E
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår pengarna ska in oavsett. Det tror jag ingen säger emot...
Skillnaden är däremot att "servicebil" kläms in på slutet utan att man berättat det innan med argumentet "det måste du väl fatta att man måste ha en bil".

Det jag vill se är att alla rader som kommer på fakturan ska berättats innan. För om inte alla rader är där från början tar jag ett beslut på felaktiga grunder. Nu är servicebilen oftast en liten post, men låt oss säga att det är det som gör att ett jobb blir för dyrt och kunden egentligen skulle avstått.
Då har du aldrig lunchat i Amerikas förenta stater.
 
Tycker inte du ska betala fakturan, Pröjsa de du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de vinner om det blir rättsligt och outa gärna deras firma namn. Herre gud! Hade inte betalat mer än 20tkr av den fakturan. Jag brukar anteckna in&ut timmar när vi har hantverkare samt glömska och annat skit farande fram och tillbaka är ingen timpeng man varken ska betala eller stå för men dem försöker.
 
Johan Westlunnd Johan Westlunnd skrev:
Tycker inte du ska betala fakturan, Pröjsa de du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de vinner om det blir rättsligt och outa gärna deras firma namn. Herre gud! Hade inte betalat mer än 20tkr av den fakturan. Jag brukar anteckna in&ut timmar när vi har hantverkare samt glömska och annat skit farande fram och tillbaka är ingen timpeng man varken ska betala eller stå för men dem försöker.
Med den inställningen så hoppas jag att du klarar av att göra allt själv
Om jag får förfrågan om att göra ett jobb för någon med samma namn som ditt så kommer mitt svar att bli:
Tyvärr är inte intresserad, du får fortsätta att leta efter som vill ta jobbet
Jag vill ju inte ta ett jobb där jag vet att kunden redan från början försöker blåsa mig
:thinking:
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Med den inställningen så hoppas jag att du klarar av att göra allt själv
Om jag får förfrågan om att göra ett jobb för någon med samma namn som ditt så kommer mitt svar att bli:
Tyvärr är inte intresserad, du får fortsätta att leta efter som vill ta jobbet
Jag vill ju inte ta ett jobb där jag vet att kunden redan från början försöker blåsa mig
:thinking:
Tyvärr en väldigt vanlig inställning bland kunderna, den juridiska cirkusen är för jobbig, hantverkare kommer inte anlitas igen på flera år, då betalar denne vad den tycker det är värt, i strid med allt som var överenskommet.

Precis lika dåligt som hantverkaren som tar alldeles för höga materielpåslag och försöker förfäkta de fina rabatternas förträfflighet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tyvärr en väldigt vanlig inställning bland kunderna, den juridiska cirkusen är för jobbig, hantverkare kommer inte anlitas igen på flera år, då betalar denne vad den tycker det är värt, i strid med allt som var överenskommet.

Precis lika dåligt som hantverkaren som tar alldeles för höga materielpåslag och försöker förfäkta de fina rabatternas förträfflighet.
Tyvärr så är det så att det finns lika många dåliga kunder som dåliga hantverkare
Det är tur att man har intuition som ringer i varningsklockan när man träffar på dessa (både hantverkare och kunder) (y)
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Johan Westlunnd Johan Westlunnd skrev:
Tycker inte du ska betala fakturan, Pröjsa de du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de vinner om det blir rättsligt och outa gärna deras firma namn. Herre gud! Hade inte betalat mer än 20tkr av den fakturan. Jag brukar anteckna in&ut timmar när vi har hantverkare samt glömska och annat skit farande fram och tillbaka är ingen timpeng man varken ska betala eller stå för men dem försöker.
Det är precis den här typer av kunder som dom oseriösa älskar. Du tror att du vet hur allt fungerar och kommer troligen bli negativt överraskad när fakturan kommer. Sen tror du att du bara kan skita i att betala. Men när du hamnar i tinget kommer sanningen som otrevlig överraskning förutom att det blir ännu dyrare för dig.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr så är det så att det finns lika många dåliga kunder som dåliga hantverkare
Det är tur att man har intuition som ringer i varningsklockan när man träffar på dessa (både hantverkare och kunder) (y)
Jag tror att vi som försöker vara seriösa tänker som du skriver. Men dom riktigt oseriösa verkar inte vara ett dugg rädda för juridiska processer. Har hört flera sjuka exempel på firmor som verkar ha klippkort hos tinget och Arn. Klarar sig verkar dom också göra eftersom dom troligen blivit proffs på detta. Det jag inte begriper är att dom orkar. Men det kanske går att räkna fram en ekonomisk vinning även i detta. För det första får dom jobben. Sen tickar det ränta som kommer senare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår pengarna ska in oavsett. Det tror jag ingen säger emot...
Skillnaden är däremot att "servicebil" kläms in på slutet utan att man berättat det innan med argumentet "det måste du väl fatta att man måste ha en bil".

