är det jag har kört med hela tiden.
Jag har ett finare som jag kompletterat med som jag skall använda inomhus om jag inte handlar rollertillsatsen.
 
Tänk på att rödfärg är väldigt aggressivt mot sprutan du sliter ut den ganska fort o får renovera pumpen en Graco är inte avsedd för slamfärg jag har själv en Graco st max 595 o jag har sprutat rödfärg men det sliter hårt på sprutan räkna in kostnad för pumpsats ett par tusen det kanske det kan vara värt på ett större objekt du kan använda outspädd handstrykningsfärg i varje fall i min spruta men den är i 30 000. Kr klassen.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tänk på att rödfärg är väldigt aggressivt mot sprutan du sliter ut den ganska fort o får renovera pumpen en Graco är inte avsedd för slamfärg jag har själv en Graco st max 595 o jag har sprutat rödfärg men det sliter hårt på sprutan räkna in kostnad för pumpsats ett par tusen det kanske det kan vara värt på ett större objekt du kan använda outspädd handstrykningsfärg i varje fall i min spruta men den är i 30 000. Kr klassen.
Om man använder Falu rödfärgs sprutfärg då? Finns ju i 50 l-fat.
 
Jag har inte sett någon effekt på 90 liter i allafall. Men om jag måste renovera den efter 500 liter så är det ändå inget problem för då är allt målat minst en gång...
 
Är det enkelt att fixa pumpen om man nu kört sönder den med slamfärg? Kostnad visst, men om det krävs massa mekande eller inlämnande så känns det lite ovärt. Var hittar man "pumpsats" till A45?
 
Den är inte tänkt att vara enkelt utbytbar i A45 då får man gå upp ett steg till A60. Man får byta pumphuset och/eller delar i det om jag kommer ihåg rätt för A45 men mitt samtal med Gracos norden ansvariga gjorde att jag kände och känner mig rätt lugn i den frågan. Det blir alltid billigare än en dag med proffs eller värdet av några semesterdagar med pensel...
 
Rödfärgen innehåller vassa järnpartiklar det sliter på pump sprutpistol o munstycket men säger Graco att det är ok så kör sprutfärg är nog inte bättre bara spädd med mycket vatten man kan renovera pumpen själv inte så svårt. Med en airless kan du spruta snickerier om du använder fine finish munstycke. Mycket användbart men dyrt ca 1000 kr.
 
Fler frågor - funkar dessa färgsprutor även att lasera tråkiga furutak med? Nu kanske vi inte är helt inne på specifikt sprutmålning - men läste någonstans att det fanns någon lasyr man kunde lägga på redan lackat furu för att slippa slipa. Minns ej vad den hette - tror ni det skulle funka att applicera den lasyren med en Graco?
 
Kan vara olämpligt. Att det fungerar är otvetydigt. Om sprutan överlever är en annan sak. Dessa sprutor har aluminium i pumphuset och i handtaget samt i lansen mm. OM din färgborttagare är basisk så kommer aluminiumet att skadas garanterat. A60 har pumphuset i rostfritt stål men fortfarande aluminium i handtaget. Om däremot medlet är baserat på någon kemikalie som inte är basisk eller sur utan på lösningsmedel så blir det andra problem, sugslangen och tryckslangen kanske inte klarar lösningsmedlet.

Ja, det kommer att fungera rent tekniskt för den klarar av att spruta färgborttagningsmedlet.
MEN du kan bli tvungen att handla en ny spruta efteråt...
Så låt bli, pensla eller rolla på det istället, det är ju bara något som skall på, ingen ytfinnish krävs ju för att ta bort lack.
 
Funkar bra men har du lasyr kan du behöva dra efter med en pensel spruta några brädor i taget och använd en stor pensel på långt skaft. Jag har täckmålat sådana tak 30 kvm tar 10min skall man handstryka tar det timmar.
 
Du kan få lite tips om du läser mitt inlägg på vita fläckar innertak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.