Det jag vill se är att alla rader som kommer på fakturan ska berättats innan. För om inte alla rader är där från början tar jag ett beslut på felaktiga grunder. Nu är servicebilen oftast en liten post, men låt oss säga att det är det som gör att ett jobb blir för dyrt och kunden egentligen skulle avstått.
Men har du aldrig funderat på ditt eget ansvar? Fråga hantverkaren innan?
Hur komplicerat är det?
Då slipper du bli lurad. Glöm inte bort å fråga om arbetskläderna. :)
 
Nissens
Johan Westlunnd Johan Westlunnd skrev:
Tycker inte du ska betala fakturan, Pröjsa de du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de vinner om det blir rättsligt och outa gärna deras firma namn. Herre gud! Hade inte betalat mer än 20tkr av den fakturan. Jag brukar anteckna in&ut timmar när vi har hantverkare samt glömska och annat skit farande fram och tillbaka är ingen timpeng man varken ska betala eller stå för men dem försöker.
Vem tror du skall betala då? Hantverkarna har bara en inkomstkälla... sina kunder...
 
Det är många hantverkare som drömmer att starta eget bli rika...
De glömmer bort att vägen är tuff.
För att kunna bli rik måste man kunna ta betalt. Och stå för det man gjort.
Men hantverks hatet är intressant.
Man pratar om hur mycket de får ta betalt behövs arbetsbilen?
Men är det någon som säger till chefen nej jag vill inte tjäna så mycket pengar. Om du gör det då är du rätt människa att klaga.
Annars så blir det dubbel moral.
Det står en fritt att välja hantverkare. Tycker man de är för dyra, gå vidare välj en annan.
Så länge en hantverkare redovisar kostnaderna så ser inget problem. Om de berättar att de tar 300kr för en skruv då ser inte jag något problem. Så länge de är ärliga med kostnaderna och försöker dölja det.
Om de vill använda grossens prislista är det okej. Men de måste vara tydliga.
Då har men en chans att berätta. Man får en chans att lämna den hantverkaren.
Men det bygger på att kunden frågar.
Får jag reda på att en skruv kostar 300:- så går jag vidare.
Nu pratar jag om öppenhet. Att man inte försöker dölja något är viktigt.
Jag har inga problem med att någon har brutala priser om han berättar det.
Just nu är det inte intressant hur juridiken ser ut.

Men kunden har ett ansvar att fråga
 
B Byggdjuret skrev:
Transparans är viktigt nämns ofta i trådar som denna. Men när det gäller bilen, då ska den bakas in i timkostnaden.... Men då försvann transpsrensen ....
Service bilen finns där av en anledning.
Den är nödvändig. Eller hur ska man ta sig fram till kunden?
Man kommer få betala för bilen. Antingen som en post eller inbakat i timpriset.
Självklart måste kunden betala för bilen. Men som framgått av flera inlägg på tråden – tycker jag mig ha sett – är att lägger man inte bilen och resorna (alltså distanskostnaden) som en separat post på fakturan – kan SKV betrakta resekostnaden som inbakat i timtaxan – och reducera eller diskvalificera det begärda ROT-avdraget.

Administrativt är det nog enklare att lägga bilkostnaden etc. som en separat post på fakturan – än att efteråt slåss med kunden/SKV ang. det uteblivna ROT-avdraget. Man skall undvika ställa till med fler problem än man löser.
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu refererade jag förvisso till servicebilen, jag kunde varit tydligare med det.

Jag tycker man ska skilja på körersättning och servicebil.

Att körersättning behövs är jag inte emot, men den ska ju täcka kostnaden för att köra bilen till och från kund osv.

Det är posten servicebil jag vänder mig emot, just för att man använder argumentet att den behövs för att kunna jobba, man behöver kläder med ju ;)

För att sammanfatta, bilen som verktyg tycker jag ska gå på timpeng, bilen för att transportera är körsersättning. Hoppas jag blev lite tydligare :thinking:
Tänkte försöka samla ihop mig till ett inlägg för att förklara det du i ditt inlägg just förklarat på ett alldeles utmärkt sätt, tack, - det är så här det skall vara, när det är som sämst;).

Det är alltså Distanskostnaden som SKV vill se på fakturan. Själv kör jag bara rakt av med SKV:s 18,50 kr/mil + moms – aldrig något tjafs om förmånsersättningar etc. De fasta kostnaderna för bilen etc. – inklusive kläder – ligger naturligtvis i timtaxan. Självklart kan man jacka upp distanskostnaden med även andra kostnader för bilen - men 18,50 är det aldrig någon som bråkat om. Men det får aldrig vara en överraskning för en kund vad som står på fakturan:thinking:.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
”diskutera mina idéer om prissättning”

Jag lyckas inte utläsa vad du har för idéer om prissättning. Men du är självfallet fri att skriva precis vad du vill även fast just jag inte förstår vilka idéer just du har om prissättning.
Jag förstår att du inte lyckas utläsa det eftersom jag formulerade det klumpigt. Inlägg #1016 handlar mer om lagerhantering, men det påverkar ju prissättningen.

Har du några synpunkter på det jag skrev i inlägg #1016?
 
P
U Uffe A skrev:
Förväntade faktiskt inte ett så korkat inlägg från dig
Om du någon gång i framtiden skulle anlita en hantverkare och räkna med att få rotavdrag på det
Be då utföraren att räkna in bilkostnaden i timpriset
Då kommer skatteverket att avslå begäran om rotavdrag för. Vilket betyder att du inte ksn få avdrag för rot
ROT-avdrag är ett jävla skit. Det är visserligen (kanske) trevligt med skattesubventioner på hantverksjobb men att ROT överhuvudtaget finns beror på ett grundläggande djupt problem med beskattning av sagda tjänster.

1991 genomfördes "århundratets skatterform". Nu har vi ett nytt århundrade som kanske ocså behöver en skattereform.
 
Redigerat:
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag vill se är att alla rader som kommer på fakturan ska berättats innan. För om inte alla rader är där från början tar jag ett beslut på felaktiga grunder.
Ja, att inte göra så är ju helt orimligt.

För full transparens kan man speca ungefär så här:

  • Arbete 37 timmar à 500 kr 18500
  • Installationsmaterial (för detaljspecifikation se sid 2) 24500
  • Milersättning 8 * 15 km à 19.5 kr 2340
  • Summa 45340
  • Vinst på ovanstående, 30% 13602
  • Total 58942
  • Moms 25% 14735.50
  • Att betala 73677.50

(Det blev dåligt kolumnindelat ovan. Hittar inget sätt att få raka kolumner).
 
P
E El-Löken66 skrev:
Då har du aldrig lunchat i Amerikas förenta stater.
Ja! Som kunder ska vi alltså betala vad vi tycker att det är värt med servicebil. Bra service ger bra dricks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.